به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۸۴۷۵۵

نبرد بلژیک علیه الماس‌های خونین روسی

نبرد بلژیک علیه الماس‌های خونین روسی
گروه بین الملل: در حباب اروپا در بروکسل الماس دیگر بهترین دوست کسی نیست. بی‌میلی دولت بلژیک برای ممنوعیت واردات الماس روسیه که به شهر آنتورپ مرکز جهانی سنگ‌های قیمتی آسیب می‌رساند اوکراین و حامیان آن در اتحادیه اروپا را خشمگین ساخته است.
به گزارش فرارو به نقل از پولتیکو، اوکراین برای متوقف کردن واردات الماس خام روسی فشار آورده، زیرا تجارت "آلروسا" یک شرکت نیمه‌دولتی روس، مسکو را غنی می‌کند. علیرغم آن که سرکوب تجارت الماس به اقتصاد پوتین آسیبی مشابه تحریم سوخت‌های فسیلی آن کشور را وارد نمی‌کند، جریان مستمر الماس‌های روسیه به نمادی تبدیل شده‌اند که کشور‌های غربی منافع ملی خود را بالاتر از منافع اوکراین قرار می‌دهند.
طرح‌های جدید برای دور جدید تحریم‌ها علیه پوتین اکنون بحث اخلاقی بودن تجارت اروپا با الماس از روسیه را برانگیخته است. بلژیک از قربانی شدن به تنگ آمده است. به گفته "الکساندر دی کرو" نخست وزیر بلژیک می‌گوید اکنون شریان‌های پوتین برای فروش الماس به تمام بازار‌های غربی اکنون باید بسته شود. دی کرو در بیانیه‌ای به پولیتیکو گفت: "الماس‌های روسیه الماس‌های خونین هستند. درآمد روسیه از الماس تنها در صورتی می‌تواند متوقف شود که دسترسی الماس روسیه به بازار‌های غربی دیگر امکان پذیر نباشد. بلژیک برای ایجاد این جبهه مستحکم با شرکای خود کار می‌کند".
جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه پیش‌تر تاثیرات خود را برجای گذاشته است. تجارت الماس روسیه در آنتورپ تا حدی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده به شدت آسیب دیده است. با این وجود، آن الماس‌های خشن روسی به سایر بازار‌های دیگر الماس منحرف شده و اغلب راه خود را به غرب می‌یابند و برش و صیقل داده می‌شوند.
به گفته یک مقام بلژیکی به همین دلیل است که بلژیک با شرکای خود برای معرفی یک سیستم ردیابی موسوم به "مانع از ورود آب" برای الماس کار می‌کند. اگر این تلاش کارساز باشد می‌تواند به مسکو بیش‌تر آسیب بزند.
آن مقام بلژیکی می‌افزاید: "اروپا و آمریکای شمالی مجموعا ۷۰ درصد از بازار جهانی الماس طبیعی را تشکیل می‌دهند. بر اساس این قدرت بازار ما می‌توانیم از شفافیت لازم در بخش جهانی الماس اطمینان حاصل کنیم و به طور ساختاری ممنوعیت ورود الماس خونین به بازار جهانی را اعمال کند. جنگ در اوکراین یک حرکت قوی ایجاد می‌کند".
با این وجود، موضع بلژیک در مورد تحریم الماس‌های روسی نه تنها از سوی دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا و احزاب مخالف بلژیک بلکه در داخل دولت آن کشور نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
اتحادیه اروپا در آستانه اولین سالگرد تهاجم پوتین به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه آماده می‌کند. کشور‌هایی مانند لهستان و لیتوانی بار دیگر از اتحادیه اروپا می‌خواهند که موضوع تجارت الماس را در نظر بگیرد. با این وجود، یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اظهار داشته که این بحث در حال حاضر بیش‌تر یک "دعوای درون بلژیکی" است تا اروپایی.
نبرد بلژیک علیه الماس‌های خونین روسیدی کرو رهبری ائتلافی از هفت حزب مختلف از نظر ایدئولوژیک را بر عهده دارد. سبز‌ها و سوسیالیست‌های داخل دولت او را تحت فشار قرار می‌دهند تا فعالانه برای ضربه زدن به الماس در دور بعدی تحریم‌های اتحادیه اروپا لابی کند. به طور خاص حزب سوسیالیست هلندی زبان Vooruit در حال اعمال فشار مجدد است. "ویکی رینارت" نماینده بلژیک قطعنامه جدیدی را در پارلمان بلژیک ارائه خواهد کرد که ممنوعیت واردات را پیشنهاد می‌کند.
رینارت می‌گوید: "بیان این استدلال که بلژیک برای جلوگیری از واردات الماس روسیه آماده نیست غیرممکن شده است. ما از بلژیک می‌خواهیم که فعالانه با کمیسیون اروپا همکاری کند تا اقدامی صورت گیرد"."کاتلین ون برمپت" نماینده سوسیالیست بلژیکی در پارلمان اروپا همین ایده را در سطح اروپایی مطرح می‌کند. با این وجود، چهار مقام از دیگر احزاب سیاسی بلژیک گفتند که ابتکار عمل سوسیالیست‌ها به احتمال زیاد ممنوعیت واردات یا حتی سهمیه واردات را به همراه نخواهد داشت. دی کرو اکنون به دنبال راه حلی بین المللی است. هیچ کس انتظار ندارد سوسیالیست‌های دولت ائتلافی شکننده بلژیک بتوانند دی کرو را بر سر موضوع الماس بی ثبات سازند. حتی اگر هر هفت حزب در دولت بلژیک با ضربه زدن به الماس روسیه موافقت کنند مانع اصلی دیگری وجود خواهد داشت.
در سیستم سیاسی پیچیده بلژیک دولت‌های منطقه‌ای نیز می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. دولت منطقه شمالی فلاندر مخالف ممنوعیت واردات الماس روسی است. این دولت توسط ناسیونالیست‌های فلاندری رهبری می‌شود که رئیس حزب آن "بارت دی وور" شهردار آنتورپ نیز می‌باشد. یکی از مقام‌های بلژیکی درباره موضع ملی گرایان می‌گوید: "هیچ چیزی نظر آنان را در این مورد تغییر نخواهد داد".
بلژیک امیدوار است با ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای ردیابی "الماس‌های خونین" روسیه سرانجام به عنوان مانعی برای اقدام قلمداد نشود. به نظر می‌رسد فعالان صنعت الماس نیز با این موضوع موافقت دارند. "تام نیس" از مرکز جهانی الماس آنتورپ می‌گوید: "تحریم‌ها راه حل نیستند. یک چارچوب بین‌المللی همراه با شفافیت کامل با همان استاندارد‌های قابل انطباق با معیار‌های آنتورپ می‌تواند راه حل این مسئله باشد". به گفته "هانس مرکت" پژوهشگر سرویس اطلاعات صلح بین‌المللی یک سازمان غیرانتفاعی حقوق بشری چنین طرح فرا  آتلانتیکی‌ای تاثیر زیادی خواهد داشت. "مرکت" می‌گوید: "این بسیار بیش از تحریم‌های کنونی امریکا که روسیه می‌تواند آن را دور بزند تاثیر خواهد داشت".
با این وجود، شیطان در جزئیات نهفته است. آیا بلژیک در ایجاد یک ائتلاف فراآتلانتیک موفق خواهد شد؟ آیا مصرف کنندگان مایل هستند برای الماس‌های خود هزینه بیشتری بپردازند یا هم چنان این خطر وجود دارد که کالا‌ها را به بازار‌های دیگر که در آن معامله گرانی با سخت کوشی کم‌تر دارد هدایت خواهد کرد؟ یکی از مقام‌های بلژیکی در مورد شانس بلژیک برای موفقیت در این باره تردید دارد. اگر اتحاد بین‌المللی تضعیف شود بلژیک و اتحادیه اروپا باید به تنهایی پیشروی کنند تا بقیه جهان را متقاعد سازند که وارد عمل شوند. با این وجود، این مقام رسمی می‌گوید:"اجازه دهید به "دی کرو" یک فرصت بدهیم".
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها