کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شرکای سرمایه‌گذاری توزرد ازآب درآمدند

9 بهمن 1401 ساعت 14:18


گروه اقتصادی: روزنامه آرمان امروز نوشت: تازه ترين نشست خبري رييس کل سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران که همچون گذشته بدون دعوت از رسانه هايي همچون آرمان امروز که پرسش هاي جدي از عملکرد اين سازمان دارند، و با حضور گزينشي برخي رسانه ها انجام شده است، حاوي اطلاعاتي است که در نوع خود قابل تامل و پرسش برانگيز است. به عنوان مثال در حالي که کشور چين خريدار عمده نفت ايران در سال هاي اخير برشمرده مي شود و دولتمردان همواره بر نزديکي روابط ايران و چين تاکيد دارند سرمايه گذاري 185 ميليون دلاري چين در ايران طي بيش از يک سال و نيم تصدي دولت سيزدهم بر مسند امور بسيار ناچيز و پرسش برانگيز است. جالب اينجاست که علي فکري رييس کل سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران نيز بيان کرده است که از حجم اندک سرمايه گذاري چشم بادامي ها در ايران راضي نيست اما در مورد اين که چرا اين سازمان نتوانسته است در اين حوزه تحرکي ايجاد کند توضيحي نداده است. اين در حاليست که بر اساس آنچه رسانه ها گزارش کرده اند چين در کشورهايي مثل ترکيه، امارات و حتي عراق سرمايه گذاري هاي چند ميليارد دلار انجام داده است.  فکري در اين نشست در تشريح کشورهايي که در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌اند توضيح داده است که: در طول يک سال گذشته روسيه با 2.7ميليارد دلار بزرگ‌ترين سرمايه‌گذار در ايران بوده که در دو طرح نفتي سرمايه‌گذاري کرده است. در مورد سرمايه گذاري روسيه در ايران حرف و حديث بسيار است خصوصا در حوزه نفت که اين کشور به رقيبي جدي براي کشور ما تبديل شده است . پيش از اين نيز در اين باره نوشته بوديم که سرمايه گذاري روسيه در صنت نفت ايران اطلاع رساني دقيق و مستندات قابل اتکايي ندارد و از مسئولان وزارت نفت درخواست کرديم اگر مستنداتي در اين زمينه وجود دارد آمادگي انتشار آنها را در اين رسانه داريم.
اين مقام مسئول همچنين در اين نشست خبري گفته است دومين سرمايه‌گذار امارات، سومين سرمايه‌گذار ترکيه، چهارمين سرمايه‌گذار چين و پنجمين سرمايه‌گذار نيز افغانستان هستند. ظرفيت چين بالاتر است و شخصا راضي نيستم، چيني‌ها در مراکز لجستيک که در مرزها وجود دارد براي انجام ترانزيت و در پروژه‌هاي معدني سرمايه‌گذاري کرده‌اند. مبلغ سرمايه‌گذاري چيني‌ها در حد پروژه‌هاي کوچک و متوسط است و عمدتا در پروژه‌هايي که به چين صادرات انجام مي‌شود سرمايه‌گذاري کرده‌اند. چيني‌ها از بتداي دولت سيزدهم تا کنون در 25 طرح به ميزان 185 ميليون دلار سرمايه‌گذاري کرده‌اند که 21 طرح صنعت، دو طرح معدن، يک طرح خدماتي و يک طرح کشاورزي بوده است.
معاون وزير اقتصاد به اين سوال که در شرايط تحريم نقل‌وانتقال مالي سرمايه‌گذاران چگونه انجام مي‌شود، پاسخ داد: سرمايه يا به صورت نقدي يا از طريق صرافي وارد کشور مي‌شود. البته سرمايه‌گذار ابتدا طرح را بررسي و انتخاب مي‌کند، بعد تجهيزات مورد نياز را بررسي کرده و اگر امکان تامين از داخل وجود داشته باشد از داخل تامين مي‌کنند. همچنين دانش فني يا همان تکنولوژي وارد کشور مي‌شود. معاون وزير اقتصاد درمورد مشوق‌هايي که براي سرمايه‌گذاران خارجي در نظر گرفته شده است، گفت: اصل سرمايه و خروج سود عملياتي سرمايه‌گذار تضمين مي‌شود. همچنين به سرمايه‌گذاران مجوز اقامت سه تا پنج ساله داده مي‌شود.
فکري ادامه داد: به هر سرمايه‌گذاري که در ايران سرمايه‌گذاري کند مجوز ورود سه خودروي خارجي گذرموقت داده مي‌شود. درواقع به ازاي هر 300 هزار دلار سرمايه‌گذاري مجوز ورود يک خودرو داده مي‌شود و به ازاي 900 هزار دلار سرمايه‌گذاري يا بيشتر مجوز ورود سه خودرو داده مي‌شود. همچنين ممنوعيت‌هاي صادراتي درمورد سرمايه‌گذاري خارجي اعمال نمي‌شود. به گفته وي از آمريکا و اروپا هم سرمايه‌گذار خارجي داريم که به صورت اشخاص حقوقي فعاليت مي‌کنند.


کد مطلب: 384157

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384157/شرکای-سرمایه-گذاری-توزرد-ازآب-درآمدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir