به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۳۸۵۳۵۰

کشف یک سیاره فراخورشیدی در نزدیکی زمین

کشف یک سیاره فراخورشیدی در نزدیکی زمین
گروه علمی: ستاره‌شناسان یک سیاره فراخورشیدی مشابه زمین به نام «Wolf 1069 b» را در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین کشف کردند. به گزارش ایسنا، اگرچه ستاره‌شناسان تاکنون بیش از ۵۲۰۰ سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که کمتر از ۲۰۰ مورد آن‌ها سنگی هستند، اما همچنان کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید همیشه هیجان‌انگیز است. 
 
در یک مطالعه جدید، گروهی متشکل از ۵۰ ستاره‌شناس از سراسر جهان وجود سیاره فراخورشیدی Wolf 1069 b را که به دور یک ستاره کوتوله قرمز به نام Wolf 1069 می‌چرخد و تنها ۳۱ سال نوری از زمین فاصله دارد را تأیید کردند. چیزی که این کشف را به‌ویژه جالب می‌کند، این است که Wolf 1069 b به طور بالقوه یک دنیای سنگی است که جرم آن تقریباً ۱.۲۶ برابر و اندازه آن ۱.۰۸ برابر جرم زمین است. Wolf 1069 b همچنین در منطقه قابل سکونت ستاره خود می‌چرخد و همین امر آن را به یک گزینه اصلی برای وجود آب مایع در سطح آن تبدیل می‌کند. 

«دایانا کوساکوفسکی»، ستاره‌شناس مؤسسه نجوم ماکس پلانک در آلمان، گفت: هنگامی که ما داده‌های ستاره Wolf 1069 b  را تجزیه و تحلیل کردیم، سیگنال واضح و کم دامنه‌ای از سیاره‌ای با جرم تقریباً زمین کشف کردیم. این سیاره در مدت ۱۵.۶ روز در فاصله‌ای معادل یک پانزدهم فاصله بین زمین و خورشید به دور ستاره مذکور می‌چرخد. 
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Wolf 1069 b این است که به صورت کشندی به ستاره مادر خود قفل می‌شود، به این معنی که یک طرف همیشه در نور روز و طرف مقابل همیشه در تاریکی است.

قفل کشندی (Tidal locking) یا قفل گرانشی زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد. آشناترین نمونه این پدیده همبستگی جزر و مدی کنونی ماه نسبت به زمین است.

کشف قابل توجه Wolf 1069 b با ابزار CARMENES تلسکوپ ۱۱.۵ فوتی (۳.۵ متری) رصدخانه کالاار آلتو در اسپانیا ممکن شد. CARMENES می‌تواند اجرام نجومی را با استفاده از دو طیف‌نگار مجزا در کانال‌های بصری و نزدیک به فروسرخ رصد کند. این ابزار، Wolf 1069 b را با استفاده از روش تشخیص سیاره فراخورشیدی معروف به سرعت شعاعی که تکان‌های کوچکی را در مکان ستاره ناشی از گرانش سیاره تشخیص می‌دهد، کشف کرد.با توجه به فاصله نسبتاً کوتاه آن از زمین، یعنی ۳۱ سال نوری، Wolf 1069 b اکنون ششمین سیاره فراخورشیدی نزدیک به جرم زمین دارای احتمال حیات است. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها