به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۸۵۰۶۷

دولت به هر بهانه‌ای کسب درآمد می‌کند

دولت به هر بهانه‌ای کسب درآمد می‌کند
گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد دولت منابع درآمدی ندارد و به هر بهانه‌ای می‌خواهد از فعالان اقتصادی پول دریافت کند و چندان به این موضوع که اقداماتش به تولید خسارت وارد می‌کند توجهی ندارد.
 
به گزارش ایلنا، ابراهیم جمیلی  با بیان اینکه معادن پتانسیل بالقوه برای تولید و صادرات محسوب می‌شوند، گفت: بدون تردید تحریم‌ها تاثیر منفی بر روند فعالیت معادن می‌گذارد و معدن‌داران را در تامین ماشین‌آلات مورد نیاز با چالش مواجه می‌کند؛ اما تحریم‌ها نمی‌تواند همه ابعاد‌ حوزه معدن را مختل کند؛ البته مشروط به اینکه سیاست گذاری‌های داخلی با تحریم‌ها همسو و همراه نشود.

وی عدم توانایی در تامین ماشین‌آلات معدنی را بزرگترین چالش صنعت معدن  در کشور معرفی کرد و افزود: افزایش نرخ ارز توان خرید ماشین‌آلات نو و اروپایی را از فعالان معدنی گرفته است. عمر ناوگان‌های معدنی بالای 18 سال است و راهکار حل این بحران این است که ممنوعیت‌های واردات ماشین‌آلات سنگین به کشور رفع شود؛ اینگونه قیمت خرید و اجاره آن در بازار برای معدن‌داران مناسب‌تر تمام خواهد شد.رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تصریح کرد: استهلاک و عمر بالای ماشین‌آلات معدنی، بهره‌وری ما را کاهش داده است و اگر 10 درصد کیفیت ماشین‌آلات بالا برود و ناوگان نوسازی شوند شاهد رونق قابل توجهی در حوزه معادن خواهیم بود.
جمیلی با بیان اینکه نمی‌خواهیم با واردات ماشین‌آلات معدنی به تولید داخلی لطمه وارد کنیم، افزود: دولت تسهیلات و اعتبارات را در اختیار تولید داخلی قرار بدهد و بیمه معادن به ماشین‌آلات خارجی تسهیلات ندهد؛ اینگونه از تولید داخل حمایت می‌شود. اگر به بهانه حمایت از تولید داخلی فرصت‌ها را از دست بدهیم جبران آن در سال‌های آینده دشوار خواهد شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نوسان‌های نرخ ارز برای معادنی که صادرات محور نیستند مخرب است، افزود: دولت نه تنها مشوق‌های صادراتی برای معدن‌داران تعریف نکرده بلکه مترصد تنبیه صادرکنندگان نیز هست؛ چراکه دولت منابع درآمدی را فقط برای خودش می‌بیند، در بند "ن" قانون برنامه بودجه پیشنهاداتی داده که به ضرر تولید و سرمایه‌گذاران است. به نظر می‌رسد دولت منابع درآمدی ندارد و به هر بهانه‌ای می‌خواهد از فعالان اقتصادی پول دریافت کند و چندان به این موضوع که اقداماتش به تولید خسارت وارد می‌کند توجهی ندارد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که در ماه‌های پیش گزارشی از تمایل به سرمایه‌گذاری در معادن فراسرزمینی ارائه دادید آیا توانستید در این زمینه اقداماتی انجام دهید؟ گفت: در روزهای گذشته وزارت خارجه با حضور فعالان معدنی جلسه‌ای برگزار کرد و در این جلسه این موضوع طرح شد که تحریم‌ها ورود ما را به بحث معادن فراسرزمینی دشوار کرده است اما تصمیم جدی برای ورود به این بخش وجود دارد و امیدواریم که شرکت‌های داخلی توان فعالیت بین‌المللی خود را نشان دهند.

به گفته این فعال اقتصادی؛‌ ایران به‌غیر از معادن افغانستان در کشورهای دیگر نیز برای سرمایه گذاری در این حوزه برنامه ریزی کرده است.وی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با واردات شمش طلا را قابل اجرا دانست و افزود: واردکنندگان طلا و نقره خام مطابق با مصوبه  سازمان امور مالیاتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند این تصمیم آسیب‌هایی جدی را متوجه تولید داخلی می‌کند چرا که واردکننده می‌تواند بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طلا را وارد و بفروشد اما از سوی دیگر تولیدکننده داخلی باید مالیات پرداخت و فاکتور رسمی ارائه بدهد در این شرایط نابرابر امکان فروش برای تولیدکننده دشوار می‌شود. منطقی این است که شرایط برای تولیدکننده و واردکننده در اخذ مالیات بر ارزش افزوده یکسان باشد اما متاسفانه کمتر به این موضوع توجه می‌شود.
جمیلی در پایان بیان کرد: من به فعالان معدنی پیشنهاد می‌دهم که از تلاش خسته نشود چراکه کشور به اشتغال و تولید نیاز دارد دولت حمایت از بخش خصوصی را در حد شعار کرده است و در عمل حمایتی از بخش انجام نمی‌شود اما این موضوع نباید انگیزه فعالیت را از معدن‌کاران سلب کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها