به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۸۵۱۵۴

نقص فنی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» رفع شد

نقص فنی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» رفع شد
گروه علمی: با تلاش دانشمندان ناسا و آژانس فضایی کانادا، تلسکوپ فضایی وب به حالت عملیاتی کامل خود بازگشت.به گزارش ایسنا ، تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف (NIRISS) تلسکوپ فضایی جیمز وب از روز ۱۵ ژانویه به دلیل یک خطای ارتباطی خاموش شده بود؛ اما مهندسان این مشکل را حل کردند و توانستند ابزار را به حالت عملیاتی کامل برگردانند.

جولی ون کامپن (Julie Van Campen)، مهندس سیستم ماژول ابزار علمی یکپارچه وب (ISIM) در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا گفت: ناسا و آژانس فضایی کانادا با یکدیگر همکاری کردند تا بتوانند تا حد امکان از نظر فنی به مشکل نزدیک شوند. آن‌ها بررسی دقیقی روی همه بخش‌های عملیاتی ابزار انجام دادند.

این ابزار که توسط آژانس فضایی کانادا ساخته شده بود، در روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به حالت عملیاتی کامل بازگشت. مشکل زمانی شروع شد که یک تاخیر ارتباطی در این ابزار علمی باعث شد تا نرم افزار هدایت پرواز آن از کار بیفتد. مهندسان تشخیص دادند که علت این مشکل اصابت یک پرتو کیهانی کهکشانی به وب است. تشعشعی  پرانرژی خارج از منظومه شمسی که گاهی اوقات می‌تواند سیستم‌های الکتریکی را مختل کند.

به گفته ون کامپن، مواجهه با پرتوهای کیهانی بخشی عادی و مورد انتظار در عملیات هر فضاپیما است و این پدیده بر مدارهای الکترونیکی تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف، تاثیر می‌گذارد. مهندسان جیمز وب تشخیص دادند که راه‌اندازی مجدد دستگاه، آن را به عملکرد کامل باز می‌گرداند. مهندسان تمام روش‌های ممکن را برای بازیابی ایمن تجهیزات الکترونیکی تجزیه و تحلیل کردند و هنگام انجام عملیات، در هر مرحله میانی، بازبینی انجام شد. ما اکنون خوشحالیم که اعلام کنیم که ابزار تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف وب دوباره روشن شده است و عملکرد مطلوبی دارد.

تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف، دو قابلیت دارد؛ اولین مورد، طیف‌سنجی بدون شکاف میدان وسیع است که شامل دریافت طیف کلی یک میدان وسیع مانند میدانی از ستارگان، بخشی از یک کهکشان نزدیک یا بسیاری از کهکشان‌ها به طور همزمان است. و مورد دوم طیف‌سنجی بدون شکاف اجرام واحد است که شامل دریافت طیف یک جرم درخشان منفرد مانند یک ستاره در یک میدان دید می‌شود.

در حالی که جیمز وب عملکرد عالی داشته است، اما این اولین نقص فنی نیست که مهندسان مجبور به مقابله با آن بوده‌اند. این تلسکوپ به دلیل بروز یک نقص نرم افزاری در سیستم کنترل وضعیت تلسکوپ، از روز هفتم تا ۲۰ دسامبر سال ۲۰۲۲ نیز در حالت ایمن به سر برد. حالت طیف‌سنجی با وضوح متوسط ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) تلسکوپ نیز به دلیل افزایش اصطکاک در یکی از مکانیسم‌های آن برای مدت کوتاهی غیر فعال شد. با این تفاسیر مهندسان تا کنون توانسته‌اند این رصدخانه را از راه دور تعمیر کنند و راه حل‌هایی برای همه مشکلات آن ارائه دهند.
برچسب ها: تلسکوپ جیمز وب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها