به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۸۴۹۳۸

درهایی که بر تجارت و انرژی باز شد

درهایی که بر تجارت و انرژی باز شد
گروه اقتصادی: سفر اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، به آمریکای جنوبی از نظر اقتصادی اهمیت زیادی داشت و درهای جدیدی را در مناسبات میان آلمان و کشورهای آمریکای جنوبی باز کرد. این سفر به روابط آلمان با برزیل، آرژانتین و شیلی جانی تازه داد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در سفر خود به آمریکای لاتین به برخی اهداف خود نرسید. از جمله قانع کردن آنها در حمایت از ناتو در جنگ اوکراین. شولتس و لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل نتوانستند به زبانی مشترک یا توافقی در رابطه تامین تجهیزات جنگی از سوی برزیل در رابطه با جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین برسند. اما هیئت آلمانی در آرژانتین، شیلی و برزیل چند موفقیت مهم اقتصادی به دست آورد. شولتس توانست برخی درها را باز و بخشی از مناسبات را احیا کند.
از جمله موفقیت‌ها توافق‌نامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و مرکوسور، بزرگترین منطقه تجارت آزاد در جهان است که به مدت دو دهه در حد مذاکره باقی مانده بود. لولا داسیلوا اطمینان داد که این قرارداد تا اواسط سال جاری نهایی شود. این درست همان چیزی است که آلمان که با صف‌بندی‌های تازه ژئوپلیتیک در سطح بین‌المللی روبروست، می‌خواست به آن برسد. این کشور به دنبال احیای شرکای تجاری قدیم و یافتن شرکای جدید است.
اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۹ با مرکوسور (برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه ) در حال مذاکره برای رسیدن به یک توافق‌نامه بوده است. در سال ۲۰۱۹ پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما پس از روی کار آمدن بولسونارو در برزیل با مانع روبرو گردید.
پروفسور روبرتو گولارت از دانشگاه برازیلیا گفت: «توافق بین مرکوسور و اتحادیه اروپا بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ توسط آلمان و فرانسه به دلیل سیاست‌های غارتگرانه محیط زیستی دولت بولسونارو متوقف شد.» به گفته او «با تغییر دولت در برزیل، لولا سیاست زیست محیطی را در راس اولویت های خود قرار داد. این برای صدراعظم آلمان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا تعیین کننده بود تا مذاکرات بر سر توافق را از سر بگیرند.»
اکنون هر دو طرف تلاش‌ها برای به سرانجام رساندن این توافق را افزایش می‌دهند، زیرا فرصتی که ایجاد شده می‌تواند دوباره به سرعت از دست برود. گولارت به این نیز اشاره کرد که دولت برزیل معتقد است که "عدم تعادل بین مرکوسور و اتحادیه اروپا باید کاهش یابد". از محافل نزدیک هیئت آلمانی در برازیلیا شنیده شده که برخی مقررات زیست محیطی برای لولا زیاد سختگیرانه است.
دولت آلمان تمایل دارد که در سیاست مربوط به تجارت با این کشورها، به مبادلات تولیدات کشاورزی با محصولات صنعتی اولویت دهد. این اما دقیقا همان چیزی است که باعث نارضایتی اتحادیه کشاورزان آلمان می‌شود. به عبارت دیگر، کشاورزان آلمانی می‌ترسند که در برابر تجارت کشاورزی قدرتمند برزیل با استانداردهای پایین‌تر شکست بخورند.
به نظر این اتحادیه صنایع برای برلین مهم‌تر است. اودو همرلینگ، معاون دبیرکل اتحادیه کشاورزان آلمان  (DBV) می‌گوید: «اطمینان به این که دولت جدید برزیل به طور کامل رعایت استانداردها را در زمینه‌های بهداشت حیوانات، استفاده از آفت کش‌ها و مسئله مالکیت زمین اجرا خواهد کرد، چندان زیاد نیست.» به گفته او در گذشته نیز نقض این استانداردها سابقه داشته است.
شولتس قبل از سفر به برزیل مهمان آرژانتین و شیلی بود. مسئله اصلی در سفر به این دو کشور برای صدراعظم آلمان تامین مواد خام برای اقتصاد کشورش بود. هر دو کشور دارای منابع لیتیوم هستند که برای باتری خودروهای الکتریکی مورد نیاز است. علاوه بر این، آرژانتین دارای ذخایر غنی گاز است و می‌تواند به عنوان یک تامین کننده انرژی برای ‌آلمان نقش ایفا کند.
رهبران دو کشور در دیدار با یکدیگر در سانتیاگو قرارداد همکاری در بخش معدن را امضا کردند. مارسلا هرناندو، وزیر معدن شیلی تاکید کرد که همکاری ها باید بر روی توسعه پایدار متمرکز شود.
این نگاه با رویکرد "قانون تامین زنجیره تولید آلمان" سازگار است که خواستار تضمین تولید پایدار از همان ابتدای زنجیره تولید است. بخش دشوار اکنون عملی کردن آن مواردی است که روی کاغذ بر آنها توافق شده است. این همکاری از جمله در زمینه های اکتشاف، استخراج، تصفیه و فرآوری مواد خام از طریق فرآوری کار‌آمد و پایدار مواد معدنی با فناوری‌های زیست محیطی در پروسه ذوب است.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها