کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جنگ ستارگان دنیای هنر با رکود پس از کرونا

9 بهمن 1401 ساعت 17:17


گروه فرهنگی: موزه‌ها و گالری‌ها قصد دارند در راستای جذب بازدیدکنندگان پس از دوران رکود همه‌گیری کرونا، نمایشگاه فوق‌العاده‌ای را در سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار کنند.به گزارش ایسنا،‌ در سال جاری میلادی هم استادان قدیم نقاشی و هم ستاره‌های معاصر دنیای هنر سوژه نمایشگاه‌های انفرادی،‌ گروهی و موضوعی خواهند بود.

در ادامه نگاهی داریم به برخی از برترین نمایشگاه‌های هنری که در سال ۲۰۲۳ میلادی در ایالات متحده آمریکا، اروپا و بریتانیا برگزار خواهند شد.

هیلما آف کلینت و پیت موندریان
بیستم آوریل تا سوم سپتامبر، «تیت مدرن»‌،‌لندن بریتانیا
«هیلما آف کلینت» احتمالا در مقایسه با «پیت موندریان» نام بزرگ‌تری است. نمایشگاهی که از آثار او در سال ۲۰۱۸ و در گوگنهایم برگزار شد،‌ رکورد تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های این هنرمند را شکست. زندگی این هنرمند اخیرا موضوع یک فیلم زندگی‌نامه شد. در مقابل، نوارهای رنگی «پیت موندریان»‌ آثار هنری بسیار آشنایی هستند. البته اغلب در نمایش آثار هنری این دو هنرمند اشتباهاتی صورت می‌گیرد.
 
نمایشگاه پیش‌رو قصد دارد این نکته را به نمایش بگذارد که آثار هنری هر دو این هنرمندان در طبیعت ریشه دارد و هر دو آن‌ها برای حس و حال روحی معنوی نقاشی‌هایشان اهمیت زیادی قائل بودند. با اینکه «آف کلینت»‌ و «موندریان»‌ هیچگاه همدیگر را ملاقات نکردند،‌ اما هر دو از پیشگامان سبک هنر انتزاعی هندسی بودند.

پیکاسو جوان در پاریس
۱۲ مه تا ۶ اوت، موزه گوگنهایم، نیویورک،‌ ایالات متحده آمریکا
سال ۲۰۲۳ مصادف با پنجاهمین سالگرد درگذشت پابلو پیکاسو است و ۵۰ نمایشگاه برای گرامیداشت یاد او ترتیب داده شده است. میراث پیکاسو در چند سال اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؛ بخشی از این اتفاق به دلیل کاهش علاقه به نام‌های بزرگ مدرنیسم و بخشی از آن به دلیل اتهامات زن ستیزی است که به او وارد شده است. البته در نقش او به عنوان پیشگام کوبیسم و تاثیر شگرف او در پیشرفت کلاژ هیچ شکی نیست.
نمایشگاه پیش‌رو گوگنهایم به نخستین آثاری که او در پاریس خلق کرده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه نمایش تاثیر این شهر و هنر آن بر هنرمند اسپانیایی است که به تازگی وارد این شهر شده بود.

مانه / دگا
۲۸ مارس تا ۲۳ جولای، موزه اورسی،‌ پاریس،‌ فرانسه
ادوار مانه و ادگار دگا دو مورد از بزرگ‌ترین نام‌های امپرسیونیسم فرانسه بودند. این دو هنرمند فاصله سنی کمی داشتند ولی شخصیت آن‌ها متفاوت بود. این دو پس از ملاقات در موزه لوور در سال ۱۸۶۲ میلادی با همدیگر دوست بودند. در حوالی ۱۸۷۰ میلادی این دو مسیرهای هنری متفاوتی را پیش گرفتند. «مانه»‌ از نمایشگاه‌های امپرسیونیستی که دگا ترتیب می‌داد دور ماند. با این حال، هر دو خود را رئالیست‌هایی می‌دانستند که علاقه‌مند به نقاشی زندگی مدرن هستند و دگا هنگام مرگ تعدادی نقاشی از مانه در مجموعه‌اش داشت.نمایشگاه موزه اورسی با بررسی ارتباط هنری و دوستانه آن‌ها نگاه جدیدی به این دو هنرمند خواهد داشت. در این نمایشگاه حدود ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته می‌شوند.این نمایشگاه سپس از بیست و چهارم سپتامبر به موزه هنر متروپولیتن منتقل خواهد شد.

جورجیا اوکیف/ دیدن آن‌ها زمان می‌برد
۹ آوریل تا ۱۲ اوت، موزه هنر مدرن، نیویورک، ایلات متحده آمریکا
عنوان این نمایشگاه بر اساس جمله‌ای از خود هنرمند است. «اوکیف» احتمالا عمده شهرت خود را مدیون نقاشی‌هایی با موضوع گل باشد، اما او سوژه‌هایی با محوریت نیویورک و منظره‌های صحرایی نیومکزیکو نیز خلق کرد.در کمال شگفتی از سال ۱۹۴۶ میلادی تاکنون، این نخستین نمایشگاه موزه هنر مدرن نیویورک از آثار این هنرمند خواهد بود. در این نمایشگاه بیش از ۱۲۰ اثر هنری که بسیاری از آن‌ها به ندرت دیده شده‌اند برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود.

ورمیر
۱۰ فوریه تا ۴ ژانویه،‌ موزه ملی آمستردام،‌ آمستردام،‌ هلند
از این نمایشگاه به عنوان رویدادی یاد شده است که یک بار در هر نسل برگزار می‌شود و شاید این نمایشگاه محبوب‌ترین نمایشگاه پیش روی امسال باشد. «یوهانس ورمیر» نقاش پرکاری نبود و موزه ملی آمستردام ۲۸ مورد از ۳۴ اثر هنری او را گردآوری کرده است. در بین این آثار این نمایشگاه تابلو نقاشی جنجالی «دختری با فلوت»‌ نیز ارائه خواهد شد که اخیرا توسط کارشناسان «گالری ملی هنر واشنگتن» به عنوان نقاشی شناسایی شد که در کارگاه این هنرمند خلق شده است.نقاشی‌های «ورمیر»‌ که در آن فضاهای سرپوشیده کوچک و شخصیت‌های مرموز و منزوی به تصویر کشیده شده‌اند، به خوبی می‌توانند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. نحوه نقاشی کردن نور و تنوع کم در انتخاب رنگ،‌ در ایجاد حس و حال قرن هفدهم میلادی برای مخاطب موفق عمل کرده است.


کد مطلب: 384214

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384214/جنگ-ستارگان-دنیای-هنر-رکود-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir