کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تأکید آمریکا و اسرائیل بر توقف اقدامات ایران

11 بهمن 1401 ساعت 9:08


گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو در دیدار با آنتونی بلینکن گفت اسرائیل "از هر چه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد." بلینکن بر توقف فعالیت‌های ایران در منطقه و جهان تأکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا در چارچوب سفر سه روزه به خاورمیانه، روز دوشنبه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) وارد اسرائیل شد و مورد استقبال الی کوهن، همتای اسرائیلی خود قرار گرفت. آنتونی بلینکن در بدو ورود به اسرائیل خواستار پایان‌دادن به تنش‌های اخیر در منطقه شد و گفت: «این مسئولیت همه است که برای آرام کردن تنش‌ها به جای شعله‌ور کردن آن اقداماتی انجام دهند.» بلینکن همچنین با اشاره به حمله خونین به بازدید‌کنندگان یک کنیسه افزود: «ما همه کسانی که اقدام تروریستی را جشن می‌گیرند، محکوم می‌کنیم.» بلینکن سپس با بنیامین نتانیاهو در اورشلیم (بیت‌المقدس) دیدار کرد.
نخست‌وزیر اسرائیل در این گفت‌وگو تأکید کرد: «کشورش از هرچه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.» وزیر خارجه آمریکا نیز با تاکید بر "تعهد خلل ناپذیر" آمریکا در مورد تامین امنیت اسرائیل گفت: «باید جلوی فعالیت‌های ایران در منطقه و دیگر نقاط جهان گرفته شود.»
بلینکن قرار است امروز سه‌شنبه در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها دیدار و گفتگو کند.
آنتونی بلینکن، پس از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، سومین مقام ارشد آمریکایی است که طی ده روز اخیر به اسرائیل سفر می‌کند. ارتش‌ آمریکا و ارتش اسرائیل در روزهای اخیر یک مانور مشترک پنج روزه‌ با حضور بیش از ۷۵۰۰ سرباز اسرائیلی و آمریکایی برگزار کردند. یک مقام ارشد آمریکایی این مانور را "مهمترین مانور دو کشور متحد" توصیف کرد.
سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل با حمله پهپادی به یک مجتمع کارگاهی متعلق به وزارت دفاع جمهوری اسلامی در شهر اصفهان همزمان شده است؛ حمله‌ای منتسب به اسرائیل که به گفته مقامات جمهوری اسلامی تنها منجر به وارد آوردن "خسارات جزئی به سقف" این مجتمع شده است.
منابع غربی و اسرائیلی گفته‌اند این حمله علیه "تاسیساتی بوده که سلاح‌های پیشرفته و موشکی" تولید می‌کند و با "موفق" خواندن آن اضافه کرده‌اند که "خسارات وارده بسیار بیشتر از تخریب جزئی سقف است."
اندکی پس از حمله پهپادی به تاسیسات اصفهان، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که شامگاه یکشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) به کامیون‌های  حامل سلاح که از عراق به سوی سوریه در حرکت بودند در منطقه مرزی بوکمال حمله شده است. یک روز بعد نیز حملات مشابه علیه کاروان دیگری از کامیون‌ها گزارش شد.
به گفته ناظران این حملات ۱۰ کشته برجای گذاشته است. یکی از کشته‌شدگان رهبر یک گروه شبه‌نظامی نزدیک به ایران بوده است.
رامی عبدالله، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در مورد حمله به نخستین کاروان کامیون‌ها گفت: «در جریان حمله پهپادی به کاروان کامیون‌های حامل سلاح در منطقه مرزی بوکمال، ۷ نفر که غیر سوری بودند، کشته شدند.» او افزود: «همچنین بامداد دوشنبه ۳۰ ژانویه، پهپادها خودروی آفرود رهبر یک گروه طرفدار ایران را که برای بازرسی از محل حملۀ پهپادی به کاروان کامیون‌ها رفته بود، هدف حمله قرار دادند که به کشته شدن او و دو نفر از محافظانش که همگی غیرسوری بودند، منجر شد.»
اسرائیل از آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون صدها حمله هوایی به این کشور کرده و مواضع نیروهای ایرانی و همچنین نیروهای تحت حمایت ایران و شبه‌نظامیان حزب الله را هدف قرار داده است.


کد مطلب: 384496

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384496/تأکید-آمریکا-اسرائیل-توقف-اقدامات-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir