به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۳۸۴۶۷۳

دولت باکو: اتباع آذربایجان به ایران سفر نکنند

گروه بین‌الملل: در ادامه تنش میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه حمله یک مرد مسلح ایرانی به سفارت این کشور در تهران، دولت باکو از شهروندان خود خواست از سفر به ایران خودداری کنند.
مراسم تشییع جنازه اورخان عسکروف، افسر امنیتی شاغل در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که در جریان حمله به سفارت کشته شد
مراسم تشییع جنازه اورخان عسکروف، افسر امنیتی شاغل در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که در جریان حمله به سفارت کشته شد
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه روز سه‌شنبه خود در مقام توصیه به شهروندان دارای تابعیت این کشور از خودداری از سفر به ایران، به دو دلیل اشاره کرد: «وضعیت بی‌ثبات ایران» و «حمله تروریستی» صورت گرفته به هیئت دیپلماتیک آذربایجان در ایران. این بیانیه ضمن هشدار به این‌که بهتر است سفرهای غیرضروری در چنین شرایطی انجام نشود، از اتباع خود که فعلا در ایران هستند، خواست محتاط باشند و تدابیر امنیتی و ایمنی را رعایت کنند. درخواست دولت جمهوری آذربایجان دو روز پس از آن منتشر شده که این کشور سفارت خود در تهران را تعلیق کرد و دیپلمات‌ها و خانواده‌های آن‌ها را از ایران به باکو برگرداند. روز دهم بهمن نیز جسد افسر امنیتی ۴۳ ساله سفارت جمهوری آذربایجان که در حمله روز جمعه گذشته در سفارت در تهران کشته شد، با حضور خانواده و مقامات رسمی این کشور در باکو تشییع شد.
به گزارش خبرگزاری ترند، تشکیلات امنیتی دولت جمهوری آذربایجان نیز روز ۱۱ بهمن اعلام کرد که این کشور خود تحقیقات جنایی در باره «حمله تروریستی» به سفارتش در تهران را آغاز کرده است. سرویس امنیت جمهوری آذربایجان به رسانه‌ها هشدار داد از انتشار «اخبار گمراه‌کننده» و شایعات در این زمینه خودداری کنند تا به تحقیقات خللی وارد نشود. برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان روز دوشنبه اظهاراتی بسیار تند را به نقل از معاون رئیس مجلس آذربایجان و یک نماینده مجلس آن کشور در ارتباط با ایران بازتاب دادند، که هنوز تأیید نشده یا در رسانه‌های جریان اصلی باکو منتشر نشده است. در یک اظهارنظر تأیید نشده منتسب به معاون رئیس مجلس جمهوری آذربایجان آمده که او در اشاره غیرمستقیم به حمله نسبت داده شده به اسرائیل علیه صنایع نظامی ایران در اصفهان، گفته بنیامین نتانیاهو «انتقام شهید ما را هم از ایران گرفته»! و باید از نتانیاهو بخواهیم کاری با تبریز نداشته باشد تا آباد بماند! در حالی که هنوز درستی این اظهارات تأیید نشده، جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کار کنسولگری آن کشور در تبریز ادامه خواهد یافت. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه تازه خود نیز به شهروندان خود که نیاز به خدمات کنسولگری دارند، راهنمایی کرد که به کنسولگری این کشور در تبریز مراجعه کنند.
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور، جیحون بایراموف، وزیر خارجه، و سایر مقامات جمهوری آذربایجان با وجود گفت‌وگوهای روزهای جمعه و شنبه اخیر با همتایان ایرانی خود، کماکان اصرار جمهوری اسلامی ایران در زمینه «انگیزه شخصی» مهاجم را رد کرده و تأکید دارند که «یک تعرض تروریستی» رخ داده است.
مراسم تشییع جنازه اورخان عسکروف، افسر امنیتی شاغل در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، که روز دوشنبه در باکو برگزار شد
در مقابل، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، عملکرد دولت آذربایجان در ارتباط با حمله به سفارتش را «تنش‌زا» نامید. نورنیوز نوشت مواضع اخیر دولت آذربایجان سازنده نیست. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، نیز که در سفر به الجزایر بود، دهم بهمن از آذربایجان خواست از تصمیمات «احساسی» دوری کرده و متوجه عواقب آن باشد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روز ۱۱ بهمن با پخش گزارش‌هایی که حملات مشابه به سفارت آذربایجان در نقاط دیگر دنیا، با واکنش مشابه از سوی باکو روبرو نشده، پرسید چرا باکو در مقطع کنونی به یک «رویداد شخصی» این‌گونه واکنش نشان می‌دهد.
یک گزارش «شبکه خبر» ایران نیز در روز سه‌شنبه این بود که سفارت‌خانه‌های ایران در طول دهه‌ها، از جمله چند ماه گذشته هدف حملات متعدد مخالفان جمهوری اسلامی یا عوامل دیگر بوده، ولی ایران این رویدادها را از چشم دولت آن کشورها ندیده است. وبسایت «دیپلماسی ایرانی» در تهران اما روز ۱۱ بهمن مقاله‌ای را از رسانه‌های روسیه بازنشر کرد که در آن تأکید شده حمله صورت گرفته به سفارت آذربایجان تنها یک نشان از عمق درگیری اساسی میان تهران و باکو در زمینه‌های مختلف است. این مقاله افزود که این امر «منافع روسیه» را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان، روزنامه صباح در ترکیه روز سه‌شنبه نوشت که مسئولیت وخیم شدن روابط باکو- تهران بر عهده جمهوری اسلامی است و تهران باید مسئولیت رویداد و عواقب آن را بپذیرد. به نوشته این روزنامه، این رویداد به اعتبار ایران لطمه زده...و تشدید «فضای ضد آذربایجان» در ایران در سال‌های اخیر در این حمله «نقشی بسزاء داشته است». در میان ده‌ها کشور جهان که در این رویداد با جمهوری آذربایجان همدردی کردند، ترکیه یکی از سریع‌ترین واکنش‌ها را نشان داد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها