کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحران تازه مهاجرت در ایتالیا

15 بهمن 1401 ساعت 10:25


گروه بین الملل: در حالی که بحث در دولت ایتالیا بر سر مقابله و محدود کردن فعالیت موسسات امداد و نجات پناهجویان در دریا به شدت در جریان است، مقام‌های ساحلی در جنوب این کشور اعلام کردند که جسد ۸ پناهجو را در دریای مدیترانه از آب گرفته‌اند.
فیلیپو مانینو، شهردار جزیره کوچک لامپدوسا، با اعلام این مطلب اضافه کرد که مقام‌های گارد ساحلی اواخر روز پنجشنبه جسد ۵ مرد و سه زن که یکی از آنها باردار بوده را در یک قایق پیدا کرده‌اند.
او گفت: ۴۲ بازمانده این قایق نجات پیدا پیدا کرده و به خشکی منتقل شدند.
انتشار این اخبار در حالی اتفاق می‌افتد که قرار است در نشست هفته آینده شورای اتحادیه اروپا، جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا از این اتحادیه بخواهد تا کمک‌های بیشتری برای مدیریت مهاجران در اختیار رم قرار دهد. موقعیت جغرافیایی ایتالیا این کشور را به مقصد اصلی پناهجویانی تبدیل کرده که از شمال آفریقا به اروپا می‌آیند. موضوعی که همواره مورد انتقاد مقام‌ها در رم و به ویژه احزاب دست راستی مانند ائتلافی که خانم ملونی نمایندگی آن را به عنوان نخست وزیر ایتالیا برعهده دارد، بوده است.
مانینو که تنها ۶ ماه است به عنوان شهردار این شهر کوچک در جنوب ایتالیا برگزیده شده است می‌گوید در این مدت به صورت مداوم شاهد ورود مهاجران و همچنین اجساد کسانی بوده که تقریبا هر هفته از آب گرفته می‌شوند. او در ادامه گفت: «وضعیت واقعاً دراماتیک است. اروپا باید کاری انجام دهد، دولت باید کاری انجام دهد. دیگر تعداد کشته‌ها و جنازه‌هایی که پیدا می‌شوند از دستم خارج شده است.» به گفته وزارت کشور ایتالیا از ابتدای سال جاری میلادی نزدیک به ۵ هزار مهاجر وارد ایتالیا شده‌اند. در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته کمی بیش از ۳ هزار نفر و در سال ۲۰۲۱ حدود هزار نفر بوده‌ است.
ملونی که به برلین و استکهلم سفر کرده تلاش می‌کند پیش از اجلاس سران، حمایت‌های لازم برای تقویت بازگرداندن پناهجویانی که درخواست پناهندگی آنها پذیرفته نشده به کشور مبدا را جذب کند.
دولت راست‌گرای جدید او همچنین به دنبال محدود کردن اقدامات کشتی‌های خیریه‌ای است که مهاجران را نجات می‌دهند. این سیاست دولت خانم ملونی با انتقاداتی در شورای اتحادیه اروپا به همراه بوده است و کشورهای مختلف پیگیری این روند از سوی رم را «به خطر انداختن جان افراد» دانسته‌اند. کشتی‌های خیریه تنها حدود ۱۰ درصد از پناهجویانی را که تلاش می‌کنند خود را به ایتالیا برسانند، نجات می‌دهند اما دولت این فعالان در این کشتی‌ها را متهم می‌کند که به عنوان یک عامل تشویق قاچاقچیان و پناهجویان برای رساندن خود به صورت غیرقانونی به این کشور عمل می‌کنند.
بر اساس گزارش رسانه‌های ایتالیایی، مهاجرانی که به لامپدوسا آورده شده‌اند همگی خیس بودند و گمان می‌روند که افراد جان باخته در اثر سرما و گرسنگی مرده باشند. این مهاجران گفته‌اند که  از شهر صفاقس در تونس حرکت خود را آغاز کرده‌اند. اجساد دو نفر همچنان پیدا نشده است. بازماندگان گفته‌اند که یک نوزاد چهار ماهه در کشتی جان باخته و مادرش در غم او، جسد را به دریا انداخته است. بر اساس روایت این افراد، یک نفر برای گرفتن آن نوزاد به آب پریده که او هم غرق شده و جان خود را از دست داده است.  گمان می‌رود مادر این نوزاد، یکی از سه زن جان باخته باشد. به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) سال گذشته حدود ۱۳۷۷ نفر در این گذرگاه آبی جان باخته یا مفقود شده‌اند. سازمان‌های خیریه امداد و نجات می‌گویند که حضور آنها نقشی اساسی در جلوگیری از مرگ و میر در دریا دارد.
با این حال قانون جدیدی که در ماه ژانویه از سوی دولت ملونی اجرایی شده قوانین نظارتی را تشدید می‌کند و کشتی‌های خیریه با دشواری‌های زیادی برای نجات جان پناهجویان رو به رو خواهند شد. همچنین به آنها دستور داده شده که بازماندگان را به بندرهای شمال و نه جنوب ایتالیا ببرند. این اقدام از این جهت صورت می‌گیرد که به دلیل دوری مسیر و مسافت زیاد و هزینه‌های بیشتر، کشتی‌ها از انجام عملیات‌های نجات خود منصرف شوند.
شورای اتحادیه اروپا هفته گذشته در نامه ای به ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا، هشدار داد که این قانون ممکن است مانع ارائه کمک‌های نجات دهنده زندگی توسط سازمان‌های غیردولتی در مدیترانه مرکزی شود. هرچند وزیر کشور ایتالیا در پاسخ به این نامه به صورت کوتاه توضیح داد که این فرمان جدید دولت، زندگی افراد را به خطر نمی‌اندازد.


کد مطلب: 385206

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/385206/بحران-تازه-مهاجرت-ایتالیا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir