به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۳۸۴۵۲۳

گیشه اسکاری کارش را شروع کرد

گیشه اسکاری کارش را شروع کرد
گروه فرهنگی:به گفته تحلیل گران اقتصادی سینما، گیشه اسکاری که معمولا بعد از اعلام اسامی نامزدهای اسکار به راه می افتد، فعالیت خود را آغاز کرده است.به گزارش صبا، منظور از گیشه اسکاری تاثیری است که اعلام اسامی نامزدهای اسکار، بر روی رقم فروش فیلمهای نامزده شده می گذارد. اهل فن باور دارد که اعلام اسامی فیلمهای نامزد شده در رشته های اصلی اسکار، باعث توجه دوباره و بیشتر تماشاگران به این فیلمها شده و رقم فروش آنها را در جدول گیشه نمایش بالا می برد.بطور مشخص، تحلیل گران اقتصادی از دو فیلم «همه چیز همه جا بلافاصله» و «گفتگوی زنانه» اسم می برند که با افزایش رقم فروش در روزهای اخیر روبرو شده اند. «ارواح اینشیرین» فیلم دیگری است که استقبال از آن هم افزایش خوبی داشته است.

اهل فن می گوید ۱۰ فیلمی که امسال نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شده اند، ادغام و ترکیب از هر دو دسته فیلمهای عامه پسند و هنری غیرمتعارف هستند. در بخش سینمای گیشه پسند می توان از «آواتار: مسیر آب»، «تاپ گان: ماوریک» و «الویس» با فروش های جهانی ۲ میلیرد و ۱۱۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار و ۲۸۷ میلیون دلار اسم برد.

در بخش محصولات هنری و غیرمتعارف هم آثاری چون همه چیز همه جا بلافاصله، ارواح اینشیرین، «مثلث اندوه» و «فبلمن ها» با فروش هایی ۱۰۴، ۳۰، ۵/۲۲ و ۲۲ میلیون دلار دیده می شود. کمی بعد از اینها،«تار» و گفتگوی زنانه با فروش های بسیار اندک ۸ و ۳ میلیون دلاری قرار دارند. در حالی که رقم فروش هفتگی این تولیدات غیرمتعارف همیشه و معمولا زیر ۵۰۰ هزار دلار است، همه چیز همه جا بلافاصله طی هفته گذشته ناگهان فروشی یک میلیون دلاری را تجربه کرد. این در حالی است که این فیلم هم مثل بقیه تولیدات مستقل سینمایی در تعداد کمتر از ۱۴۰۰ سالن سینما روی پرده است.

این در شرایطی است که بلاک باسترهای سینمایی حداقل در حدود ۴ هزار سالن سینما فقط در آمریکا اکران عمومی می شوند.اکشن علمی تخیلی همه چیز همه جا بلافاصله که نامزد دریافت یازده جایزه اسکار شده، ۴۵ هفته است که به روی پرده رفته و هفته گذشته توانست ردیف سیزدهم جدول را از آن خود کند. فروش ۷۱ میلیون دلاری فیلم در آمریکای شمالی، هم آنرا تبدیل به موفق ترین محصول غیرمتعارف سال جاری کرده و هم به آن لقب یکی از بهترین موفقیتهای سینمای مستقل در دوران کرونا و بعد از آن را داده است.

پل درگارابدیان تحلیل گر سرشناس اقتصادی سینما در رابطه با وضعیت فروش تولیدات مستقلی که نامزد دریافت جوایز اسکار شده اند، چنین می گوید:« این خبر بسیار خوب و مسرت بخشی برای سالن های نمایش فیلم است. تماشاگران از محصولات مستقل حمایت کرده و به دیدن آنها می روند و با این اقدام، زمینه و راه را برای تداوم تولید این نوع از محصولات سینمایی فراهم و باز می کنند. این یک واقعیت است که فیلمهای مستقل هنری برخلاف بلاک باسترهای پرسروصدا و پرستاره، کارهایی هستند که معمولا به سلیقه عامه تماشاگران خوش نمی آید. به همین دلیل، فروش نه چندان بالای این نوع محصولات هم، یک پیروزی برای آنها به حساب می آید.»

این تحلیل گر اقتصادی سینما دلیل استقبال از فیلمهای نامزد شده بعد از اعلام اسامی شان را در دو نکته می داند و اضافه می کند:« دلیل اول این است که برخی از تماشاگران زمان اکران عمومی این فیلمها به تماشای آنها ننشسته اند و بعد از اعلام اسامی نامزدها، کنجکاو دیدن آنها می شوند. در این حالت، تماشاگران می خواهند بدانند چه عواملی باعث شده تا اعضای آکادمی این فیلمها را انتخاب کنند. این موضوع به ویژه در رابطه با تولیدات مستقل صدق می کند. به همین دلیل است که رقم فروش این گونه از فیلمها بعد از اعلام اسامی نامزدها یکباره بالا رفته و افزایش پیدا می کند. دلیل دوم این است که تماشاگرانی که این فیلمها را دیده اند، تصمیم می گیرند دوباره به دیدن آنها بروند تا متوجه نکاتی شوند که زمان تماشای اول آنها مورد بی توجهی و فراموشی قرار گرفته و حالا قرار است که مورد بازبینی قرار گیرند.»

به گفته اهل فن، فروش کلی ده فیلم نامزد شده در رشته بهترین فیلم سال تا به امروز به رقم کلی یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی رسیده است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، این بهترین رقم فروش برای فیلمهای این رشته بوده است. در این سال هم فیلم «آواتار» جیمز کامرون در بین نامزدها بود، که به رقم فروش یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلاری در سطح جهانی دست پیدا کرده بود. تهیه کنندگان مراسم اسکار امیدوارند این نوع رقم های کلان فروش و نام های مطرح بتوانند تعداد بیشتری از تماشاگران را جذب نمایش تلویزیونی مراسم اسکار کنند.

به گفته درگارابدیان:« ارائه تلفیقی از بلاک باسترها و مستقل های سینمایی در فهرست ده فیلم نامزد، کمک بسیار زیادی به تولیدات غیرمتعارف و مستقل می کند تا بهتر دیده و ارزیابی شوند و تماشاگران بیشتری را به سمت خود بکشند. زمانی که صحبت از مراسم اسکار ۲۰۲۳ می کنیم، باید دقیقا متوجه این نکته حیاتی و بسیار مهم باشیم که اسکار امسال بعد از پایان کامل کووید ۱۹ و رهایی از این بیماری خانمانسوز برپا می شود و انتظارات زیادی از آن وجود دارد.»
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها