کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشاوره با وکیل با تجربه درباره الزام به تحویل ملک قولنامه‌ای

13 بهمن 1401 ساعت 13:22

گروه کسب و کار: الزام به تحویل ملک قولنامه ای به خریدار + مشاوره حقوقی با بهترین وکلای ملکی شیراز، دفتر وکالت حامد اسکندری بهترین وکیل در شیراز


الزام به تحویل ملک قولنامه ای از اهمیت بسیار  زیادی در قانونی اساسی کشور ما برخوردار است. در کشور ما قوانینی در خصوص خرید و فروش قانونی املاک و یا بیع مال تعیین شده اند که به این قبیل معاملات مهم رسیدگی می کنند. تسلیم ملک توسط فروشنده آن انجام می شود. در هر یک از پروژه های معاملاتی ملک، تاریخ هایی برای تحویل و تسلیم آن به خریدار تعیین می شوند. در هر یک از این معاملات در زمان تعیین شده ملک مورد نظر به خریدار تحویل داده خواهد شد. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوعات حقوقی معاملاتی می پردازیم.

قوانین تحویل ملک به خریدار
در هر معامله ای فروشنده و خریدار رقم معامله و تاریخ های مربوط به تحویل ملک را به صورت توافقی تعیین می کنند. حال اگر فروشنده به توافقات ایجاد شده پایبند نباشد و ملک خود را در زمان مقرر تسلیم نکند، خریدار حق دارد از طریق دادگاه های مربوطه شکایت خود را اعلام کند. در برخی موارد بسته به شرایط موجود الزام فروشنده برای تحویل ملک ممکن نیست. در این موارد باید حق قراردادی که در ابتدای کار از خریدار دریافت شده به او بازپرداخت شود. در خصوص این پرونده ها باید به دادگاه های صالح مراجعه شود. دادگاه حقوقی مربوط به این قبیل مشکلات، دادگاه های مربوط به محل ملک مورد نظر هستند. خریدار می تواند با در دست داشتن مدارک کامل به دفاتر الکترونیکی شهر ملک مورد نظر مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کند.

قولنامه چیست؟
تا به این جا در خصوص قوانین تعیین شده در خصوص ملک قولنامه ای پرداختیم. هر یک از این قوانین به خریدار و معامله گر کمک می کنند که از حقوق خود دفاع کنند. حال به تعریف کلی قولنامه ای که برای بیع ملک انجام می شود، می پردازیم. در هر قولنامه ای اعم از ملکی یا غیر ملکی، طرفین متعهد به انجام کاری می شوند و برای انجام آن با هم توافق می کنند. قولنامه ها در میان اسناد عادی دسته بندی می شوند که توافقات خریدار و فروشنده را در خود جای می دهند. خریدار در این قولنامه ها متعهد به خرید ملک می شود و فروشنده متعهد به فروش آن؛ به این ترتیب می توان قولنامه ها را سندی مجزا از بیع ملک دانست. با وجود یک قولنامه رسمی و معتبر طرفین معامله ملزم به انجام اصول و توافقات درج شده در آن خواهند بود. این اسناد نیز از اعتبار قانونی برخوردار هستند. اما اعتبار آن ها به اندازه سند بیع نیست.

تحویل ملک معوض
در برخی از پرونده ها در خصوص الزام به تحویل ملک قولنامه ای معوض مباحثی مطرح می شود. در این جا نیز قوانینی مشابه برای تحویل ملک تعیین شده اند. در برخی معاملات طرفین توافق می کنند که ملک خود را با ماشین، ملک دیگر و... تعویض کنند. در این جا نیز فروشنده ملزم به تسلیم و تحویل ملک در زمان مقرر است. قولنامه های درج شده بین طرفین به عنوان برگه های حقوقی الزام آور شناخته می شوند. به این ترتیب طرفین موظف به اجرای کلیه مفاد درج شده در آن خواهند بود. بنابراین در رابطه با تحویل ملک معوض نیز کلیه قوانین الزام به تحویل ملک قولنامه ای رعایت می شوند.

الزام به تحویل ملک قولنامه ای

دعاوی الزام به تحویل ملک
در دادگاه های حقوقی این دعاوی با شرایط مختلفی مطرح می شوند. مهمترین و هزینه برترین دعاوی حقوقی در خصوص تسلیم و تحویل ملک به خریدار معامله مطرح می شوند. این دعاوی در خصوص املاک سند دار نیز مطرح می شوند و تنها محدود به املاک قولنامه ای نیستند. این قبیل مشکلات معاملاتی حتی زمانی که ملکی سند زده می شود نیز رخ می دهند. هر یک از آن ها شرایط خاص خود را دارند. برای به دست آوردن نتیجه بهتر در هر یک از این دعاوی، حضور یک وکیل ملکی با تجربه در کنار پرونده شما بسیار مفید واقع می شود. وکلای زیادی در شیراز مشغول به فعالیت هستند که با تجربه و دارای مهارت هستند. قبل از خرید و فروش ملک به صورت قولنامه ای حتما نیاز هست با یک وکیل خوب مشورت شود.
این دعاوی هم در خصوص املاکی که به صورت قولنامه ای خریداری شده اند مطرح می شوند و هم برای املاکی که به صورت قولنامه ای اجاره می شوند؛ در هر دو موارد می توان از طرح دعوی الزام به تحویل ملک قولنامه ای استفاده کرد. زمانی که مالک، بر اساس توافقات انجام شده در قولنامه از تحویل ملک به خریدار خودداری کند نیز به نوعی ملک را تسلیم نکرده است.

شرایط طرح دعوی برای الزام به تحویل ملک قولنامه ای
شما در صورتی می توانید در دادگاه های حقوقی این قبیل شکایات را ثبت کنید که شرایط مربوط به آن را داشته باشید. شرایط مربوط به دعاوی حقوقی املاک به دو بخش تقسیم می شوند؛ شرایط عمومی پرونده و شرایط اختصاصی. هر یک از این موارد با تعاریف خاص خود شناخته می شوند. لازمه پیروزی شما در دادگاه های مربوط به این پرونده ها دارا بودن همه این شرایط است.

شرایط عمومی پرونده های تحویل ملک
این دسته از شرایط برای همه پرونده ها مورد توجه قرار می گیرند. در خصوص پرونده های تحویل ملک نیز ذی نفع بودن شخص خواهان یکی از اصول اولیه است. شاکی پرونده باید از  ملک و قولنامه مورد نظر نفعی ببرد یا این که خودش طرف خریدار معامله باشد. اهلیت خواهان پرونده نیز یکی از این شرایط است که در همه پرونده های حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. رسیدگی در دادگاه های محلی که صلاحیت بررسی پرونده مورد نظر را دارند نیز از شروط و الزامات این پرونده ها به شمار می رود.

شرایط اختصاصی برای رسیدگی به پرونده تحویل ملک
برخی از شرایط تنها در خصوص این قبیل پرونده ها مطرح می شوند. این موارد ارتباطی به سایر دعاوی ملکی ندارند. در این جا قانونی بودن روش انتقال ملک یک اصل اساسی است. به طور مثال نمی توان از طریق قمار ملک مورد نظر را به خریدار انتقال داد. این روش های انتقال اموال در کشور ما غیر قانونی هستند و از این طریق هیج معامله ای به رسمیت شناخته نمی شود.
فرا رسیدن موعد تسلیم ملک نیز یکی از اصول رسیدگی ب این پرونده ها است. در واقع باید در قولنامه مربوطه تاریخی برای الزام به تحویل ملک قولنامه ای تعیین شده باشد. پس از رسیدن به تاریخ مورد نظر، می توان پرونده را به جریان انداخت. در غیر این صورت امکان رسیدگی به پرونده مورد نظر وجود نخواهد داشت.

الزام به تحویل ملک قولنامه ای

مدارک لازم برای طرح دعوی تسلیم ملک
برای مطرح کردن این قبیل دعاوی فراهم کردن مدارک اولیه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از این مدارک را در زیر مشاهده می کنید:
1.    کارت ملی و مدارک هویتی فرد خواهان
2.    مبایعه نامه رسمی مربوط به انتقال سند ملک مورد نظر
3.    فیش های معتبر بانکی که نشان دهنده واریز پول در قبال قولنامه ملک مورد نظر هستند.
هر یک از مدارک نام برده شده باید به صورت کامل به دادگاه های مورد نظر ارجاع داده شوند. به علاوه این مدارک به صورت اسکن شده برای طرح شکایت در دفاتر الکترونیکی ارائه می شوند.

جمع بندی
در این مطلب به بررسی موضوع الزام به تحویل ملک قولنامه ای پرداختیم. این دعاوی در میان مهمترین مباحث حقوقی کشور ما قرار می گیرند. هر یک از این دعاوی شرایط و ضوابط به خصوصی دارند که برای پیشبرد بهتر پرونده مورد بررسی قرار می گیرند. حضور یک وکیل حرفه ای در مراحل دادگاه به شما کمک می کند که به بهترین نتیجه در خصوص احقاق حق خود در پرونده های ملکی برسید.
منبع اصلی این گزارش سایت حامد اسکندری بهترین وکیل در شیراز می باشد. جهت دریافت مشاوره در رابطه با مسائل حقوقی و ملکی می توانید به این سایت مراجعه نمایید.
 


کد مطلب: 384974

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384974/مشاوره-وکیل-تجربه-درباره-الزام-تحویل-ملک-قولنامه-ای

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir