به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۳۸۴۹۴۵

تغییرات اعلام نشده در تاسیسات فردو

تغییرات اعلام نشده در تاسیسات فردو
گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به خاطر تغییر اعلام نشده در اتصال دو مجموعه سانتریفیوژ در تاسیسات فردو سرزنش کرد. نهاد نظارتی سازمان ملل می‌گوید این تغییرات در مسیر تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد انجام شده است.
نهاد نظارتی سازمان ملل متحد به خاطر تغییرات اعلام نشده در تاسیسات زیرزمینی فردو از جمهوری اسلامی انتقاد کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران بدون اطلاع قبلی به بازرسان این نهاد دو مجموعه سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را به هم متصل کرده است.
 بازرسان آژانس این تخلف را در یک بازدید سرزده از تاسیسات غنی‌سازی فردو در ۲۱ ژانویه سال جاری کشف کردند.
تاسیسات فردو در دل کوهی در نزدیکی شهر قم واقع است و عمق تونل‌های آن در صخره‌های سنگی تا ۹۰ متر می‌رسد. این تاسیسات از چنان حساسیتی برخوردار است که مطابق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) جمهوری اسلامی اجازه غنی‌سازی اورانیوم در آن را نداشته است.
ایالات متحده اردیبهشت سال ۱۳۹۷ (مه ۲۰۱۸) و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی را دوباره اعمال کرد.
با شدت گرفتن این تحریم‌ها ایران از یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای انجام تعهدات خود مطابق برجام را کاهش داد که یکی از نمونه‌های آن فعالیت‌های غیرمجاز در تاسیسات فردو است.
گزارش محرمانه آژانس به اعضای شورای حکام را مشاهده کرده که در آن آمده در تاسیسات فردو نحوه اتصال دو مجموعه سانتریفیوژهای IR6 کاملا تغییر داده شدند بدون این که این مسئله به بازرسان این نهاد اعلام شده باشد.
رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها با اشاره به اقدام ایران در زمینه غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم گفته است کشوری که اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند نیازی به غنی‌سازی اورانیوم در این سطح ندارد.
گروسی به تازگی در پارلمان اروپا گفته بود جمهوری اسلامی اورانیوم غنی شده کافی برای تولید چند بمب اتمی را در اختیار دارد اما رسیدن به این مرحله یک پروسه زمان‌بر است و مدتی طول خواهد کشید.
یکی دیگر از اختلاف‌های میان ایران و آژانس کشف موارد رادیو اکتیو در  سه مکان اعلام نشده است.
این ابهام‌ها که به صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام در محکومیت جمهوری اسلامی منجر شد همچنین یکی از علت‌های به بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام ارزیابی می‌شود که فروردین سال گذشته آغاز شد و آمریکا به طور غیرمستقیم با آن مشارکت داشته است.
مدیرکل آژانس بارها گفته بدون پاسخ شفاف و قانع کننده ایران درباره وجود رد مواد رادیواکتیو در تاسیسات اعلام نشده امکان راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود ندارد و احیای توافق وابسته به این مسئله است.
گروسی احتمال داده در ماه فوریه برای مذاکره با مقام‌های ایران در مورد اختلاف‌های باقی مانده به تهران سفر کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها