کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برخی برای صحبت کردن علیه امنیت ملی، حقوق دریافت می‌کنند

کشور را از نخبگان تهی کرده‌اند

11 بهمن 1401 ساعت 14:32


گروه سیاسی: رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس  می‌گوید: برخی سیاستمداران ایرانی هنوز شناخت درستی از تعریف دولت در دنیای امروز ندارند و بیشتر نوع نگاهی که به کشور ایران دارند، این است که باید به صورت میلیشیایی اداره شود و برایشان مفاهیم سیاسی دولت، توسعه، روابط بین‌الملل، تنش‌زدایی، اقتصاد خارجی و ... اهمیتی ندارد. برای این سیاستمداران اهمیتی ندارد که چه اتفاقی برای نسل کنونی و آینده رخ می‌دهد و انزوای بین‌المللی اصلا برایشان اهمیتی ندارد و این رویه، بسیار خطرناک است.

به گزارش رویداد۲۴، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید: این نگرش تاثیر واقعی خودش را گذاشته و بسیاری از تحریم‌هایی که به ایران تحمیل شد، ناشی از همین تفکر و نگرش است. همین که طرح‌های ضد ایرانی تا مطرح می‌شود با استقبال زیادی سریعا رای می‌آورد و تا ایران طرحی را عنوان می‌کند هیچ استقبالی از آن نمی‌شود، حاکی از همین موضوع است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ، جمهوری اسلامی ایران امنیت دو سوم مهمترین آبراه‌های بین‌المللی را تامین کرده است، تصریح کرد: با اینکه تهدید‌های زیادی علیه ایران شد، اما ایران همواره مانع از این شد که این مناطق به مناطق ناآرامی تبدیل شود. وقتی دو سوم آب‌های خلیج فارس متعلق به ایران است، باید اولین کشوری باشد که برای امنیت آن اهمیت قائل باشد. اما متاسفانه می‌بینیم به یکباره برخی افراد مطالبی مانند بستتن تنگه هرمز، تهدید کشور‌های اروپایی با پهپاد و... را مطرح می‌کنند. شرایطی که ایران دارد میراث چنین مواضعی است. یکی از دلایلی که برخی از تحریم‌ها به نتیجه دلخواه آمریکایی‌ها و برخی از کشور‌ها منتج نشده است، موقعیت ایران است. کشوری که ۱۵ مرز آبی و خاکی با کشور‌های همسایه خود دارد و همین شاهراه‌ها را تبدیل به چالش کردن، یعنی بازی کردن در راستای سیاست انزوای ایران.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: معتقدم بازیگرانی مانند نتانیاهو و نومحافظه‌کاران و حامیان جنگ در آمریکا و برخی از کشور‌های عربی که در سایه سیاست‌های اشتباه ایران به منافع کلانی دست پیدا کردند، از مطرح شدن چنین سخنانی خوشحالند و این موضوع زمینه را برای یک اجتماع نظامی در خلیج فارس فراهم می‌کند. در صورتی که دنیای امروز چیز دیگری است. در دنیای امروز، چالش اصلی آمریکا، چین و روسیه است و بخش عمده‌ای از ناوگان نظامی آمریکا در منطقه، به دریای چین منتقل شد و بخشی از توجه‌ها به اوکراین است. نتیجه‌ای که از مطرح شدن این حرف‌ها می‌توان گرفت این است که به هر حال برخی نادانسته سعی می‌کنند جبهه دیگری را درست کنند که توجه‌ها از جنگ اوکراین منحرف شود.

او توضیح می‌دهد: در گذشته هم گفتم، در دنیای امروز کم سابقه است کشوری مانند روسیه به اوکراین حمله کند، ولی گروه واگنر بزرگترین جنایات را در جنگ اوکراین انجام دادند و به جای اینکه در گروه تروریستی قرار بگیرد، سپاه در این لیست قرار می‌گیرد. صحبت کردن کسانی که درکی از سیاست خارجی ندارند، نتیجه‌ای جز تجمیع تهدید‌ها علیه ایران ندارد. افرادی که چنین سخنانی را علیه امنیت ملی و کشور مطرح می‌کنند، برای این حرف‌ها حقوق هم دریافت می‌کنند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیازمند یک سیاست واقع‌گرایانه است، تصریح کرد: در دنیای امروز کم نیستند بازیگرانی که تلاش می‌کنند جنگی علیه ایران شکل بگیرد تا توجه از سمت جنگ روسیه و اوکراین به سمت ایران منحرف شود و اگر این رویه ادامه پیدا کند، ممکن است که کشور دچار درگیری‌های ناخواسته‌ای شود که اصلا به سود کشور و مردم نخواهد بود. در شرایط فعلی کشور نیازمند آرامش و تنش‌زدایی است نه ایجاد تنش. البته وقتی کشور را از نخبگان تهی می‌کنند این نتیجه را هم به دنبال دارد. تاکید می‌کنم که برخی با منافع ملی کشور دوستی خاله‌خرسه دارند و در گذشته نیز مواضع این افراد آسیب‌های کمی را به کشور وارد نکرد.

وی ادامه داد: اشتباهی که در سیاست خارجی کشور وجود دارد این است که هر کجا که بحرانی بود، ایران در کانون هدف آن بحران حضور داشت. برخی تلاش دارند پای ایران را به اختلاف میان ترکیه و سوئد هم بکشانند. ما برای قرآن، شأن و احترام قائلیم و حتما قران‌سوزی را محکوم می‌کنیم اما مسئله این است که چالش ترکیه و سوئد چالش بر سر اسلام نیست، چالش بر سر کُرد‌ها و طرفداران فتح‌الله گولن است. یک زمانی اردوغان نسبت به موضع فلسطین یک موضع کاملا انقلابی اتخاذ کرد و همان زمان در ایران تبدیل به یک قهرمان شد، ولی به یکباره اردوغان در یک چرخش، دفتر سیاسی کنسولی را در اسرائیل بازگشایی کرد. اکنون هم چالش ترکیه و سوئد بر سر این است که اردوغان برای پس گرفتن رای مخالفت خودش برای عضویت سوئد، اعلام کرده این کشور باید ۱۵۰ نفر از مخالفان ترکیه را به کشور ترکیه تحویل دهد، حتی یک بیمار که سرطان داشت را هم از سوئد تحویل گرفته است. دعوا بر سر همین است و اگر سوئد مخالفان اردوغان را خیلی زود به ترکیه تحویل دهد، ترکیه خیلی زود قرآن‌سوزی را فراموش می‌کند. در موضوع جنک روسیه و اوکراین هم مسئله همین است و روس‌ها برنده جنگ روانی علیه ایران هستند و توانستند یک همدست برای خودشان پیدا کنند.


کد مطلب: 384580

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384580/کشور-نخبگان-تهی-کرده-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir