به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۳۸۴۵۳۱

مخالفت بایدن با ارسال اف-۱۶ به اوکراین

مخالفت بایدن با ارسال  اف-۱۶ به اوکراین
گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده،  گفت که واشینگتن جنگنده‌ اف-۱۶ در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.
جنگ در نقاط کلیدی در اوکراین به شدت ادامه دارد و نیروهای روسیه تلاش می‌کنند متصرفات خود را در منطقه شرقی دونتسک گسترش دهند.
دنیس پوشیلین، رهبر دست‌نشانده کرملین در دونستک،  ادعا کرد که نیروهای روس تا نزدیکی ووهلدار پیشروی کرده‌اند، شهرکی استراتژیک در جنوب غربی شهر دونتسک.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌های روسی، پوشیلین افزود: «در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که واحدهای نظامی مواضع خود را در بخش شرقی ووهلدار تثبیت کرده‌اند و همچنین در اطراف شهر نیز همچنان به پیشروی ادامه می‌دهند.»
اما کی‌یف به‌رغم اذعان به این امر که جنگ سختی در آن منطقه درگرفته است، این ادعا را رد کرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شامگاه یکشنبه گفت: «دشمن برای جان سربازان خود ارزشی قائل نیست و به‌رغم تلفات شدید به حملات سنگین خود ادامه می‌دهد.»در این حال جو بایدن در کاخ سفید گفت که با تحویل دادن جت‌های جنگی به اوکراین مخالف است.
رئیس جمهوری ایالات متحده در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که آیا کاخ سفید موافق ارسال اف-۱۶ به اوکراین است، گفت: «نه.»
اما از سوی دیگر رهبران اروپایی گفته‌اند که مشکلی با این پیشنهاد ندارند، اگرچه اوکراین تاکنون به طور رسمی از متحدان خود نخواسته است که جنگنده‌های پیشرفته در اختیارش بگذارند.
ایالات متحده، آلمان و دیگر کشورها طی روزهای اخیر با ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین از جمله تانک‌های جنگی پیشرفته موافقت کرده‌اند.
در حالی که ذخایر مهمات توپخانه اوکراین به شدت کاهش یافته است، فرانسه و استرالیا روز دوشنبه قراردادی را به منظور تولید مشترک گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای نیروهای کی‌یف اعلام کردند.
از سویی در سئول نیز ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از کره جنوبی خواست تا حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد و به این کشور پیشنهاد کرد در سیاست خود مبنی بر عدم صدور تسلیحات به کشورهای درگیر تجدید نظر کند.
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها