به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۳۸۴۳۵۹

صادرات خاویار ایرانی به اروپا به مشکل خورد

صادرات خاویار ایرانی به اروپا به مشکل خورد
گروه اقتصادی:قیمت هر کیلو خاویار صادراتی امروز بین ۸۰۰ تا ۱۷۰۰ یورو است. اگر قیمت هر یورو را معادل ۴۷ هزار تومان در نظر بگیریم، برحسب کیفیت و سایز دانه‌های خاویار، هر کیلو خاویار ایرانی با قیمتی معادل ۳۸ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان صادر می‌شود.خاویار، تخم‌ ماهیان خاویاری و جزو مواد غذایی لاکچری در دنیاست که معمولا در وعده صبحانه میل می‌شود.
 
انواع خاویار امروز در بسته‌های ۱۵ تا ۱۲۵ گرمی در بازار موجود است و قیمت آن هم بر اساس کیفیت خاویار، تازگی، مجوز بهداشتی و دامپزشکی و بسته‌بندی فرق می‌کند.خاویار ایرانی در جهان مشهور است و کشورهای بسیاری از جمله روسیه، ترکیه، ارمنستان و به‌ویژه کشورهای اروپایی مشتری آن هستند. ۴ برند معروف خاویار ایرانی شامل خاویار بلوگا (beluga)، آسترا (ossetra)، سوروگا (sevruga) و بری (baerii) است.

خاویار بلوگا به دلیل سایز دانه‌ها و طعم بهترین کیفیت خاویار سیاه را دارد و به تبع آن، گران‌ترین نوع خاویار ایرانی است که بیشتر صادر می‌شود. برای مثال، قیمت هر ۵۰ گرم الماس بلوگا ۳ میلیون تومان است.خاویار بری هم از ارزان‌ترین نوع خاویار سیاه محسوب می‌شود.

یک کیلو خاویار صادراتی ۸۰ میلیون تومان
به جز بسته‌های بالا، خاویار به خصوص برای صادرات در وزن‌های بیشتر هم به فروش می‌رود. در حال حاضر، قیمت خرده‌فروشی یک کیلو خاویار پرورشی در بازار داخلی در حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و قیمت عمده‌فروشی آن ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است.در بخش صادرات، قیمت‌ها بالاتر است. صادرات خاویار با یورو صورت می‌گیرد و بیشتر، برندهای بلوگا و بری از ایران صادر می‌شود. بر این اساس، قیمت هر کیلو خاویار صادراتی امروز بین ۸۰۰ تا ۱۷۰۰ یورو است. اگر قیمت هر یورو را معادل ۴۷ هزار تومان در نظر بگیریم، برحسب کیفیت و سایز دانه‌های خاویار، هر کیلو خاویار ایرانی با قیمتی معادل ۳۸ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان صادر می‌شود.

صادرات خاویار ایرانی به مشکل خورد
اما اینها در حالی است که امسال بازار خاویار ایرانی رونق نداشته است. یکی از فعالین در این بخش به همشهری آنلاین گفت: امسال وضعیت بازار خراب بود و تعداد مشتری‌هایمان افت داشت. بر این اساس، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته نهایتا تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه امسال ما نه در بازار داخلی و نه در صادرات مشتری زیادی نداشتیم، ادامه داد: در بخش صادرات به دلیل افزایش تحریم‌ها و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول مشکلات ما بیشتر بود. مشکل دیگر این بود که استانداردهای دامپزشکی در برخی مزارع پرورش ماهیان خاویاری رعایت نشد و ماده ضدعفونی‌کننده مالاشیت گرین استفاده شد. این اتفاق باعث شد برخی کشورهای اتحادیه اروپا مانند انگلیس روی این موضوع سختگیری کنند و صادرات ایران افت کند و به مشکل بخورد.

این فعال حوزه پرورش ماهیان خاویاری و صادرات خاویار ادامه داد: در بازار داخلی هم مشتری‌ بسیار کمتر شده. تا پارسال بخش مهمی از خاویار را مسافران ایرانی با خود به خارج می‌بردند و توریست‌های خارجی هم به عنوان سوغات خاویار می‌خریدند اما انگار امسال میزان سفر و مسافر کم شده است. از طرف دیگر، به خاطر قطعی اینترنت، فروش‌های آنلاین و اینترنتی کاهش بسیاری پیدا کرد و همه این عوامل باعث شد نسبت به سال گذشته، فروش ما کاهش یابد.
برچسب ها: خاویار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها