به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۳۸۴۲۳۲

قانون حمل سلاح در اسرائیل آسان می‌شود

قانون حمل سلاح در اسرائیل آسان می‌شود
گروه بین الملل: پس از حمله مسلحانه جمعه شب گذشته به یک کنیسه که در آن هفت نفر کشته شدند، کابینه امنیتی اسرائیل با تشکیل جلسه اضطراری دسترسی به اسلحه را برای شهروندان این کشور آسان‌تر کرد. نتانیاهو گفت: «ما برای هر سناریویی آماده‌ایم.»
در واکنش به حمله مسلحانه یک فلسطینی به یك کنیسه، از این پس شهروندان اسرائیل راحت‌تر می‌توانند مجوز حمل اسلحه دریافت کنند. دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو،  پس از جلسه اضطراری کابینه این خبر را اعلام کرد.جزئیات بیشتری در این باره که دقیقا چه تسهیلاتی برای اجازه حمل اسلحه در نظر گرفته شده، اعلام نشده است.
در جلسه اضطراری کابینه امنیتی اسرائیل همچنین جریمه‌هایی برای افراد خانواده عاملان حملات تروریستی که این حملات را حمایت کرده‌اند، در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه این افراد از خدمات  اجتماعی مانند بیمه درمانی محروم می‌شوند.اینکه چطور می‌شود بررسی و ثابت کرد که کسی از ترور حمایت و پشتیبانی کرده تا کنون مشخص نیست.
علاوه بر اینها مقرر شد که پلیس و ارتش باید سلاح‌های غیرقانونی را جمع‌آوری کنند. اقدامات دیگری نیز به منظور مبارزه با تروریسم در نظر گرفته شده از جمله "تقویت شهرک‌سازی یهودی" که در آینده درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
کابینه امنیتی اسرائیل پس از آن تشکیل شد که جمعه شب در حمله مسلحانه به بازدیدکنندگان یک کنیسه هفت نفر کشته شدند. روز شنبه نیز در حمله‌ مسلحانه دیگری دو نفر مجروح شدند. هردوی این حملات در بخش شرقی بیت المقدس روی داد.
به گفته ارتش اسرائیل روز شنبه در شهر اریحا واقع در کرانه غربی رود اردن حمله دیگری نیز روی داد. در جریان این حمله یک مرد مسلح وارد یک رستوران شد و یک تیر شلیک کرد اما به دلیل مشکلی که اسلحه او داشت نتوانست به تیراندازی ادامه دهد. در این حمله کسی آسیب ندید. فرد مهاجم موفق به فرار شد اما تحت تعقیب پلیس قرار دارد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بلافاصله پس از این حملات دستور تشکیل جلسه اضطراری کابینه را داد. او گفت به این حملات خونبار "پاسخ محکمی" خواهد داد و واکنش به آنها "سریع و دقیق" خواهد بود. نخست وزیر اسرائیل گفت: «ما خواهان تشدید تنش نیستیم اما برای هر سناریویی آماده‌ایم.» او همچنین یک بار دیگر از مردم کشورش خواست که خودشان اقدام به اجرای قانون نکنند و اجازه دهند ارتش، دولت و نیروهای امنیتی کارشان را انجام دهند.
تصمیمات جدید کابینه امنیتی اسرائیل در حالی گرفته شده که برای چهارمین هفته متوالی شنبه شب تظاهرات گسترده‌ای در اسرائیل علیه دولت نتانیاهو برگزار شد. دهها هزار تظاهرکننده بیش از هرچیز به  برنامه‌های دولت برای کاهش نفوذ دادگاه‌ها و در نتیجه تضعیف سیستم قضایی اعتراض کردند.تظاهرکنندگان این هفته به یاد قربانیان حمله تروریستی جمعه شب در جریان اعتراضات‌شان برای این قربانیان شمع روشن کرده و یک دقیقه سکوت کردند.
برنامه مورد مناقشه‌ از سوی یاریو لِوین، وزیر دادگستری اسرائیل پیشنهاد شده و بر اساس آن حتی اگر دیوان عالی قانونی را خلاف قانون اساسی تشخیص دهد، در صورتی که اکثریت پارلمان، کنست، با این قانون موافق باشند این برای اجرای آن کافی است.
جبهه راست مذهبی اسرائیل که وزیر دادگستری نیز به آن متعلق است اخیرا به طور دائم دیوان عالی این کشور را متهم به دخالت بیش از اندازه در تصمیمات سیاسی می‌کند. اپوزیسیون نگران تهدید دموکراسی در اسرائیل پس از اجرای اصلاحات جدیدی است که در برنامه دولت نتانیاهو قرار دارند. کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت عملی شدن این طرح‌ها، تفکیک قوا عملاً از بین خواهد رفت.
در کابینه راستگرای نتانیاهو از حزب لیکود، احزاب ناسیونالیست و ارتدوکس‌های افراطی نیز حضور دارند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها