به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۳۸۵۱۵۸

باید مردم بدانند کشور چگونه اداره می‌شود

باید مردم بدانند کشور چگونه اداره می‌شود
گروه سیاسی: خطیب نماز جمعه تهران تاکیدکرد: عدم شفافیت در بودجه آغاز ناکارآمدی‌ها و نا ترازی‌ها است، یکی از دلایل کسری بودجه این عدم شفافیت است.
به گزارش ایسنا، محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران با تبریک فرارسیدن ۱۹ بهمن ماه سالروز پیوند ناگسستنی ارتش با پیشگامی و پیشتازی همافران عزت آفرین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: نیروی هوایی امروز درخلق امنیت، افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران و پاسداری از آسمان ایران نقش تعیین کننده و بی بدیلی دارد. خداوند بر اقتدار و عزت این عزیزان، درجه داران، همافران، خلبانان، شهدای پر آوازه و افتخار، خلبانانی که قلب صفوف دشمن را فتح کردند تا اعماق خاک عراق پیش رفتند و مزدوران صدام را به خاک و خون کشیدند و برای ملت عزیز ایران و عراق عزت خلق کردند بیافزاید.  برای همه این عزیزان، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همکارانشان آرزوی موفقیت داریم.
خطیب نماز جمعه امروز تهران در ادامه با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس و بیانات مهم رهبر فرزانه انقلاب در دیدار کار آفرینان در عرصه اقتصاد ملی و به روز‌های پر افتخار پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: رهبری در بیانات اخیر خود تصریح کردند؛ انضباط مالی، اصلاح نظام بودجه ریزی و تعهدات منابع ملی بدون اطمینان یکی از مشکل‌ترین مسائل برای کشور است که باید متوقف شود. همچنین تاکید کردند در مجلس شورای اسلامی نباید تعهدات جدید بدون منابع مطمئن به دولت تحمیل شود.
ابوترابی فرد تصریح کرد: اصلاح ساختار نظام بودجه از نظر منابع و مصارف در چارچوب قواعد و اصول بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شفاف و برنامه محور نقش تعیین کننده در نظم مدیریتی، اداری و اقتصادی کشور دارد. اگر با تحول در نظام بودجه ریزی رو به رو شدیم، بدانید شاهد تحول در حوزه‌های مختلف مدیریتی و اقتصادی خواهیم بود. متاسفانه هر چه می‌گذرد فاصله ما با قواعد صحیح حکمرانی صحیح مالی در بخش بودجه عمومی بیشتر می‌شود. اصلاحات لازم شکل نمی‌گیرد و فاصله ما با نقطه مطلوب بیشتر می‌شود، لذا از نمایندگان در خواست داریم در پاسخ به دغدغه ها، رهنمود‌ها و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری اولا بدون افزایش هزینه‌های جاری با کنترل حداکثری هزینه‌ها و مخارج اداره کشور و ارتقاء کارایی دولت زمینه افزایش منابع ریالی و ارزی و رشد منابع صندوق توسعه ملی را با هدف تقویت سرمایه گذاری در پروژه‌های راهبردی فراهم آورند.
خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: این یک مسؤلیت مهم است، برادران و خواهران در مجلس امروز به نقطه‌ای رسیدیم که رهبری می‌فرمایند انجام این مساله ضروری است خواهشمندیم این رهنمود را با تمام وجود به عنوان دستور العمل قطعی در بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار دهید. همچنین در راستای تحقق سیاست‌های ملی ابلاغی برنامه هفتم توسعه از تمام ظرفیت علمی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی برای عبور از بودجه ریزی دستگاه محور و به سمت بودجه ریزی مبتنی بر برنامه استفاده کنید، امیدوارم روزی فرا رسد مردم و صاحب نظران بدانند هر ریال بودجه که سرمایه نظام است برای کدام هدف هزینه می‌شود و چه تاثیری بر کارایی ناظم و رشد اقتصاد دارد. آن روز، روز جشن ملی و حرکت به سمت نظام مالی و اداری در تراز اسلامی است که با آن هنوز فاصله داریم.
ابوترابی فرد اضافه کرد: همچینن با الهام از بیانات رهبری به منظور شفافیت و جامعیت بودجه و پیش گیری از عدم هم ترازی در بانک‌ها و مصارف هدفمند سازی یارانه‌ها و طرح‌های محرومیت زدایی و پیشران، یارانه‌های پرداختی بابت خرید تضمینی گندم و تعهدات سالانه دولت به تامین اجتماعی را مشخص کنید باید مردم بدانند کشور چگونه اداره می‌شود. عدم شفافیت در بودجه آغاز ناکارآمدی‌ها و نا ترازی‌ها است، یکی از دلایل کسری بودجه این عدم شفافیت است. بودجه از مهمترین مسائل کشور است مستلزم همکاری دولت و مجلس است. مسیر ثبات در اقتصاد کلان را هموار می‌سازد و موجب فراهم آمدن زمینه مهار تورم می‌گردد. امیدوارم دولت و نمایندگان با بالاترین سطح همکاری در مسیر تحقق این هدف گام بردارند. زمینه رشد اقتصادی پرشتاب و پایدار که دغدغه اساسی رهبری است، فراهم شود.
وی در ادامه اظهارکرد: از نگاه قرآن قدرت اقتصادی، بنیه مالی از عوامل کلیدی قوام و پایداری حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی است. منابع مالی، قدرت افتصادی رکن رکین و ستون فقرات فرد و جامعه است. این است که در طول یک دهه گذشته رهبری بر رشد اقتصادی، بزرگ شدن حجم اقتصاد ملی و کاهش شکاف طبقاتی آن هم با نگاه درست به خلق اقتصاد مبتنی بر تولید و ارزش افزوده بالا پای فشرده اند و بر اقتصاد دانش بنیان تاکید کردند.
وی ادامه داد: رهبری در نشست اخیر با فعالان اقتصادی آینده کشور را نیازمند رشد سریع و مستمر اقتصادی دانسته‌اند و با اشاره به پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در برنامه هفتم توسعه تاکید کردند. حل مشکلات معیشتی، رشد اقتصادی را کاملا ضروری کرده است، ایشان جبران عقب ماندگی کشور در سال‌های گذشته را مرهون تلاش پی گیر و رشد مستمر اقتصادی حداقل در طول یک دهه دانسته اند.
برچسب ها: نماز جمعه تهران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها