کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رویارویی روسیه با بحران کسری هنگفت بودجه

15 بهمن 1401 ساعت 11:30


گروه بین الملل: درآمدهای بودجه دولت روسیه از محل صادرات نفت و گاز در ژانویه سال جاری به کم‌ترین میزان از اوت ۲۰۲۰ رسیده و در صورت ادامه این وضعیت، پیش‌بینی می‌شود که این کشور با ۷۸ میلیارد دلاری کسری بودجه مواجه خواهد شد.
 درآمدهای مالیات و عوارض گمرکی از محل صادرات انرژی روسیه در ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به ماه مشابه پارسال ۴۶ درصد افت کرده است. همچنین در شرایطی که قیمت‌های جهانی نفت در ماه گذشته نسبت به ابتدای سال گذشته میلادی تغییر چندانی ندارد، قیمت نفت شاخص اورال روسیه ۴۲ درصد افت کرده است.
این گزارش می‌افزاید قرار بود ۱۶۵ میلیارد دلار از بودجه سال گذشته میلادی دولت روسیه از محل صادرات نفت و گاز تامین شود، اما دولت به خاطر کسری بودجه مجبور به فروش ذخایر ارزی خود شده است.
بر اساس این گزارش، ژانویه امسال بودجه دولت روسیه تنها موفق به کسب شش میلیارد دلار درآمد صادرات نفت و گاز شده است. وزارت اقتصاد روسیه می‌گوید برای جبران کسری بودجه باید روزانه ۱۳۰ میلیون دلاراز ذخایر ارزی کشور را به فروش برساند.
همچنین بنا به گفته تحلیلگران پرومسویازبانک روسیه، میزان فروش ذخایر ارزی برای جبران کسری بودجه در ماه مارس می‌تواند به سه برابر مبلغ یاد شده برسد. اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر پارسال واردات دریایی نفت روسیه را تحریم کرده و وابستگی ۲۷ عضو این اتحادیه به گاز روسیه نیز از ۴۰ درصد به زیر ۱۵ درصد کاهش یافته است. تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه واردات محصولات نفتی روسیه نیز از روز یکشنبه در آستانه یک‌سالگی تهاجم نظامی مسکو به اوکراین اجرا خواهد شد.
در همین زمینه، اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، که به همراه بیش از ۱۰ نفر از مقامات ارشد این کمیسیون برای گفت‌و‌گوهای دو روزه با مقامات اوکراینی به کی‌یف سفر کرده بود، در یک نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی گفت: «روسیه برای این جنگ هزینه سنگینی می‌پردازد و تحریم‌های ما اقتصاد آن کشور را به شدت تضعیف کرده است. ما فشار بر روسیه را افزایش خواهیم داد.»
اتحادیه اروپا همچنین ارائه خدمات بیمه و کشتی‌رانی برای حمل نفت روسیه را برای شرکت‌های داخلی مشروط به اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری کرده است؛ به عبارتی شرکت‌های اروپایی تنها زمانی مجاز به ارائه خدمت برای صادرات نفت روسیه به کشورهای دیگر هستند که قیمت آن زیر ۶۰ دلار باشد.
گزارش وزارت اقتصاد روسیه نشان می‌دهد در حالی که قیمت‌های جهانی نفت بالای ۸۵ دلار است، هر بشکه نفت روسیه در ماه ژانویه به قیمت کم‌تر از ۵۰ دلار فروخته شده است.
رقم یاد شده حتی پایین‌تر از سقف قیمت اعمال شده توسط اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی جهان بر نفت صادراتی روسیه است.
کارشناسان «کردیت بانک مسکو» می‌گویند اگر قیمت نفت روسیه افزایش نیابد، بودجه سال جاری با ۷۸ میلیارد دلار کسری مواجه خواهد شد که معادل تقریبا چهار درصد تولید ناخالص داخلی است.

 


کد مطلب: 385214

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/385214/رویارویی-روسیه-بحران-کسری-هنگفت-بودجه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir