به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۳۸۴۳۲۶

این مواد غذایی به کبد چرب مبتلایتان می کند

این مواد غذایی به کبد چرب مبتلایتان می کند
گروه علمی: با قاطعیت می‌توان گفت که فست‌فودها عوارض جانبی متعدد و وسیعی دارند و مصرف مداوم آنها می‌تواند از جنبه‌های مختلف به سلامت انسان‌ها آسیب برساند، درحالی که غذاهای راحت و نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌ای در سراسر جهان هستند.به گزارش برنا، مصرف مداوم فست‌فودها در کوتاه‌مدت باعث افزایش قند خون، فشار خون و تمایل به پُرخوری می‌شود، درحالی که مصرف این غذاها در درازمدت هم خطر ابتلا به چاقی، ‌بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. اکنون هم به لطف تحقیقات گروهی از محققان می‌دانیم که مصرف فست‌فودها می‌تواند در ابتلا به بیماری کبد چرب نقش مهمی داشته باشد. 
 
یافته‌های تحقیقاتی: فست‌فودها و خطر ابتلا به کبد چرب  
این مطالعه جدید که در مجله Clinical Gastroenterology and Hepatology منتشر شده، ارتباط خاصی را بین فست‌فودها و ابتلا به کبد چرب نشان می‌دهد، مخصوصا در میان افرادی که چاق یا مبتلا به دیابت هستند. براساس یافته‌های این مطالعه، اگر یک‌پنجم رژیم غذایی افراد چاق یا مبتلا به دیابت از فست‌فودها تشکیل شود، سطح چربی کبد این افراد به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. افرادی هم که مبتلا به چاقی و دیابت نیستند، با مصرف همین مقدار روزانه از فست‌فودها، سطح چربی کبدشان را به میزان متوسطی بیشتر می‌کنند. 

به عبارت دیگر، اگر فست‌فودها حدود 20 درصد از رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل دهند، سطح چربی کبد هم بین درجات متوسط تا شدید افزایش می‌یابد و افراد چاق و مبتلا به دیابت هم از این نظر بیشترین آسیب‌پذیری را خواهند داشت. متاسفانه بالا بودن سطح چربی ذخیره‌شده در کبد می‌تواند باعث ابتلا به بیماری خاصی با نام کبد چرب شود که طبق گزارش‌های مایو کلینیک، شایع‌ترین نوع از بیماری‌های کبدی مزمن است. اما فست‌فودها دقیقا چگونه باعث تجمع چربی اضافی در کبد می‌شوند؟ 

چربی‌های ترانس: بدترین چربی‌ها برای کبد  
پاسخ این سوال به چربی‌های ترانس برمی‌گردد. طبق گزارش مهمی که در Nutrition & Diabetes منتشر شده، چربی‌های ترانس باعث افزایش چربی‌های ذخیره‌شده در کبد می‌شوند، درحالی که انواع غذاهای فست‌فودی مانند پیتزاهای یخ‌زده، مارگارین، انواع نان و شیرینی‌های فراوری‌شده، ناگت، سوسیس، کالباس، همبرگر و... حاوی چربی‌های ترانس هستند. 

بنابراین، وقتی که درباره تجمع چربی در کبد صحبت می‌کنیم، بسیار مهم است که همه ما با انواع چربی‌های موجود در رژیم غذایی خودمان آشنا باشیم. همه چربی‌ها از نظر کیفیت با همدیگر برابر نیستند و چربی‌های ترانس از این نظر در رده بدترین گزینه‌های غذایی قرار می‌گیرند. 

چربی‌های فراوری‌شده مانند چربی‌های ترانس به‌هیچ‌وجه فایده‌ای برای بدن ندارند بلکه صرفا به سلامت ما آسیب می‌رسانند، درحالی که میزان چربی‌های اشباع هم در رژیم غذایی باید تا حدود زیادی کنترل و محدود شود. بنابراین، فقط استفاده متعادل و صحیح از چربی‌های غیراشباع طبیعی مانند مغزهای خام، روغن زیتون، آووکادو... می‌تواند به ارتقای سلامت ما کمک کند. 
برچسب ها: کبد چرب تغذیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها