به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۳۸۵۵۱۰

واکنش یک اقتصاددان دیگر به مصوبه مولدسازی

واکنش یک اقتصاددان دیگر به مصوبه مولدسازی
گروه اقتصادی:محمد خوشچهره اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاسخ این سوال در خصوص «طرح مولدسازی اموال دولتی» گفت: این طرحی که دولت به نام مولد سازی اموال داده است جای بحث زیادی دارد. این دولت می خواهد شبیه آن دولتی که روی اصل 44 فشار آورد و منویات رهبری را برآورده نکرد، این بار به نام مولدسازی مابقی اموال را در اختیار خود بگیرد. در دولت نهم علی رغم آن درآمد افسانه ای 700 میلیارد دلاری تحت عناوینی مانند عدالت، فقرزدایی و ... به سراغ اصل 44 رفتند تا از اموال برجسته دولت و انفال استفاده کنند. آن زمان دولت توانست 30 تا 35 درصد این منابع را در اختیار بگیرد که دقت ها و تعدیلات رهبری باعث شد اموال بیشتری به دستشان نرسد.

به گزارش جماران، وی افزود: اصلا نام مولد سازی یک لفاظی است. مولد سازی یعنی اینکه شما از این اموال به عنوان یک منبع مالی استفاده کنید؟ این اقدام ناپخته، آثاری شبیه اجرای اصل 44 که منابع زیادی در اختیار دولت نهم قرار داد و خصوصی سازی را منشا فساد کرد، در پی خواهد داشت. می خواهند اموال متراکم شده دولتی را به خاطر کسری بودجه بفروشند.

 خوش چهره خاطرنشان کرد: شما باید مولدسازی را تعریف کنید. اگر می خواهید از منابع ریالی آن برای امورات دیگر استفاده کنید، یک حرف است که استدلال خودش را دارد و اگر قرار است از همان سازمان بگیرید و برای تنگناهای مالی آن، اموالش را بفروشید یک استدلال دیگر دارد که اساس حرف را زیر سوال می برد چون بخشی از این ها انفال است. شما فکر نکنید اگر اسم این را مولد بگذارید، به عنوان محلل عمل خواهد کرد. یک زمانی آقای احمدی نژاد گفت به هرکس هزار متر زمین بدهیم تا خانه ویلایی بسازد. ما گفتیم مگر زمین متعلق به شما یا دولت است که می خواهید آن را ببخشید؟ اینها میراث ملی و متعلق به تمام نسل ها است. یکی از اشکالات ما در تصمیم گیری این است که واژگان تعریف نمی شود تا بدانیم منظور از بکاربردن آنها چیست. من استفاده از منابع راکد مانده دولتی نیستم اما نقشه ای برای این کار قابل تصور نیست. اکنون مهم ترین نگرانی ما در مورد انفال است چون این هیات در مورد نفت هم می توانند تصمیم بگیرند. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها