به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۳۸۵۳۹۱

پاکستان به طالبان افغانستان متوسل می‌شود

پاکستان  به طالبان افغانستان متوسل می‌شود
گروه بین الملل: پس از یک انفجار انتحاری مرگبار در مسجدی در پیشاور، دولت پاکستان قصد دارد از سران طالبان افغانستان کمک بگیرد. پاکستان از  حاکمان افغانستان می‌خواهد مانع استفاده از خاک این کشور برای عملیات تروریستی شوند.
با افزایش عملیات تروریستی  در پاکستان، ظاهرا دولت اسلام‌آباد چاره را در کمک خواستن از رهبران طالبان افغانستان می‌بیند.
 فیصل کریم کندی، دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان گفت: دولت قصد دارد از طالبان بخواهد برای جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای اجرای عملیات تروریستی علیه پاکستان اقدام کند.
دستیار شهباز شریف گفت: دولت پاکستان برای این منظور هیئتی را به کابل و تهران اعزام می‌کند. یک مقام ارشد پلیس استان "خیبر پختونخوا" می‌گوید، گفت‌وگوها در کابل با بالاترین مقام طالبان انجام خواهد شد که ظاهرا منظورش هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر  افغانستان است.
روابط پاکستان با گروه طالبان که از اوت سال ۲۰۲۱ دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفت در یک سال و نیم گذشته بسیار متشنج و پرتنش بوده است.
چرخش اسلام‌آباد و کمک خواستن از طالبان پس از افزایش حمله‌های تروریستی  در پاکستان در حالی رخ می‌دهد که تدابیر دولت برای مقابله و مهار آن تا کنون بی‌نتیجه بوده است.
روز دوشنبه، دهم بهمن در مسجدی در منطقه امنیتی پیشاور در استان خیبر پختونخوا بر اثر یک انفجار انتحاری که به خرابی بخشی از سقف و دیوارهای مسجد منجر شد دست‌کم ۸۴ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر مجروح شدند.پیشاور در شمال غرب پاکستان و در حدود ۵۰ کیلومتری مرز افغانستان واقع شده است. مسجدی که انفجار در آن رخ داده در محله‌ای قرار دارد که  پایگاه اصلی پلیس و مراکز مهم امنیتی و اطلاعاتی هم در آن واقع شده‌اند.
پس از انفجار روز دوشنبه سرتاسر پاکستان در وضعیت هشدار قرار گرفت و نیروهای امنیتی و پلیس به خصوص در مناطق نزدیک به مرز افغانستان به حالت آماده باش کامل درآمدند.
به گفته مقام‌های محلی در زمان وقوع انفجار بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نمازگزار در مسجد حضور داشتند و اغلب آنها نیروهای پلیس و امنیتی بوده‌اند.
شهباز شریف با اشاره به این که اغلب قربانیان ماموران پلیس بوده‌اند گفته است، تروریست‌ها قصد دارند با هدف قرار دادن کسانی که وظیفه دفاع از پاکستان را بر عهده دارند رعب و وحشت ایجاد کنند.
برچسب ها: پاکستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها