به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۳۸۴۹۱۱

۴ شاهکار گمشده که به تازگی کشف شده‌اند

۴ شاهکار گمشده که به تازگی کشف شده‌اند
گوناگون: گذر زمان، بلایای طبیعی، دزدی، جنگ و انواع اتفاقات دیگر همیشه باعث شده‌اند که برخی از شاهکار‌های هنری ساخته شده به دست بشر مفقود شوند. با این‌حال در بین بی‌شمار شاهکار‌های گمشده در طول تاریخ، بعضی وقت‌ها بعضی از آن‌ها توسط باستان‌شناسان، عتیقه‌شناسان و یا حتی افراد عادی در جا‌های مختلف و غیر منتظره‌ای پیدا شده‌اند؛ در عتیقه‌فروشی، در زیرزمینِ خانه، یا در اتاق خواب!
در اینجا فهرستی از عجیب‌ترین و ارزشمندترین کشفیات آثار هنری را که در سال گذشتۀ میلادی اتفاق افتادند ملاحظه می‌کنید.
۱. تابلوی ۵۰۰ ساله در اتاق خواب
۴ شاهکار گمشده که به تازگی کشف شده‌اند
این تابلوی نقاشی از حضرت مریم (س) و حضرت عیسی (ع) را به احتمال زیاد یکی از شاگردان و پیروان فیلیپینو لیپی (نقاش ایتالیایی قرن پانزدهم) کشیده است. اما کسی از این اثر خبر نداشت تا اینکه سیوفان تیرل، مدیر یک حراجی در لندن، آن را در اتاق خواب یک خانۀ قدیمی در لندن دید و خشکش زد! این نقاشی بالای تخت آویزان شده بود. تیرل با سابقۀ ۲۵ ساله‌اش در این کار، خیلی زود فهمید که چه گنجی پیدا کرده است. صاحب این خانه یک پیرزن ۹۰ ساله بود که وقتی جوان بود از ایتالیا به لندن آمده بود. او این نقاشی را از پدرش به ارث برده بود. این نقاشی در ماه می ۲۰۲۲ در یک حراجی به قیمت ۳۲۰ هزار دلار به فروش رسید.
۲. نقاشی ۴ میلیون دلاری در انبار مدرسه
۴ شاهکار گمشده که به تازگی کشف شده‌اند
این نقاشی که با مضمون «اشیاء بی جان» کشیده شده و یک میز غذا با یک کیک نیم‌خورده را نشان می‌دهد، به مدت ۱۵۰ سال در انبار یک مدرسه در استرالیا خاک می‌خورد تا اینکه مدرسه تصمیم گرفت تعداد زیادی از اشیاء قدیمی خودش را به بنگاه ملی امانات استرالیا بسپارد. در این زمان بود که کارشناسان متوجه یک امضای کوچک در گوشۀ نقاشی شدند که آن را مربوط به یک نقاش قرن هفدهمی هلندی به اسم گریت ویلمز (Gerrit Willemsz) تشخیص دادند. کارشناسان قیمت این اثر را تا حدود ۴ میلیون دلار برآورد کرده‌اند.
۳. گلدان چینی سلسلۀ چینگ در آشپزخانه
۴ شاهکار گمشده که به تازگی کشف شده‌اند
این گلدان بسیار زیبای چینی که در قرن هیجدهم برای دربار سلطنتی چین ساخته شده است، یک اثر هنری بی‌مانند و خیره‌کننده است که یک کارشناس آثار عتیقه آن را در آشپزخانۀ یکی از دوستانش پیدا کرد. پدر این شخص گلدان را در دهۀ ۱۹۸۰ به قیمت چند صد پوند خریده بود و آن را برای پسرش به ارث گذاشته بود. این گلدان ابتدا با قیمت ۱۸۶ هزار دلار به حراج گذاشته شد، اما در نهایت با رقم حیرت‌انگیز ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به فروش رسید.
۴. مجسمۀ مدرن روی پیش‌بخاری
۴ شاهکار گمشده که به تازگی کشف شده‌اند
هنری مور یکی از مشهورترین مجسمه‌سازان مدرن انگلیسی در قرن بیستم است. یکی از آثار قبلا شناخته نشدۀ او که یک مجسمۀ کوچک منحصر به فرد است، برای چند دهه روی طاقچۀ بالای شومینۀ یک خانۀ روستایی در ۹۰ کیلومتری لندن قرار داشت. وقتی صاحب این خانه در سال ۲۰۱۹ از دنیا رفت، ورثۀ او از یک ارزیاب درخواست کردند که اشیاء پدرشان را قیمت‌گذاری کند. ارزیاب در گزارش خود این مجسمه را «شبیه آثار مور» ذکر کرده بود. به همین خاطر بود که ورثه با بنیاد مور تماس گرفتند و بنیاد نیز انتساب اثر به این مجسمه‌ساز را تایید کرد. بعد از تایید اصالت، کارشناسان تخمین زدند که این اثر می‌تواند تا رقمی بالغ بر ۷۰ هزار دلار به فروش برسد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها