کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فرانسه: برجام به بن‌بست رسیده است

13 بهمن 1401 ساعت 21:33


گروه بین الملل: همزمان با رد گزارش درباره تغییرات اعلام‌نشده در تاسیسات هسته‌ای فردو و انتقاد ایران از آژانس درباره «برداشت نادرست» و رسانه‌ای شدن گزارش‌ها، فرانسه می‌گوید ایران مسئول بن‌بست در مذاکرات احیای برجام است.
روز چهارشنبه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، از تغییرات اعلام‌نشده در تاسیسات فردو ابراز نگرانی کرد و گفت: ایران بدون اطلاع‌رسانی به آژانس «تغییراتی اساسی» در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا داده است.
مقام‌های ایرانی نگرانی مدیرکل آژانس را رد کرده و بازرس آژانس را به اشتباه متهم کرده‌اند.
از سوی دیگر کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در مصاحبه‌ای با الشرق الاوسط، گفت که مذاکرات احیای برجام به بن‌بست رسیده و «مسئولیت این وضعیت کاملا به گردن ایران است. ایران فرصت را غنیمت نشمرد و با وجود ارائه بهترین پیش‌نویس ممکن، متنی را که هماهنگ‌کننده اروپایی پس از ماه‌ها مذاکره برای بازگشت به تعهدات برجام داد نپذیرفت.»
مذاکرات احیای برجام عملا تعطیل شده و مقام‌های غربی می‌گویند  بازگشت به توافق برای آنها بالاترین اولویت را ندارد. هرچند، همچنان اغلب آنها می‌گویند این توافق را بهترین راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، ایران را متهم کرد که با انجام تغییرات بدون اطلاع دادن به آژانس تعهدات پادمانی خود را نقض کرده است.اما  محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ابراز تاسف از گزارش آژانس درباره فردو گفت که برداشت بازرس آژانس از بازدیدش از سایت اتمی فردو نادرست بوده است و ایران بلافاصله توضیحات را ارائه کرده است: «فیلم آن موجود و قابل ارائه است.»
 اسلامی از اینکه گزارش‌های آژانس درباره هیچ کشوری به جز ایران «بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود» انتقاد کرد.
یک گزارش محرمانه آژانس به کشورهای عضو شورای حکام خبر داده که بازرسان در بازدید سرزده از تاسیسات فردو متوجه تغییر عمده نحوه اتصال دو آبشار سانتریفیوژهای آی ار-۶ شده‌اند، تغییری که ایران پیشتر به آژانس اطلاع نداده بود. مشاهده کرده‌اند که نحوه اتصال بین آنها به شکل اساسی تغییر کرده بدون اینکه ایران آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده باشد.
 بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم اظهارات  گروسی را رد کرد و گفت که احتمالا اطلاعات او به روز نشده است.
او از ارسال پاسخ ایران به آژانس درباره نحوه بهره‌برداری از سایت غنی سازی فردو خبر داد.
کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه هم  که سفری به خاورمیانه کرده، به روزنامه الشرق الاوسط گفته است که مساله هسته‌ای تنها مایه نگرانی در ارتباط با ایران نیست.
 کولونا  ایران را متهم کرده است که با اقداماتش ثبات منطقه و همسایگان را تهدید می‌کند.
او گفته: «اگر به همه مسائل نگاه کنیم با وضعیت روشنی روبرو هستیم، از جمله مساله هسته‌ای و همین طور افزایش عظیم زرادخانه موشکی و پهپادی ایران، به اضافه استفاده آنها در عراق و ارسالشان به روسیه. ایران منشاء بی‌ثباتی است.»
با این همه  کولونا گفت که فرانسه و متحدانش همچنان به دنبال راه حلی دیپلماتیک در خصوص پرونده هسته‌ای ایران هستند و از ایران می‌خواهند به اجرای تعهدات بین‌المللی خود برگردد.
همزمان با سفر خاورمیانه‌ای وزیر خارجه فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به پاریس رفت و گزارش‌ها حاکی از آن است که فشار بر ایران یکی از محورهای گفتگوی او با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است.
اسرائیل عمدتا عامل حملات و خرابکاری‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران دانسته می‌شود.
در همین حال نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، اسرائیل را مسئول حمله به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان معرفی کرد و این اقدام را «نقض قوانین بین‌المللی» دانست.
 سعید ایروانی در این نامه گفته ایران «حق مشروع و ذاتی خود را برای دفاع از امنیت ملی و پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست» اسرائیل در هر کجا و هر زمان که لازم بداند، «محفوظ می‌دارد.»
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نامه تأکید کرده که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مسئولیت خود بر اساس منشور را انجام دهد و اقدام اسرائیل را محکوم کند و از این کشور بخواهد «به برنامه‌های خطرناک و فعالیت‌های مخرب خود در منطقه پایان دهد».


کد مطلب: 385023

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/385023/فرانسه-برجام-بن-بست-رسیده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir