به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۳۸۴۲۸۹

حلول روح بکام در یک انگلیسی دیگر

حلول روح بکام در یک انگلیسی دیگر
گروه ورزشی: ضربات کاشته ایستگاهی پشت ۱۸ قدم در بسیاری مواقع توانسته گره کور یک بازی را باز کند و یک تیم را از لبه پرتگاه نجات دهد یا به مرز خوشبختی برساند. بازیکنان خلاق زیادی در سال‌های اخیر در فوتبال وجود داشته‌اند که از این توانایی به بهترین شکل استفاده کرده‌اند.

قبل‌تر دیوید بکام و رونالدینیو و هم‌اکنون مسی و رونالدو، به نوعی متخصص در این ضربات بوده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه جونینیوی برزیلی توانسته از ضربات ایستگاهی ۷۷ گل به ثمر برساند و به بهترین تاریخ از این حیث تبدیل شود. قطعا جونینیو پادشاه ضربات ایستگاهی است. بعد از او بازیکنان مطرح و نامداری مثل پله فقید، رونالدینیو، بکام، مارادونای فقید، زیکو، کومان، مسی و رونالدو پرتغالی قرار دارند. یکی از هیجان‌انگیزترین صحنه‌های فوتبالی، ضربه کاشته استثنایی بکام به تیم فوتبال یونان بود که باعث صعود سه‌شیرها به جام جهانی شد. سال ۲۰۰۱ و در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲، در دقایق پایانی بازی از فاصله‌ای نزدیک به ۳۰ یارد یک ضربه ایستگاهی نصیب سه‌شیرها شد و کاپیتان بکام که استاد گل‌کردن این‌گونه ضربات بود توپ را به تور چسباند.
 
شادی گل بکام هم بسیار جذاب بود تا یکی از ماندگارترین صحنه‌های تاریخ فوتبال انگلیس شکل بگیرد. او قبلا هم موفق شده بود در یک بازی دراماتیک در سال 1999 با زدن یک ضربه ایستگاهی در لیگ قهرمانان برای منچستریونایتد فرگوسن، فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود. این روزها در لیگ جزیره، بازیکنی پیدا شده است که به دلیل مهارت و دقت خود در زدن ضربات آزاد مشهور است. او نیز مانند بکام در ارسال ضربات ایستگاهی تبحر خاصی دارد. او کسی نیست جز، جیمز وارد پراوس James Ward-Prowse هافبک انگلیسی 28ساله تیم فوتبال ساوتهمپتون که از پای راست خود به خوبی بهره می‌گیرد. عملکرد او به شکلی است که گویی روح بکام در او حلول کرده است. این بازیکن در حال حاضر با شماره 8 برای تیم فوتبال ساوتهمپتون بازی می‌کند.

جیمز وارد پراوس، در نوامبر سال ۱۹۹۴ میلادی در پورتسموث انگلستان به دنیا آمد. او با وجود سن نه چندان زیادش، از سال ۲۰۰۳ در آکادمی ساوتهمپتون حضور داشته و موفق به انجام ۱۱۶ بازی برای این تیم شده است. هافبک طراح ساوتهمپتون طی ۱۰ سال حضورش در تیم بزرگسالان بارها از تیم‌های مطرحی چون منچسترسیتی، منچستریونایتد، وستهام و... پیشنهاد داشته ولی هرگز حاضر به جدایی از جمع قدیس‌ها نشده است.
 
وارد پراوس مهارت بسیار زیادی در به ثمر رساندن گل از ضربات کاشته و ارسال پاس‌های مواج دارد و در طول فصل‌های اخیر پاس‌ گل‌های زیادی به ثبت رسانده است و نقشی انکارناپذیر در تیم ساوتهمپتون دارد. او موفق شده 16 ضربه مستقیم را در لیگ برتر به گل تبدیل کند. تنها دیوید بکام گل‌های بیشتری را به ثمر رسانده است و ستاره قدیس‌ها هم‌اکنون از اسطوره‌هایی چون تیری آنری و جانفرانکو زولا و رونالدو پیشی گرفته است.

او با به ثمر رساندن تنها سه گل دیگر از ضربه‌های ایستگاهی می‌تواند از اسطوره خود پیشی بگیرد. این بازیکن دقیقا می‌تواند همان چیزی باشد که برای کسب پیروزی نیاز دارد. ترانسفرمارکت قیمت €35.00m را روی این بازیکن گذاشته است و تا سال 2026 قراردادش با قدیس‌ها اعتبار دارد. وارد پراوس که عمدتا به عنوان هافبک میانی بازی می‌کند، می‌تواند به عنوان هافبک تهاجمی و هافبک راست نیز بازی کند و همچنین می‌تواند به عنوان یک مدافع راست مستقر شود. پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی گفت وارد پراوس «بهترین بازیکن ضربات ایستگاهی است که در زندگی‌ام دیده‌ام».

او همچنین به دلیل جشن‌گرفتن گل‌های خود با تقلید از ضربات گلف نیز در ذهن هواداران ماندنی شده است. خودش می‌گوید بکام و استیون جرارد الگوهای او هستند. او زمان زیادی را صرف تقویت آنچه به خوبی بلد است یعنی ضربات ایستگاهی نمی‌کند. خودش در مصاحبه‌ای عنوان کرده که «در طول هفته فقط شش ضربه برای گل‌زنی از ضربات آزاد کار می‌کنم. خیلی کم، خیلی کم (ضربه آزاد تمرین می‌کنم). حقیقتا فکر می‌کنم این به گل‌شدن آن ضربات بر می‌گردد. با این حال من طرفدار فوتبال هستم و به آن عشق می‌ورزم، بنابراین مشکلی با صحبت‌کردن در این خصوص ندارم. در حالت عادی هفته‌ای یک بار این ضربات را تمرین می‌کنم؛ آن هم در حد شش ضربه. به نظرم همین میزان کافی است چون در طول بازی، موقعیت‌ مشابه زیادی پیش نمی‌آید، پس چرا باید ۲۰ بار آن را امتحان کنم؟». در ادامه نگاهی به آمار بیشترین گل‌زنان ضربات ایستگاهی لیگ جزیره می‌اندازیم:
دیوید بکام 18 گل / جیمز وارد پراوس 16 گل / کریستیانو رونالدو 12 گل
تیری آنری 12 گل / جانفرانکو زولا 12 گل / سباستین لارسن 11 گل
لورن رابرت 11 گل / مورتن گامست پدرسن 10 گل / یان هارت 10 گل
فرانک لمپارد 9 گل / نولبرتو سولانو 9 گل / جیمی ردنپ 9 گل
مرجع : خبرورزشی
برچسب ها: فوتبال جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها