به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۸۴۹۵۲

علی دایی را صدا بزنید

علی دایی را صدا بزنید
گروه ورزشی: روزنامه شرق نوشت: چندین روز از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی در شمال غربی ایران می‌گذرد و سوز سرما، زخم مانده به تن زلزله‌زدگان را دوچندان کرده است. با‌این‌حال روند کمک‌رسانی به مردم این منطقه به گواه خبرگزاری‌های داخلی بسیار کند است و عنوان شده که مردم این منطقه با کمبود مواد غذایی، وسایل گرمایشی و مشکل اسکان موقت روبه‌رو هستند. حتی با وجود آنکه از بسیاری از اهالی منطقه کارت ملی دریافت شده تا به آن‌ها چادر برای اسکان تعلق بگیرد، این مورد هم به‌طور کامل انجام نشده و بسیاری مجبور شده‌اند در این سرمای عجیب‌و‌غریب منطقه با روشن‌کردن آتش در خیابان، سرمای شب را سپری کنند.
در کنار این موضوع، ولی گزارش‌هایی هم مخابره شده که چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد. گزارش‌هایی که از روند مناسب رسیدگی به زلزله‌زد‌ها خبر می‌داد، ولی حتی حالا صدای معاون‌اول دولت یعنی محمد مخبر هم از این گزارش‌های اشتباهی بلند شده است. او اخیرا انتقاد کرده که مسئولان استانی به‌گونه‌ای درباره روند رسیدگی به مردم خوی گزارش داده‌اند که انگار همه‌چیز گل و بلبل است، ولی واقعیت چیز دیگری است. در گزارش‌های دیگری هم عنوان شده که مردم حتی برای تهیه غذا و دارو هم مشکلات عدیده‌ای دارند و روند رسیدگی به این منطقه به کندی هرچه تمام‌تر سپری می‌شود.
در چنین شرایطی که دولت در تأمین سریع نیاز‌های اولیه افراد آسیب‌دیده ناآماده نشان داده، ناخودآگاه جای چهره‌های مطرح و مردمی مانند علی دایی به‌وضوح حس می‌شود؛ مردی که این روز‌ها و پس از اتفاقات اخیر در ایران، مورد بی‌مهری قرار گرفته و جریانی خاص حتی از اینکه او را خائن صدا بزنند هم ابایی ندارند. دایی اخیرا با محدودیت و محرومیت‌های زیادی روبه‌رو شده که ممنوع‌الخروجی خودش و خانواده‌اش یکی از کوچک‌ترین محدودیت‌های اعمال‌شده است. با وجود همین ناملایمتی‌ها که البته چندان برای علی دایی ناآشنا نیست، او همچنان مرد محبوب مردم است و بسیاری حاضر هستند در چنین شرایطی اگر خودش پا پیش بگذارد، همراهش شوند و در کمترین زمان ممکن برای حل‌کردن مشکلات موجود، آستین بالا بزنند.
اتفاقا این مورد نه نیازی به تبلیغ دارد و نه اینکه نیاز است جایگاه علی دایی مورد بازبینی قرار بگیرد. او پیش‌تر در زلزله کرمانشاه و سرپل‌ذهاب در چشم به‌هم‌زدنی وارد میدان شد، کمک‌های مردمی را سروسامان داد و برای افراد یک روستا به‌طور‌کامل خانه ساخت. علی دایی فقط با اعلام یک شماره حساب پا به میدان گذاشت و طولی نکشید که نزدیک به ۱۱ میلیاردتومان به حسابش واریز شد. اعتماد مردم به او به حدی بود که اگر حسابش توسط مسئولان وقت مسدود نمی‌شد، این کمک‌ها عدد درشت‌تری هم می‌شد.
با‌این‌حال، فقط موضوع شماره حساب نبود؛ چون او کارش را با ارسال کمک‌های غیرنقدی به کرمانشاه استارت زد. آن‌طور‌که آن زمان عنوان شد، هیچ ارگانی به اندازه علی دایی نتوانست کامیون و کفی‌هایی را که حاوی کمک‌های مردمی بودند، به کرمانشاه بفرستد. اگرچه همان زمان هم دستگاه‌هایی از علی دایی خواستند تا بخشی از این اقدامات به پای آن‌ها نوشته شود، ولی دایی می‌گفت امین مردم است و اجازه چنین کاری را نداد. او بدون اینکه از هیچ ارگان دولتی درخواست کمک کند، در سریع‌ترین حالت ممکن برای افراد زلزله‌زده کانکس و دیگر مایحتاج لازم را تهیه کرد و در اختیارشان گذاشت.
دست آخر هم با پولی که به حسابش واریز شده بود، کار ساخت‌وساز در روستای مله‌رولان را از سر گرفت و ۷۱ خانه با ایمنی روز در آن منطقه ساخت. در چنین شرایطی تصور کاری که نهاد‌های دیگر با علی دایی کردند، عجیب است. اول اینکه حساب اعلام‌شده از سوی او برای کمک به افراد زلزله‌زده بسته شد و سپس هم او را برای پاره‌ای از توضیحات فراخواندند! در سوی دیگر، طبق ادعای خودش، سازمان هلال احمر به او پیشنهاد داده بود چکی به حساب این سازمان کشیده شود تا آن‌ها پول‌ها را جایی که نیاز است هزینه کنند. پاسخ دایی، ولی جالب بود: «اگر مردم قرار بود به هلال احمر کمک نقدی کنند که پولشان را به حساب من نمی‌ریختند».
دایی در کنار یکی، دو چهره مطرح و مردمی دیگر، در آن زمان بالاتر از بسیاری از نهادها، کارشان را به درستی انجام دادند و نمره قبولی گرفتند، ولی با وجود این سنگ‌های زیادی هم جلوی پایش گذاشتند. سنگ‌هایی که خودش می‌گفت برای کمک به مردم چیزی نیستند. «بعد از آن بالایی، این مردم علی دایی را خیلی کمک کردند تا به اینجا رسیدیم و وظیفه‌ام است که همیشه به این مردم خدمت کنم. اگر کنار مردم بودن و به مردم خدمت‌کردن جرم باشد، با تمام جان و دلم و تا آخر عمرم این جرم را قبول دارم و می‌پذیرم و مطمئن باشند که هیچ‌کس نمی‌تواند من را از اعتقاداتم و از چیز‌هایی که به آن اعتقاد دارم، برگرداند حتی این مشکلاتی که به وجود می‌آورند، باعث می‌شود که ما قوی‌تر و مصمم‌تر شویم که بتوانیم اگر بشود، بیشتر از این به مردم خدمت کنیم».
حالا با مرور چندخطی کار‌های مهمی که علی دایی در زلزله قبلی برای مردم انجام داده، به‌وضوح جای خالی‌اش برای کمک آن‌چنانی به مردم خوی حس می‌شود. درست است که دایی در مقایسه با چندین سال قبل با ناملایمتی بیشتری از سوی نهاد‌های ذی‌ربط روبه‌رو شده، ولی همان‌طور‌که خودش گفته و اعتقاد دارد هرجا پای مردم وسط باشد، کم نمی‌گذارد، کافی است فقط او را صدا کرد. گو اینکه این صدا‌کردن نیاز به الزامات دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه حسابش مسدود نشود یا به جرم کمک به افراد آسیب‌دیده فراخوانده نشود!
کاری که همین دیروز با کریم باقری، دیگر چهره سرشناس دنیای فوتبال ایران صورت گرفت؛ شماره حسابی که او برای کمک به افراد زلزله‌زده خوی اعلام کرده بود، دو ساعت بعد مسدود شد تا کریم با کلافکی در اینستاگرامش بنویسد: «سلام به هم‌میهنان عزیز. طی درخواست‌های زیادی از طرف دوستان و آشنایان جهت ابراز همدردی از طریق کمک‌های نقدی و بشردوستانه طبق سوابق بنده در این زمینه‌ها، خود تصمیم گرفتم مسئولیت این کار را بر عهده بگیرم تا طبق روال همیشه تلاش کنیم شاید مقداری از فشار و رنج مردم را کاهش دهیم. روز سه‌شنبه صبح در اینستاگرام شماره حسابی در اختیار گذاشتم، ولی چند ساعت بعد حساب مسدود و غیرفعال شد. خواستم بدین‌وسیله از تمام کسانی که موفق به واریز کمک‌های نقدی شده‌اند و کسانی که با وجود تلاش‌های مکرر موفق نشدند، تشکر و قدردانی کنم. بنده تمام‌وکمال کمک‌های شما عزیزان هر‌چند کم، ولی مطمئنا حلال و پر‌برکت را به دست مردم مصیبت‌زده خوی خواهم رساند. امید بود کمک‌های شایانی به دست هم‌میهنان برسد، ولی خدا گواه است که دستمان بسته است».
برچسب ها: علی دایی

۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ۱۱:۵۸
وقتی می‌گوییم آقای دایی اسطوره ما است یعنی این (417809)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها