به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۳۸۵۰۷۳

چه زمانی فشار خون را چک کنیم؟

چه زمانی فشار خون را چک کنیم؟
گروه سلامت: فشار خون که به نام کشنده بی صدا مشهور است باید در زمان مناسب انجام شود تا در صورت بالا بودن فشار برای درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد.به گزارش بهداشت نیوز ،گرفتگی عروق و ارتباط آن با فشار خون بالا به عنوان یکی از عوامل سکته‌های قلبی شناخته می شود. فشار خون بالا بیماری شایع، رایج و بی علامت است که در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است.
 
 این بیماری حدود 20 درصد مردان و 25 درصد زنان را درگیر می‌کند. فشار خون بالا چون بی علامت است مورد غفلت قرار می‌گیرد و فقط زمانی که موجب عوارضی همچون سکته‌های مغزی و قلبی، خون ریزی در چشم و بینی و بیماری‌های کلیوی شده فرد متوجه فشار خون بالای خود می‌شود؛ به همین دلیل این بیماری را با نام کشنده بی صدا می‌شناسند.

توصیه پزشکان این است که همه مردم هر 5 سال یکبار فشار خون را اندازه گیری کنند. اگر فشار خون در حد نرمال 12 روی 7 باشد، هر 5 سال، اگر کمی بالاتر از نرمال باشد، هر 3 سال یکبار و اگر بالا باشد، هر سال باید چک شده و بیمار از دارو استفاده کند. بهتر است فشار خون قبل از صبحانه و یا عصرها اندازه گرفته شود. اگر فشار خون در فرد بالغی که غذا نخورده باشد، هیجان نداشته باشد و حداقل 10 دقیقه استراحت کرده و سیگار نکشیده باشد؛ بالاتر از 12 بر روی 8 باشد، فشار خون نرمال تلقی نمی‌شود؛همچنین اگر 14 بر روی 9 باشد فشار خون بالا محسوب شده و نیاز به درمان دارد.

 حدود 1 میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند که می‌تواند زمینه‌ای برای بیماری‌های عروق کرونر باشد و باعث توقف عملکرد قلب به عنوان حیاتی ترین عضو بدن شود. فشار خون بالا می‌تواند به جداره داخلی رگ‌ها آسیب بزند. برای پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر، باید مصرف قند و چربی را کاهش داده، به طور مداوم ورزش کرده و از استرس دوری کنیم تا بتوانیم از این بیماری دور بمانیم.
برچسب ها: فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها