به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۸۵۵۰۰

ویتامین D در کاهش احتمال خودکشی موثر است

ویتامین D در کاهش احتمال خودکشی موثر است
گروه علمی:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که درمان سطوح پایین ویتامین D با مکمل‌ها ممکن است برای برخی افراد با کاهش خطر اقدام به خودکشی همراه باشد.در مطالعه‌ای که روی بیش از ۱ میلیون کهنه سرباز آمریکایی انجام شد، محققان دریافتند افرادی که ویتامین D برای آنها تجویز شده بود، تقریباً ۵۰ درصد کمتر احتمال دارد که در طول هشت سال اقدام به خودکشی کنند، در مقایسه با کسانی که مکمل‌ها برای آنها تجویز نشده بود.
 
این مزیت به طور خاص در میان کهنه سربازانی که سطح ویتامین D پایینی داشتند و همچنین کهنه سربازهای سیاه پوست که ممکن است در معرض خطر کمبود ذخایر ویتامین D باشند بیشتر مشاهده شد.کارشناسان تاکید کردند که این مطالعه یک کارآزمایی بالینی نبود که مستقیماً ویتامین D را برای کاهش رفتار خودکشی آزمایش کند. بنابراین ثابت نمی‌کند که مکمل‌ها به خودی خود باعث کاهش خطر خودکشی می‌شوند.

اما در عین حال، مشخص شده است که کمبود ویتامین D می‌تواند علائمی شبیه افسردگی، از جمله تغییرات خلقی و خستگی مزمن ایجاد کند.در این مطالعه، محققان دانشگاه جانز هاپکینز بیش از ۶۶۰۰۰۰ بیمار را پیدا کردند که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به دلایل مختلف ویتامین D برای آنها تجویز شده بود. حدود نیمی از آنها کمبود ویتامین D داشتند.

مکمل‌های ویتامین D حاوی یکی از دو شکل ویتامین D۲ (ارگوکلسیفرول) یا D۳ (کول کلسیفرول) هستند. اکثر کهنه سربازانی که مکمل مصرف می‌کردند ویتامین D۳ مصرف می‌کردند. در آن گروه، ۰.۲ درصد به دلیل اقدام به خودکشی یا خودآزاری در طول دوره مطالعه تحت درمان قرار گرفتند که در مقایسه با ۰.۳۶ درصد کهنه سربازانی بود که ویتامین D تجویز نکرده بودند.محققان تاکید می‌کنند: «هیچکس نمی‌گوید که ویتامین D تمام افکار خودکشی را از بین می‌برد. اما برای برخی از افراد، می‌تواند کمک کننده باشد.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها