به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۸۵۲۸۶
مجازات برای جرمی که در قانون نیست

خط و نشان جدید برای فضای مجازی

خط و نشان جدید برای فضای مجازی
گروه جامعه: محدود کردن فضای مجازی از همان ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم، دغدغه برخی از نمایندگان بود. نمایندگان هر بار با عنوان جدیدی، طرحی برای محدودیت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی رونمایی می‌کنند.
تازه‌ترین طرح مجلس، جرم‌انگاری برای اظهارنظر افراد مشهور پیش از واکنش مقامات رسمی بود. طرحی که واکنش‌های بسیاری از کاربران و حقوقدانان را در پی داشت.به گزارش تجارت نیوز،حالا اما نه نمایندگان مجلس، بلکه معاون دادستان قم از مجازات برای لایک، دیس‌لایک و هشتگ در فضای مجازی می‌گوید. مجازات برای جرمی که به گفته حقوقدانان در قانون تعریف نشده است!

مجازات برای جرمی که در قانون نیست
نعمت احمدی، حقوقدان در این مورد  گفت: «اول باید جرم بودن یک مسئله در قانون مشخص شود، لذا بیان چنین مسائلی نه جنبه فقهی و شرعی دارد، نه در راستای آزادی‌های مردم است. این فقط یک اظهار نظر غیرکارشناسی است.»او ادامه داد: «اگر این موارد در بعضی محاکم اجرا شود باید به خدا پناه برد، چراکه مهمترین اصل در قانون، اصل قانونی بودن جرم و مجازات است، یعنی اول قانونگذار باید جرم را تعریف کند و بعد برای آن مجازات تعریف کرد.»

ماجرای جرم‌انگاری برای لایک و هشتگ
روز پنجشنبه خبری مبنی بر جرم‌انگاری برای لایک و هشتگ در رسانه‌ها منتشر شد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که اصل خبر را خبرگزاری ایرنا، 9 بهمن‌ماه منتشر کرده است. معاون دادستان قم گفت: «هر شخص نسبت به تولید محتوا، انتشار و اشتراک‌گذاری مطلب در صفحه خود، محتوای کامنت‌های دیگران در این صفحه و لایک مطالب دیگران مسئولیت قانونی دارد.»

به گفته ابوالفضل تحریری، توهین به مقدسات، شخصیت‌ها، باورها، اعتقادات و اقوام، تبلیغ نژادپرستی، تهدید، انتشار اکاذیب، انتشار شایعات، تولید و انتشار اخبار و اطلاعات و تحلیل‌های غیرواقعی از شرایط، پدیده‌ها و حوادث در شبکه‌های مجازی دارای عناوین مجرمانه است که قانون‌گذار برای آن مجازات در نظر گرفته است.او همچنین گفت: «تگ و هشتگ در راستای فراخوان‌ها و اقدامات گروه‌های غیرقانونی و ضد امنیتی، درج نظرات غیرمجاز سایر افراد در صفحه شخصی خود و درج این نوع نظرات در صفحه دیگران نیز از موارد مجرمانه در فضای مجازی است که برخورد قضایی به همراه خواهد داشت.»

آقاتهرانی: فضای مجازی را به دست طاغوت داده‌ایم
اظهارات مقامات پیرامون محدود کردن فضای مجازی ادامه دارد. مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از حامیان اجرای طرح صیانت گفت: «فضای مجازی به زندگی اول بسیاری از افراد تبدیل شده بود را به طاغوت سپردیم.»او همچنین گفت: «مدیریت پلتفرم‌های فضای مجازی خارجی در دست اقدام است. این اقدام در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا صورت گرفته و آنان ۲۷۰ بند قانونی برای این نوشته‌اند.»

قوانین اروپا را انگار یک حزب‌اللهی نوشته است
این اولین باری نیست که آقاتهرانی درباره محدودیت فضای مجازی اظهارنظر می‌کند. تقریبا رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پای ثابت اظهارات مربوط به محدود کردن شبکه‌های اجتماعی است.او در روزهای اخیر گفت طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس در حال پایان است.

آقاتهرانی پیش از این گفته بود: «قوانینی که در اروپا برای فضای مجازی نوشته شده است را اگر نگاه کنید، گمان می‌کنید که یک فرد حزب اللهی آن را نوشته است. چرا آنجا اصلا نمی‌گویند که این خلاف آزادی است.»
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: بعضی‌ها دیر فهم‌اند!پیش‌تر نیز رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا گفت در حوزه فضای مجازی اگر سفت بگیریم، خارجی‌ها با ما همکاری می‌کنند.

او همچنین گفت: «باید وزارت ارتباطات نسبت به تقویت فضای مجازی داخل که خودکفا و ملی است، اقدامات لازم را انجام دهد. این هم برای امروز و الان نیست. از دیرباز حضرت آقا گفتند، اما متاسفانه کمتر به این حوزه توجه شده است. من این را می‌گذارم به حساب اینکه بعضی‌ها یک مقدار دیرفهم‌اند.»

اصرار برخی از نمایندگان مجلس برای محدودیت شبکه‌های اجتماعی است؛ حالا با هر نام و عنوانی که باشد. اخیرا 24 نفر از نمایندگان طرح مجازات اظهار نظر افراد مشهور پیش از واکنش مقامات رسمی در فضای مجازی را امضا کردند. طرحی که منتقدان می‌گویند تعطیلی آزادی بیان را به دنبال دارد.بر اساس این طرح، فردی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی است و مطالبی را خلاف واقع بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد، اگر از مصادیق افساد فی‌الارض نباشد، مشمول مجازات می‌شود.

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ۱۷:۱۸
اول اون گرین کارت رو پس بده بعد از طاغوت حرف بزن جناب اقاتهرانی (418158)
زهراالسادات
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۰۰:۱۹
من نمیدونم چرا هر کاری دولت قرار انجام بده اینقدر بحث برانگیز میشه و آخرسر سر ملت و دولت هم کلاه میره خوش بحال اونایی که مردند واین روزگارها رو ندیدند پیشرفت تکنولوژی و نابودی بشریت (418305)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها