به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۸۵۵۱۷

شورای رقابت بازار سهام را زمین زد

شورای رقابت بازار سهام را زمین زد
گروه اقتصادی:همزمان با انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت درباره تنظیم بازار خودرو، بازار سهام فرو ریخت؛ شاخص کل بورس 17 هزار پله پایین رفت و شاخص هم‌وزن نیز بیش از هفت هزار واحد عقب‌نشینی کرد. این در حالی بود که ارزش معاملات خرد اندکی افزایش یافت اما در مقابل، خروج پول تشدید شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز معاملات سهام با احتیاط آغاز شده بود و معامله‌گران در انتظار دستورالعمل شورای رقابت درباره تنظیم بازار خودرو، داد و ستدها را با افت و خیز دنبال می‌کردند.در این میان شورای رقابت دستورالعملی را که یازدهم بهمن‌ماه تصویب کرده بود، در ساعت معاملات بازار سهام منتشر کرد تا سهام خودرویی با افت جدی مواجه شود. به این ترتیب خودرویی‌ها صف فروش شدند و این موج به بقیه بازار هم سرایت کرد.اگرچه صاحب‌نظران بر این باورند که اصولا بازار نباید لیدرمحور باشد و محوریت برخی نمادها از جمله نمادهای خودرویی را آفت بورس تهران می‌دانند اما واقعیت این است که وضعیت خودروسازان نمادی از وضعیت اقتصاد ایران است و پیام نااطمینانی و ناپایداری در تصمیم‌گیری‌ها را به سرمایه‌گذاران مخابره می‌کند.

از همین رو، به محض انتشار دستورالعمل شورای رقابت- که بر اساس آن بورس کالا از مسیر کشف قیمت و فروش خودرو حذف شده است-، نمادهای خودرویی با صف سنگین عرضه و خروج پول حقیقی روبرو شدند.
این موج به سرعت به دیگر نمادها و گروه‌های بازار هم سرایت کرد تا در نهایت، بازار یکپارچه سرخپوش شود.

عملکرد شاخص‌ها
امروز شاخص کل بورس 17 هزار و 59 واحد ریزش کرد و معادل 1.10 درصد عقب نشست تا به سطح یک میلیون و 540 هزار واحدی برسد.شاخص هم‌وزن نیز به عنوان نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار، هفت هزار و 405 واحد افت کرد و با ثبت کاهش 1.52 درصدی به سطح 480 هزار واحد رسید.

در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم بورس هم به ترتیب 1.18 درصد، 1.23 درصد و 0.94 درصد عقب نشستند.در آن سوی بازار، شاخص کل فرابورس هم با افت 213 واحدی روبرو شد و در کف کانال 20 هزار واحدی قرار گرفت.

نمادهای اثرگذار
امروز نمادهای میدکو، شپنا، شبندر، شتران، فملی، حکشتی و شستا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین خگستر، خساپا، شستا، وتجارت، شتران، وبملت و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.در فرابورس هم نماد زاگرس بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای بپاس، شگویا، آریا، دی، وهور و غصینو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در همین حال دی، کرمان، فروژ، گدنا، فرابورس، حآفرین و ثعمرا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

ارزش معاملات
امروز بورس تهران شاهد معاملاتی به ارزش 5 هزار و 815 میلیارد تومان بود. فرابورس هم معاملاتی به ارزش 11 هزار و 693 میلیارد تومان را تجربه کرد.از این میزان اما تنها 5 هزار و 477 میلیارد تومان سهم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی بوده است. با این حال همین مقدار معامله نیز نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد نشان می‌دهد.امروز اما به رغم رشد نسبی ارزش معاملات بازار سهام، پول حقیقی زیادی از بازار خارج شد. به عبارت بهتر، امروز بیش از هزار و 100 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رقم خورد که بی‌اعتمادی معامله‌گران نسبت به چشم‌انداز بازار سرمایه را نشان می‌دهد.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها