به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۳۸۴۱۶۶

هشدار آمریکا بر سر دور زدن تحریم‌ها

هشدار آمریکا بر سر دور زدن تحریم‌ها
گروه بین الملل: یک مقام ارشد در وزارت خزانه‌داری آمریکا در سفر آتی خود به ترکیه و امارات متحده عربی به این کشورها و برخی تجارت‌ها هشدار خواهد داد که اگر با نهادهای تحریم شده توسط آمریکا فعالیت کنند، دسترسی آن‌ها به بازارهای کشورهای عضو گروه ۷ قطع خواهد شد.
برایان نلسون، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا این هفته به عمان، امارات متحده عربی و ترکیه سفر خواهد کرد تا با مقامات دولتی و همچنین مقامات موسسات مالی و تجاری این کشورها دیدار کند.
براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، برایان نلسون طی این سفر اعلام خواهد کرد که "واشنگتن با تمام قوا به تشدید تحریم‌هایش ادامه خواهد داد."
در این بیانیه آمده است: افراد و موسساتی که در حوزه‌های قضایی مجاز فعالیت می‌کنند، به دلیل انجام تجارت با نهادهای تحریم‌شده توسط آمریکا، به طور بالقوه دسترسی به بازارهای گروه ۷ را از دست می‌دهند.
نلسون در جریان این سفر درباره تلاش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا برای مقابله با "فرار روسیه از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال شده" به دلیل جنگ این کشور علیه اوکراین، "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه"، خطرات مالی غیرقانونی که رشد اقتصادی را تضعیف می‌کنند و سرمایه‌گذاری خارجی بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که برایان نلسون در جریان سفرش به امارات متحده عربی نیز به "رعایت ضعیف تحریم‌ها" از سوی این کشور اشاره خواهد کرد.
واشنگتن یک سری تحریم‌ها را علیه شرکت‌های امارات متحده عربی به بهانه "ارتباط با ایران" اعمال کرده و روز پنجشنبه گذشته نیز به یک شرکت هواپیمایی ثبت شده در امارات اشاره کرد که از گروه واگنر در روسیه که با اوکراین می‌جنگند، حمایت می‌کند.
به گفته این وزارت خزانه‌داری، نلسون همچنین در عمان با همتایان خود دیدار خواهد کرد تا درباره همکاری بر سر "مقابله با تامین مالی غیرقانونی" از جمله "تامین مالی تروریسم" بحث و رایزنی کنند.
پس از آنکه در سال گذشته میلادی، مقامات خزانه‌داری آمریکا هشدارهایی را به ترکیه بابت اطمینان از اجرای محدودیت‌های آمریکا علیه روسیه دادند، این سفر تازه‌ترین سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا به ترکیه جهت گفت‌وگو در رابطه با تحریم‌ها خواهد بود.
معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا در شرایطی به ترکیه سفر می‌کند که این دو کشور عضو ناتو اخیرا به دلیل بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.
طی چند وقت اخیر، ترکیه بارها درخصوص عضویت سوئد و فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو مخالفت کرده و همچنان در این باره چراغ سبزی نشان نداده است؛ این درحالیست که گویا آنکارا از اینکه درخواستش مبنی بر خرید جنگنده‌های اف-۱۶ با توافقش نسبت به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گره خورده، "ناراحت و ناامید" است.
برایان نلسون در روزهای ۲ الی ۳ فوریه از آنکارا، پایتخت ترکیه و مرکز مالی استانبول بازدید خواهد کرد. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به رویترز گفت نلسون طی سفرش به شرکت‌ها و بانک‌ها هشدار خواهد داد که باید از انجام تراکنش‌های مالی با موسسات و بانک‌هایی که با ارتش روسیه در ارتباط هستند، خودداری کنند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف "نازی زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند. از طرفی، روسیه هم در "اقداماتی تلافی‌جویانه" تحریم‌ها و ممنوعیت‌هایی را علیه ایالات متحده، کشورهای غربی و کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کرده است.
ترکیه، حمله روسیه را محکوم و پهپادهایی را به اوکراین ارسال کرده است؛ اما در عین حال، با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالفت می‌کند و روابط نزدیکی هم با مسکو و هم با کی‌یف دارد. ترکیه همچنین از طرفی تجارت و گردشگری با روسیه را افزایش داده است و برخی از شرکت‌های ترکیه‌ای، دارایی‌های روسیه را از شرکای غربی خریداری کرده‌اند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها