کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعلام برنامه‌های سفر بلینکن به خاورمیانه

10 بهمن 1401 ساعت 9:04


گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا با ورود به قاهره سفر سه روزه خود به خاورمیانه کرد. این سفر با شعله‌ور شدن خشونت‌ها میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها همراه است. مسئله هسته‌ای ایران و جنگ در اوکراین را در دستور کار آنتونی بلینکن قرار داد.
آنتونی بلینکن،روز یکشنبه وارد قاهره شد. او روز دوشنبه عازم اسرائیل خواهد شد؛ جایی که دولت دست راستی جدید بنیامین نتانیاهو، در داخل و خارج از کشور در مورد آینده ارزش‌های سکولار اسرائیل، روابط قومی از هم گسیخته و مذاکرات به بن بست رسیده صلح با فلسطینی‌ها نگرانی‌هایی برانگیخته است.
در روزهای اخیر موج خشونت‌های مرگبار در اسرائیل و مناطق فلسطینی، نگرانی‌ها نسبت به بالا گرفتن تنش‌ها را تشدید کرده است.
بلینکن قصد دارد در گفت‌وگو با دولت جدید اسرائیل که شامل احزاب ملی‌گرای افراطی است و می‌خواهند شهرک‌سازی‌های کرانه باختری را گسترش دهند، درخواست‌های آمریکا برای آرامش را تکرار کند و بر حمایت واشنگتن از راه‌حل تشکیل دو کشور تاکید ورزد. این در حالی است مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند که در آینده نزدیک احتمال انجام مذاکرات طولانی‌مدت صلح وجود ندارد.
بلینکن همچنین به رام‌الله سفر خواهد کرد تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر مقامات فلسطینی و اعضای جامعه مدنی دیدار کند.
دولت نتانیاهو یک بازنگری گسترده در ساختار قوه قضاییه را پیشنهاد کرده است. این طرح کنترل سیاسی بر انتصاب قضات را تقویت می‌کند و در عین حال توانایی دیوان عالی برای لغو قوانین یا حکم علیه اقدامات دولت را تضعیف می‌سازد. این پیشنهادهای دولت نتانیاهو تظاهرات خیابانی بزرگی را علیه آنچه معترضان آن را تضعیف بالقوه استقلال قضایی می‌دانند، برانگیخت.
باربارا لیف، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه که پیش از این سفر گفته بود، واضح است که بخشی از معیارها و ارزش‌های دموکراسی در میان لایه‌هایی از جامعه نفی می‌شوند. او افزود که بلینکن نظر افراد داخل و خارج از دولت در مورد اصلاحات را جویا خواهد شد.
لیف گفت که این سفر همچنین در راستای تلاش‌های قبلی آمریکا برای زنده کردن روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی صورت می‌گیرد. روندی که تحت عنوان "مجمع نِگِو" شناخته می‌شود، شامل فلسطینی‌ها نخواهد شد و مقامات کشورهای منطقه، از جمله مصر، در حوزه‌هایی مانند همکاری‌های اقتصادی و گردشگری بحث می‌کنند.
جنگ ۱۱ ماهه روسیه در اوکراین نیز در دستور کار بلینکن قرار خواهد گرفت. اوکراین که حجم زیادی تجهیزات نظامی از آمریکا و اروپا دریافت کرده، از اسرائیل خواسته است تا سیستم‌هایی را برای سرنگون ساختن پهپادها، از جمله تجهیزاتی که توسط دشمن منطقه‌ای اسرائیل، ایران تامین می‌شود، فراهم کند.
اسرائیل این درخواست‌ها را رد کرده است. اسرائیل در حالی که تهاجم روسیه را محکوم می‌کند، به کمک‌های بشردوستانه و ارسال تجهیزات حفاظتی به اوکراین بسنده کرده است. دلیل آن، تمایل اسرائیل به ادامه همکاری با مسکو بر سر همسایه جنگ‌زده سوریه و تضمین امنیت و رفاه یهودیان روسیه است.
دیپلمات‌های آمریکا همچنین در مورد برنامه هسته‌ای ایران با اسرائیل گفت‌وگو خواهند کرد. به ویژه که تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به بن بست خورده و به دلیل عدم وجود طرح جایگزین B برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی، نمایندگان دو طرف باید رایزنی کنند.


کد مطلب: 384274

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384274/اعلام-برنامه-های-سفر-بلینکن-خاورمیانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir