به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۳۸۵۴۴۵

پروتئین برای بدن چه فوایدی دارد؟

پروتئین برای بدن چه فوایدی دارد؟
گروه علمی: مطالعات نشان می دهند که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا فواید عمده ای برای کاهش وزن و متابولیسم بدن دارد.به گزارش بهداشت نیوز در ادامه مطلب به بخشی از فواید پروتئین برای بدن می‌پردازیم:
 
کاهش اشتها
این سه درشت مغذی - چربی، کربوهیدرات و پروتئین - به روش های مختلف بر بدن تأثیر می گذارند. مطالعات نشان می دهد که پروتئین تا حد زیادی سیرکننده است، چرا که سطح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش و سطح پپتید YY (هورمون سیری) را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه، افزایش دریافت پروتئین از 15 به 30 درصد کالری  باعث شد زنان دارای اضافه وزن روزانه 441 کالری کمتر مصرف کنند. درنتیجه اگر قصد کاهش وزن دارید، می توانید مصرف بخشی از کربوهیدرات ها و چربی ها را با پروتئین جایگزین کنید. به عنوان مثال میزان سیب زمینی یا برنج را کاهش داده و چند تکه گوشت یا ماهی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 افزایش توده عضلانی
پروتئین بلوک سازنده عضلات است. مطالعات نشان می دهند که مصرف مقادیر کافی پروتئین می تواند به حفظ توده عضلانی و رشد عضلات حین انجام تمرینات قدرتی کمک کند. اگر از نظر فیزیکی فعال هستید، وزنه می زنید یا تلاش می کنید افزایش حجم عضلات داشته باشید، باید مطمئن شوید که پروتئین کافی دریافت می کنید. بالا نگه داشتن مصرف پروتئین همچنین می تواند به جلوگیری از تحلیل عضلات در حین کاهش وزن کمک کند.

مفید برای استخوان ها
برخی معتقدند پروتئین، عمدتا پروتئین حیوانی، برای استخوان ها مضر است، چراکه بار اسیدی را در بدن افزایش داده و منجر به خروج کلسیم از استخوان ‌ها به منظور خنثی کردن اسید می‌ شود. با این حال، اکثر مطالعات نشان می دهند که پروتئین، از جمله پروتئین حیوانی، فواید عمده ای برای سلامت استخوان دارد. افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می کنند، با افزایش سن، توده استخوانی بهتری دارند و خطر پوکی و شکستگی استخوان در آنها کمتر است. این موضوع به ویژه برای زنانی که در معرض خطر بالای پوکی استخوان پس از یائسگی هستند، اهمیت دارد.

افزایش متابولیسم و چربی سوزی
خوردن می تواند متابولیسم را برای مدت کوتاهی افزایش دهد. چراکه بدن از کالری برای هضم و استفاده از مواد مغذی موجود در غذا استفاده می کند، که به آن اثر حرارتی غذا (TEF) گفته می شود. با این حال، همه غذاها از این نظر یکسان نیستند. پروتئین اثر حرارتی بسیار بالاتری نسبت به چربی یا کربوهیدرات دارد. یکی از فواید پروتئین برای بدن افزایش متابولیسم و تعداد کالری مصرفی است (روزانه 80 تا 100 کالری بیشتر).

کاهش فشار خون 
فشار خون بالا عامل اصلی حملات قلبی، سکته های مغزی و بیماری مزمن کلیوی است. مطالعات نشان داده اند که یکی از فواید پروتئین برای بدن کاهش فشار خون است. همچنین نتایج یک مطالعه نشان می دهد که علاوه بر کاهش فشار خون، رژیم غذایی با پروتئین بالا کلسترول LDL و تری گلیسیرید را نیز کاهش می دهد.
برچسب ها: پروتئین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها