به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۳۸۴۹۵۴

ربات‌های جاسوس در حال تماشای شما هستند

ربات‌های جاسوس در حال تماشای شما هستند
گروه علم و فناوری: "برادر بزرگ در حال تماشای توست" این عبارتی تکراری است که در طول رمان "۱۹۸۴" توسط "جورج اورول" برای توصیف حاکم اوشینیا جامعه‌ای تمامیت خواه که در آن اینگساک حزب حاکم کنترل کاملی بر مردم دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر ساکن در جامعه‌ای که اورول به تصویر می‌کشد همواره توسط دولت بیش‌تر از طریق تلویزیون تحت نظارت است و تماشا می‌شود. این تخیل اورول از لندن آینده در سال ۱۹۸۴ بود، زیرا کتاب در سال ۱۹۴۹ میلادی منتشر شد.
به گزارش فرارو به نقل از مادرن دیپلماسی، امروز باید چه گفت؟ آیا باید عبارت را تغییر داد یا کماکان معتبر است؟ در سالیان اخیر با پیشرفت‌های شگرف در هر زمینه‌ای از علم و فناوری برخی مسائل مربوط به آزادی شخصی، انتخاب بیان و مسائل مرتبط مطرح شده‌اند. داده‌های بزرگ احتمالا شما را تماشا می‌کنند یا الگوریتم سابقه جستجوی گوگل شما را می‌داند.
علاوه بر آن که فناوری‌های مدرن مانند اینترنت نسل پنجم (۵ G)، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیاء، بلاک چین، رایانش ابری، واقعیت مجازی و امنیت سایبری پیشرفت‌های قابل توجهی را در کیفیت زندگی و تجربه انسان‌ها ایجاد کرده‌اند چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای عوارض شوم زیادی نیز به همراه داشته‌اند. این فناوری‌ها ممکن است تهدیدی برای لیبرال دموکراسی باشد و دولت می‌تواند از فناوری‌ها برای کنترل و نظارت دائمی مردم استفاده کند. دیکتاتور‌ها ممکن است از فناوری اطلاعات برای اعمال قدرت نامشروع خود یا نقض حقوق شهروندان استفاده کنند.
در حالی که مشخصه نظام دیکتاتوری سنتی یک رهبر یا گروهی از رهبران بود که از قدرت نظامی برای تسلط بر مردم استفاده می‌کردند هیچ فضایی برای کثرت گرایی سیاسی و آزادی بیان وجود نداشت. کلان داده و پیشرفت هوش مصنوعی امکان پردازش حجم عظیمی از داده‌ها را فراهم می‌کند که ممکن است یک سیستم متمرکز را ایجاد کند.
بنابراین، اختراعات شگفت انگیز علم، مانند هوش مصنوعی و رباتیک ممکن است برای کمک به ظالمان به منظور دستیابی به اهداف‌شان با نوشتن یک خط کد مورد استفاده قرار گیرند. ربات‌ها از اجرای دستورات دریغ نمی‌ورزند. اگر این اقدام ربات بود کودتای نظامی در ترکیه علیه دولت اردوغان در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی می‌توانست موفقیت آمیز باشد.
علاوه بر این، الگوریتم‌های نظارتی قوی در صورت استفاده توسط یک حاکم مستبد می‌توانند بدترین اتفاقی باشند که برای بشریت رخ داده است. برای مثال، در فلسطین در حال حاضر فلسطینیان هر زمان که تماس تلفنی برقرار کنند هر چیزی را در فیس بوک پست کنند یا بین شهر‌ها سفر کنند احتمالا توسط میکروفون‌ها، دوربین ها، پهپاد‌ها یا نرم افزار جاسوسی اسرائیلی تحت نظر قرار می‌گیرند.
علیرغم آن که تشکیلات خودگردان فلسطین چندین شهر و روستا را در کرانه باختری اداره می‌کند اسرائیل آسمان، رادیو و اینترنت آن ناحیه را تحت کنترل دارد. در نتیجه، به تعداد نسبتا کمی از نیرو‌های اسرائیلی نیاز است تا با موفقیت بر ۲.۵ میلیون فلسطینی کرانه باختری نظارت کنند. همین اتفاق در کشمیر نیز رخ می‌دهد جایی که حتی هنگام اقامه نماز جمعه در مسجد محلی نیز پهپاد‌های نظارتی پلیس متعددی بالای سر نمازگزاران دیده می‌شوند. علاوه بر این، تلاش ناموفق کودکان برای سرنگونی پهپاد‌ها با پرتاب سنگ به هوا در ۲۳ آگوست ۲۰۱۹ میلادی رخ داده بود. به دنبال آن، اگر به اقتدارگرایی چینی تحت حمایت فناوری اطلاعات در مورد اویغور‌ها اشاره نکنیم بی عدالتی خواهد بود.
دولت چین برای تکمیل سازوکار‌های سانسور خود از فناوری استفاده می‌کند. یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند محتوای نامطلوب از نظر رژیم سیاسی را فیلتر کرده و از آن جلوگیری کند. در جریان اعتراضات هنگ کنگ رژیم چین "دیوار آتش بزرگ" خود را تشدید کرد و محتوای خرابکارانه را از اینترنت سرزمین اصلی چین تقریبا به سرعت حذف کرد.
علاوه بر این، پیشرفت فناوری زیستی (بیوتکنولوژی) نیز ضد دموکراتیک قلمداد می‌شود. آیا می‌توانید شرایطی را تصور کنید که یک عمل جزئی انجام داده اید و شخصی شاید حاکم مستبد یک تراشه ارزان قیمت را در درون شما قرار داده که مستقیما مغز شما را به مرکزی متصل می‌سازد و ایدئولوژی شما را کنترل می‌کند؟ اگر به این ترتیب باشد شما ظالم از یک تهدید علیه رژیم تبدیل به یک بازیگر فعال یک حاکم خواهید شد. در آن صورت چه خواهد شد؟
بنابراین، ما باید مراقب داده‌های خود باشیم و آگاه باشیم. ابتدا باید هوشیار باشیم و سپس مراقب باشیم تا کسی نتواند از اطلاعات شخصی یا مالی ما سوء استفاده کند. ما نباید اطلاعات شخصی خود را در اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی منتشر کنیم. با این وجود، شب و روز این دقیقا کاری است که ما انسان‌های خردمند! با اشتیاق فراوان انجام می‌دهیم. در نتیجه، شما حتی پیش از آن که با دشمن خود مواجه شوید در جنگ باخته اید.
برچسب ها: جاسوسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها