به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۸۵۱۲۴

خوردن فست فود هر چند وقت یکبار ضرر ندارد

خوردن فست فود هر چند وقت یکبار ضرر ندارد
گروه سلامت:یک متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص مصرف فست فودها و چاقی، توضیحاتی ارائه داد.کوروش جعفریان، با بیان این مطلب که روز به روز بر آمار چاقی در کل جهان اضافه می‌شود، گفت: متأسفانه هیچ کشوری تا به حال موفق به کاهش آمار چاقی در افراد کشورش نشده است.
 
وی همچنین افزود: اگر بخواهیم در یک جامعه بزرگ غربالگری کنیم، بهترین روش، اندازه گیری BMI (شاخص توده بدنی) است.جعفریان در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از افراد با وجود شاخص توده بدنی مناسب، مبتلا به انواع بیماری‌ها از جمله فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی هستند، اما افراد دیگری با ابتلاء به چاقی، هیچ بیماری ندارند، گفت: بسیاری از بیماری‌ها منشأ وراثتی دارد و به چاقی یا لاغری کمتر ارتباط دارد.

وی، چاقی واقعی را افزایش تعداد سلول‌های چربی و بدتر از آن، افزایش حجم سلول‌های چربی دانست و افزود: اگر فردی با حجم بالای سلول‌های چربی روبرو باشد، در آینده با بیماری‌های زیادی مواجه خواهد شد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: تغذیه نامناسب در دوران نوزادی و بلوغ، باعث افزایش تعداد سلول‌های چربی در بدن می‌شود، متأسفانه در این مقطع از زندگی، برای کاهش تعداد سلول‌های چربی، برنامه ریزی مناسبی وجود ندارد و نوزاد چاق به نوجوان چاق و نوجوان چاق به بزرگسال چاق، تبدیل خواهد شد.

این متخصص تغذیه، متوسط مصرف نان در کشور را حدود ۱۶۰ کیلوگرم برای هر فرد دانست که سرانه مصرف بسیار زیادی است، در عوض مصرف روغن زیتون در کشور برای هر فرد، سالانه کمتر از ۲۰۰ گرم ذکر شده است، در صورتی که مصرف روغن زیتون از بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی ناسالم و پر فشار خونی جلوگیری می‌کند، وی مصرف نکردن روغن زیتون را، خیانت به سلامت دانست.وی با تاکید بر تصحیح الگوی غذایی در کشور، گفت: تنها ۱۲ درصد از مردم کشور سالم و سلامت تغذیه می‌کنند و حدود ۸۸ درصد از مردم، سبک تغذیه و عادات غذایی ناسالمی دارند.

جعفریان در پاسخ به این سوال که آیا روش طبخ کباب درست است، گفت: کباب از ماده غذایی ارزشمندی تهیه شده است، اما روش طبخ آن صحیح نیست و با این روش طبخ (بر روی آتش)، ترکیبات سرطانزایی به گوشت اضافه می‌شود.وی افراط و تفریط را ناصحیح خواند و مصرف کم فست فودها (هر سه ماه یکبار) را بی خطر دانست.

این استاد دانشگاه گفت: چاقی در ذهن ما است، باید به عواملی که ذهن ما را تشکیل می‌دهند توجه کنیم، اگر ذهن ما بدون فکر به طرف غذاهای ناسالم برود، گرفتار خواهد شد، اما با فکر خوب به سمت غذای سالم می‌رویم و سلامت خواهیم ماند.وی تنها راه نجات از چاقی را، ایده‌های سالم غذایی دانست.

جعفریان، کاهش میزان سوء‌تغذیه در کشور را موفقیت بزرگی دانست و گفت: همزمان با کاهش سوءتغذیه، متأسفانه افزایش وزن و چاقی نیز حادث شده است، بنابراین قبل از انجام هر کاری، برنامه ریزی های صحیح و آزمون خطاهای پیاپی، موفقیت ۱۰۰ درصد را ممکن خواهد ساخت‌.وی در پاسخ به این سوال که آیا انواع چاقی‌ها با وراثت ربط دارد، گفت: در ۸۰ درصد چاقی‌ها، ژنتیک نقش مهمی دارد، زمینه ژنتیکی قطعاً یک عامل تأثیر گذار در چاقی است، اما رفتارهای ما می‌تواند ژنتیک ما را تغییر دهد. رفتارها بر روی ژنوم ما تأثیر می‌گذارند و ما نیز آن را به آیندگان انتقال می‌دهیم.

این ممتخصص تغذیه تاکید کرد: ما می‌توانیم با رفتارها و باورهای درست، ژنتیک سالم را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانیم از یک فاکتور غلط ژنتیکی، به فاکتور صحیح ژنتیکی دست یابیم.جعفریان در پاسخ به این سوال که کدام نوع رژیم، درمان چاقی خواهد بود، گفت: هیچ رژیمی، چاقی را درمان نخواهد کرد، تمام رژیم‌ها قطعاً با شکست روبرو می‌شوند، زیرا تفکر ما تغییر نکرده است، هر زمانی که تفکر ما تغییر کند و برای به دست آوردن سلامتی، به دنبال غذای سالم باشیم، چاقی حتماً مرتفع خواهد شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به طبیعت بازگردید و مواد غذایی سالم را انتخاب کنید. تا زمانی که مغز شما انتخاب درستی نداشته باشد، چاقی برطرف نخواهد شد.وی همچنین آلودگی هوا را مانعی برای ورزش کردن دانست و گفت: برطرف شدن آلودگی هوا، از ضروریات داشتن زندگی سالم است.
برچسب ها: فست فود
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها