کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

4 نوع از سبزیجات که هر هفته باید خورد

11 بهمن 1401 ساعت 11:43


گروه سلامت: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که مصرف سبزیجات از جنبه‌های مختلفی برای سلامت انسان‌ها مفید است زیرا این مواد غذایی طیف وسیعی از ترکیبات مغذی را به بدن می‌رسانند. متخصصان تغذیه به همه توصیه می‌کنند که حداقل ۵ وعده مصرفی از میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه داشته باشند تا همه ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری و مفید برای بدن را دریافت کنند.به گزارش برنا، سبزیجاتی که در این مطلب معرفی می‌شوند، از نظر میزان مواد مغذی کیفیت بالاتری داشته و مغذی تر هستند و باید به رژیم غذایی هفتگی شما اضافه شوند.

 
هویج
هویج نوعی سبزی ریشه‌ای و سرشار از مواد مغذی است که مقادیر بالایی از ویتامین C، بتاکاروتن‌ها، فیبرهای غذایی و پتاسیم را به بدن می‌رساند. تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند که ترکیبات درون هویج می‌توانند خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها را کاهش دهند و از این نظر مخصوصا برای جلوگیری از ابتلا به سرطان کولورکتال موثر باشد. شما می‌توانید از انواع هویج در سوپ‌ها، سالادها، ساندویچ‌ها و غذاهای مختلف دیگر استفاده کنید.

پیاز 
وقتی که به فهرست مهم‌ترین سبزیجات فکر می‌کنیم، معمولا نام پیاز اولین چیزی نیست که به ذهنمان می‌رسد. اما این سبزیجات خاص که همراه با سیر و تره فرنگی در گروه آلیوم قرار می‌گیرد، حجم بالایی از مواد مغذی و ترکیبات ضدسرطانی را در خود جای داده است. پیازها ذاتا کم‌کالری و کم‌چربی هستند، درحالی که مقادیر زیادی از ریزمغذی‌های مهم مانند ویتامین C و پتاسیم را وارد بدن می‌کنند. جالب است بدانید که لایه‌های بیرونی پیاز، بیشترین تراکم از آنتی‌اکسیدان‌ها را دارند. پس هنگام آماده‌سازی پیاز برای مصرف سعی کنید که کمترین بخش از آن را دور بریزید.

قارچ 
انواع قارچ هم در گروه سبزیجات قرار می‌گیرند و می‌توانند نقش مثبتی در ارتقای کیفیت رژیم غذایی داشته باشند. قارچ‌ها ذاتا کم‌کالری هستند و چربی و سدیم کمی هم دارند، درحالی که میزان زیادی از این مواد مغذی و ترکیبات مفید در آنها یافت می‌شود که همگی به ارتقای سلامت کمک می‌کنند؛ فیبرهای غذایی،‌ پتاسیم و ویتامین‌های B (ازجمله نیاسین، ریبوفلاوین و اسید پانتوتنیک). وقتی که قارچ‌ها در فرایند رشد با نور خورشید تماس پیدا می‌کنند، سرشار از ویتامین D می‌شوند و از این نظر هم به منبع غذایی ویژه‌ای تبدیل می‌گردند. علاوه بر اینها، اسید آمینه خاصی به نام «ارگوتیونئین» در قارچ‌ها وجود دارد که مثل نوعی آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و یکی از مزیت‌هایش هم کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

فلفل دلمه‌ای
فلفل دلمه‌ای یکی از منابع مهم برای دریافت ویتامین C است که کمتر به آن توجه می‌شود. انواع فلفل دلمه‌ای‌های رنگارنگ سرشار از ویتامین C هستند که عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد و به جذب آهن، ترمیم بافت‌های بدن و پوست و همچنین تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. یک فلفل دلمه‌ای متوسط (حدود ۱۰۰ گرم) تقریبا ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. فلفل دلمه‌ای به‌عنوان یکی از منابع غذایی مناسب برای دریافت کاروتنوئیدها نیز شناخته می‌شود که دریافت منظم آن با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی و سرطان‌ها مرتبط است.
 


کد مطلب: 384551

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384551/4-نوع-سبزیجات-هفته-باید-خورد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir