به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۳۸۵۲۲۴
کشمکش ادامه دار خودرو در شورای رقابت

حال نابسمان بورس سامان می شود؟

حال نابسمان بورس سامان می شود؟
گروه اقتصادی:هفته گذشته بورس برای سهامداران در ۳ روز ابتدایی هفته با رنگ قرمز شاخص کل و در ۲ روز پایانی با رنگ سبز شاخص به پایان رسید. شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش ۱۶۸۷۳ واحدی در کانال یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۵۵۲ واحدی جای گرفت. سنگین‌ترین صفوف خرید در نمادهای اردستان، ثجنوب، غدانه مشاهده شد و سنگین‌ترین صفوف فروش در نمادهای خبنیان، وسالت، وساخت گزارش شد. همچنین نمادهای اردستان، دلقما، ولپارس در بین ۳ نماد برتر تقاضا در بازار گزارش شد. ۳ نماد برتر در زمینه عرضه نیز نمادهای وساخت، اکالا، انرژی۱ شناسایی شد.

به گزارش گسترش نیوز، پرونده بورس در آخر هفته با خروج ۲۱۸ میلیارد تومانی بسته شد و نمادهای وبملت، فملی، شتران بیشترین نقش را در خروج پول حقیقی از بازار داشتند. در این بین نمادهای حآفرین، وبرق، فجر بیشترین سهم را در ورود پول حقیقی به بورس از آن خود کردند. لازم به ذکر است که نمادهای بورسی فجر، دامین، البرز بیشترین افزایش قیمت را در بین نمادها و نمادهای وساخت، شسینا، واعتبار بیشترین کاهش قیمت را در بورس ثبت کردند. در نهایت طبق گزارش‌های بورسی اعلام شد ارزش دلاری بازار در پایان هفته جاری ۲۵۸ میلیارد دلار بوده است.

خبرهای مهم برای سهامداران و فعالان بورسی
سهم پالایشگاه اصفهان با نماد شپنا در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال جاری به ارزش ۴.۷ هزار میلیارد تومان و به قیمت پایه هر سهم ۸۴۰ تومان واگذار خواهد شد. همچنین سهم پالایشگاه بندرعباس با نماد شبندر به ارزش ۴.۴ هزار میلیارد تومان و به قیمت هر سهم ۱۰۴۴ تومان به صورت یکجا و نقد توسط کارگزاری تامین سرمایه نوین به فروش خواهد رسید. بنابراین ۲ بلوک ۳ درصدی شبندر و شپنا به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است که افزایش سرمایه ۲۰ درصدی شپنا از محل سود انباشته نیز مورد تائید حسابرس قرار گرفته است.

چند نمادهای بورسی و فرابورسی افزایش سرمایه می‌دهند
شرکت البرز دارو  از مبلغ ۴,۵۸۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۶,۵۸۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل سود انباشته مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال) افزایش سرمایه خواهد داد. همچنین افزایش سرمایه شرکت الکتریک خودرو شرق از مبلغ ۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته تایید شده است. افزایش سرمایه شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت  از مبلغ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته نیز اعلام شده است. همچنین شرکت فولاد امیر کبیر کاشان از مبلغ ۲,۴۵۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۴,۴۰۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته افزایش سرمایه خواهد داد.

افزایش سرمایه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  از مبلغ ۲۱,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۶۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته نیز به تایید رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع مس ایران  از مبلغ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته اعلام شده است. شرکت بانک سامان  از مبلغ ۳۴,۲۷۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۴۸,۲۷۰,۰۰۰ میلیون ریال  (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۸,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، از محل سود انباشته مبلغ ۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال) به تایید رسیده است.

از عرضه خودرو در بورس چه خبر؟
جنگ بر سر عرضه وعدم عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد. هفته گذشته قرار بر این بود جلسه‌ای با هدف هماهنگی درباره نحوی عرضه خودرو با حضور وزیر اقتصاد، اعضای شورای رقابت، برخی از اعضای شورای عالی بورس و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شود. این جلسه بنا به دلایلی نامعلوم برگزار نشد اما طبق شنیده‌ها گفته شد که‌ عدم استقبال شورای رقابت دلیل اصلی لغو این جلسه بوده است. همچنین طبق گفته رسانه‌ها علت اصلی نرسیدن به جمع‌بندی در شورای رقابت وجود اختلاف بین اعضای رقابت بر سر نحوی فروش بورسی خودرو است. باید منتظر ماند و دید در هفته آینده بعد از رسیدن به یک جمع‌بندی کامل چه دستورالعملی برای فروش خودرو در بورس اعلام می‌شود.

پیش‌بینی بورس در هفته آینده
کارشناسان بورسی از روند کلی بازار در هفته گذشته راضی نبودند. بورس یکشنبه سقوط سنگینی را تجربه کرد و منجر به خروج حقیقی‌ها از بازار شد. افزایش نرخ سود بانکی نیز خبر خوشی برای سهامداران نبود. براساس آخرین تغییرات بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه‌ساله ۲۲.۵ درصد اعلام شد. کارشناسان قبل از این نیز به تاثیر مهم نرخ سود بانکی بر بورس اشاره کرده بودند. افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی قطعا بر رفتار بازار اهمیت خواهد داشت. در بدترین شرایط این اتفاق در آینده می‌تواند منجر به کاهش نقدینگی در بورس و رکود بازار سهام شود. برخی کارشناسان نیز با اشاره به مشخص نبودن افق پیش روی سیاسی کشور و همچنین ابهام موجود در سرنوشت بودجه جدید، وضعیت پیش روی بورس را بسیار بلاتکلیف ارزیابی کردند. در مجموع فعالان بورسی همچون گذشته به سهامداران توصیه می‌کنند که از هر گونه تصمیم هیجانی و احساسی پرهیز نمایند.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها