کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حمله همزمان روسیه به ۹ منطقه اوکراین

16 بهمن 1401 ساعت 8:15


گروه بین الملل: به گفته منابع اوکراینی روسیه طی یک شبانه‌روز به هدف‌هایی در ۹ منطقه در جنوب، شمال و شرق اوکراین حمله کرد. در این حمله‌ها دست‌کم سه شهروند غیرنظامی کشته شدند. برق کلانشهر اودسا هم قطع شد.
فرماندار دونتسک  در کانال تلگرامی خود نوشت، در جریان حمله‌های توپخانه‌ای و موشکی ارتش روسیه به این منطقه طی شبانه روز گذشته دو نفر کشته و ۱۴ نفر مجروح شدند.
او می‌گوید، در حمله‌های موشکی  به شهر تورتسک در استان دونتسک ۳۴ واحد مسکونی، دو مهد کودک، یک کتابخانه و یک مرکز فرهنگی آسیب دیدند.روسیه از ماه‌ها پیش و ظاهرا در واکنش به پیشروی نیروهای اوکراین در مناطق اشغالی، حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و تاسیسات تولید انرژی اوکراین را افزایش داده است.
بندر اودسا، چهارمین شهر بزرگ اوکراین از بامداد شنبه در خاموشی قرار گرفت. گفته می‌شود یک ترانسفورماتور اصلی شبکه برق‌رسانی که در حمله نیروهای روسی آسیب دیده و تعمیر شده بود از کار افتاده است.
مسئولان شرکت برق اوکراین می‌گویند، اوضاع در مناطق حاشیه شهر بهتر است و تلاش برای تعمیر تاسیسات آسیب دیده ادامه دارد.
در همین حال حمایت کشورهای غربی از اوکراین همچنان ادامه دارد.  ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و زلنسکی در یک گفت‌وگوی تلفنی در باره کمک‌های فوری برای اوکراین رایزنی کردند.
دفتر نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید، گسترش توان دفاعی نیروهای نظامی اوکراینی یکی از محورهای این گفت‌وگو بوده و دو طرف درباره ضرورت تسریع کمک‌های بین‌المللی برای عقب راندن ارتش روسیه اتفاق نظر داشتند.
زلنسکی در این گفت‌وگو از نخست‌وزیر بریتانیا به خاطر آغاز آموزش سربازان اوکراینی برای استفاده از تانک‌های تهاجمی پیشرفته موسوم به "چلنجر۲" قدردانی کرد.
اوکراین از ماه‌ها پیش خواستار دریافت تانک‌های تهاجمی پیشرفته غربی برای بهبود توان دفاعی خود در برابر تهاجم نظامیان روسی شده بود. اجابت این درخواست با تصمیم هفته گذشته دولت آلمان وارد مرحله عملی شد.اولاف شولتس، صدراعظم آلمان چهارشنبه گذشته در سخنرانی در پارلمان فدرال (بوندس‌تاگ) اعلام کرد، برلین در مرحله نخست ۱۴ تانک لئوپارد۲ در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و برای تحویل این تانک‌ها از دیگر کشورهای اروپایی هم مجوز صادر می‌کند.
آلمان پیش از این تحویل تانک‌های تهاجمی به اوکراین را مستلزم اقدام هماهنگ کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به خصوص ایالات متحده عنوان کرده بود.
همزمان با تصمیم آلمان درباره ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین دولت جو بایدن هم برای ارسال تانک‌های تهاجمی مدل "آبرامز" به این کشور اعلام آمادگی کرد. بریتانیا نیز پیشتر خبر داده بود که تعدادی تانک پیشرفته "چلنجر" در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.
تانک‌های تهاجمی، توپخانه دور برد و سامانه‌های قدرتمند پدافند هوایی از جمله تسلیحات سنگینی هستند که می‌توانند توازن قوا در جبهه‌های نبرد را به نفع نیروهای اوکراینی تغییر دهند.
این مسئله خشم مسکو را برانگیخته است. دمیتری مدودوف، رئیس جمهوری سابق روسیه هشدار می‌دهد که تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین، از جمله از طرف ایالات متحده فقط به افزایش حمله‌های تلافی‌جویانه نظامیان روسی منجر می‌شود.او تهدید کرده که با ادامه این روند تمام بخش‌هایی از اوکراین که در کنترل دولت حاکم بر کی‌یف قرار دارد به آتش کشیده می‌شوند.
وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد، موشک‌های جدیدی که برد تسلیحات ارتش اوکراین را به دو برابر افزایش می‌دهند بخشی از بسته کمک‌های نظامی ۲ میلیارد دلاری است که واشنگتن در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.با وجود بالا گرفتن تنش‌ها، دور تازه‌ای از تبادل اسیران جنگی میان روسیه و اوکراین انجام گرفته که در جریان آن حدود ۲۰۰ نفر مبادله شده‌اند.
آندره‌یی یرماک، رئیس دفتر زلنسکی اعلام کرد ۱۱۶ سرباز اوکراینی از زندان نیروهای روسی آزاد شده‌اند. وزارت دفاع روسیه هم از آزادی ۶۳ سرباز روسی خبر داد.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت: تبادل اسیران جنگی با میانجیگری امارات متحده عربی انجام شده است. پیش از این ترکیه و سازمان ملل متحد نیز برای تبادل زندانیان میانجیگری کرده بودند.


کد مطلب: 385392

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/385392/حمله-همزمان-روسیه-۹-منطقه-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir