به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۳۸۴۳۹۵

ملکه‌ی مصر در قلب برلین هم رنگ عوض نکرد

ملکه‌ی مصر در قلب برلین هم رنگ عوض نکرد
گروه فرهنگی: موزه‌ی تاریخی مصر در برلین به سال ۱۸۲۸ برمی گردد و محتویات آن مجموعه‌ی هنری سلطنتی پادشاهان هوهنزولرن در پروس بود. پلی مات الکساندر فون هومبولت به پادشاه فریدریش ویلهلم سوم پیشنهاد تأسیس موزه‌ی مصر با این مجموعه در برلین را داد و این امر محقق شد.

خود مجموعه‌ی مصرشناسی به سفر اکتشافی پروس به مصر و نوبیا به رهبری کارل ریچارد لیپسوس مصرشناس بین سال‌های ۱۸۴۲ تا ۱۸۴۵ برمی‌گردد، که بسیاری از آثار آن نادر است و به برلین منتقل شد. موزه‌ی مصر و مجموعه‌ی پاپیروس دارای ۱۵۰۰ قطعه هدیه‌ای از محمدعلی فرماندار مصر و سودان در آن زمان بود.مجسمه‌ی ملکه نفرتی تی که رنگ اصلی خود را بدون مرمت یا اصلاح از دوران عمارنه حفظ کرده است، از مشهورترین اثر مجموعه‌ی موزه به شمار می‌رود. این موزه آثار فراوانی دارد که قدمت آن به دوران‌های مختلف مصر باستان برمی‌گردد. همچنین آثاری از معماری مصر که دوره‌های زمانی مختلف مصر باستان را از ۴۰ سال پیش از میلاد تا دوران روم به نمایش می‌گذارد.

نفرتی تی همسر بزرگ سلطنتی (همسر اصلی) فرعون مصر(آخناتون) بود و به عنوان شریک سلطنت همسرش شناخته می‌شود. او به زیبایی شهرت داشت. وی پس از کشف مجسمه‌ی نیم تنه‌اش در ۱۹۱۲ در مصر به شهرت رسید.

نفرتی تی و همسرش که تنها به یک خدا یعنی خدای یگانه احترام می‌گذاشتند، بانی یک انقلاب مذهبی بودند و به خاطر یکتاپرستی و تغییر دین در تاریخ فراعنه پرآوازه هستند. نفرتی تی در طول دوره درگیری مذهبی مصر در کنار و همراه همسرش آخناتون بر مصر در مقام شریک سلطنت یا در بعضی کتیبه‌های پیدا شده بعدها به عنوان فرعون حکومت می‌کرد. هر چند باستان‌شناسان اطمینان کامل در مورد این موضوع ندارند که وی با مقام فرعون حکومت کرده‌است و بیشتر معتقدند که در مقام همسر و مشاور اعظم و اصلی سلطنتی بر مصر حکومت می‌کرد. دوره‌ی حکومت نفرتی تی با آخناتون از ثروتمندترین دوران تاریخ مصر به شمار می‌رود.

نفرتی تی همچنین در تاریخ مصر به خاطر گردن کشیده و جذابیت اندامی و زیبایی ظاهری‌اش مشهور است. وی در طول حیات خود شش دختر به دنیا آورد. او با القابی چون شاهزاده میراث‌دار، بانوی شکوهمند، عشق شیرین، بانوی دو سرزمین، همسر اصلی شاه نیز شناخته می‌شود. او یکی از قدرتمندترین زنان حاکم تاریخ مصر بود؛ اما مومیایی او هرگز پیدا نشد.این موزه شامل ۳ طبقه است. طبقه‌ی همکف که در آن پارک باستان شناسی و تالار دره‌ی نیل وجود دارد که شامل برخی مدل‌های قایق و حیوانات است. همچنین شامل سالنی است که سفر به دنیای زیرین را توضیح می‌دهد. تالار سودان حاوی گنجینه‌های منحصر به فرد است.

تالار سودان حاوی کشتی‌های سفالی است که قدمت آن به هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد می‌رسد. همچنین شامل مجموعه‌های جدیدتر است که قدمت آن به اوایل دوره‌ی مسیحیان برمی‌گردد. همچنین جواهرات و طلاهای موجود از قرن اول میلادی در این موزه وجود دارد که در اتاق گنج به نمایش گذاشته می‌شود.اتاق‌های نمایشگاه شامل تعدادی مجسمه از پادشاهانی مانند آمنمهات سوم، از دودمان ۱۲ (۱۸۰۶ تا ۱۸۵۳) پیش از میلاد است که از گرانیت خاکستری ساخته شده است. این موزه تاریخ و فرهنگ سه هزار ساله‌ی پادشاهان و ملکه‌های مصر را نشان می‌دهد.در این مجموعه همچنین به سنگ نوشته‌های آغاز سلطنت آمینوفس سوم اشاره می‌کند که سلطنت وی آغاز دوران سیاسی جدید با تمرکز شدید بر روابط دیپلماتیک با همسایگان و بهبود اقتصادی می‌باشد.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: ملکه‌ی مصر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها