به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۸۵۵۲۲

لطفا به هواپیماهای خودران «نه» بگویید!

لطفا به هواپیماهای خودران «نه» بگویید!
گروه علمی: شرکت‌های بسیاری تلاش می‌کنند تا هواپیماهای خودران را برای پرواز کاملا مستقل آماده کنند اما برخی از خلبانان با این کار مخالف هستند و در مورد آن ابراز نگرانی کرده‌اند.به گزارش ایسنا، هواپیماهای خودران به زودی برای برخاستن آماده می‌شوند زیرا «بوئینگ»(Boeing)، «ایرباس»(Airbus) و سایر شرکت‌ها در حال آزمایش کردن سیستم‌ها و هواپیماهای خودران هستند اما خلبانان در مورد خطرات ایمنی ابراز نگرانی کرده‌اند.
 
این فناوری‌ها، فرودهای مستقل و رسیدگی به شرایط اضطراری در حین پرواز را امکان‌پذیر می‌کنند و قانون «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) مبنی بر حضور دو خلبان در کابین خلبان را کنار می‌گذارند.خلبانان، نگرانی‌های خود را در توییتر مطرح کرده‌اند و بسیاری از آنها گفته‌اند که در مواقع اضطراری به دو خلبان نیاز است. «تونی دریزا»(Tony Driza) که به مدت ۴۰ سال خلبان خطوط هوایی بوده است، در یک توئیت نوشت که می‌تواند به صراحت بگوید وقتی یک وضعیت اضطراری در کابین خلبان ایجاد می‌شود، حضور خدمه کامل برای مقابله با آن ضروری است.

اگرچه انتظار داشتن برای حضور هواپیماهای خودران هنوز زود است اما «دیو کالهون»(Dave Calhoun)، مدیرعامل بوئینگ در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این فناوری در نهایت به همه هواپیماها خواهد رسید.بوئینگ به سمت یک جهان خودکار حرکت می‌کند و روی سیستم‌هایی برای اهداف نظامی تمرکز دارد که راه خود را به پروازهای تجاری باز خواهند کرد. کالهون گفت: من باور دارم که خودکارسازی و گروه‌سازی، یکی از محرک‌های واقعی در توسعه هواپیما خواهد بود.

ایرباس، رقیب بوئینگ نیز در حال آزمایش کردن سیستم «دراگون‌فلای»(DargonFly) خود برای هواپیماهای تجاری است که فناوری فرود خودکار و کمک‌خلبان را ارائه می‌دهد. گفته می‌شود که دید این فناوری، سریع‌تر از دید انسان عمل می‌کند و به آن امکان می‌دهد تا موانع ورودی را زودتر شناسایی کند.

دراگون‌فلای برای ارائه راه حلی به منظور کمک به اطمینان از پرواز و فرود ایمن طراحی شده است. اگر خدمه نتوانند هواپیما را کنترل کنند، سیستم آنبرد هواپیما می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و مناسب‌ترین فرودگاه را به طور خودکار برای تغییر دادن مسیر هواپیما انتخاب کند.«ایزابل لاکاز»(Isabelle Lacaze)، مدیر پروژه دراگون‌فلای گفت: همان ‌طور که سنجاقک‌ها می‌توانند نقاط عطفی را تشخیص دهند که به آنها در تعیین مرزها کمک می‌کنند، نمایشگر ما نیز به فناوری و نرم‌افزار سنجش پیشرفته مجهز است که می‌تواند پرواز و عملیات فرود را مدیریت کند.

وی افزود: نمایشگر دراگون‌فلای از طریق همکاری در جامعه مهندسی ایرباس و با شرکای خارجی قابل اعتماد ما امکانپذیر شده است و ما مشتاقانه منتظر اطلاعاتی هستیم که مرحله نهایی آزمایش ارائه خواهد کرد.
یک استارت‌آپ کالیفرنیایی به نام «Xwing» نیز به دنبال پیوستن به رقابت هواپیماهای خودران، با هواپیمای باری کاملا خودران خود است. این شرکت سعی دارد انقلابی را در نحوه ارسال کالا ایجاد کند.

شرکت Xwing از هواپیماهای اصلاح‌شده «Cessna Grand Caravans» استفاده می‌کند که کاملا مستقل هستند. در سال ۲۰۲۱، Xwing نخستین نمایش خود را به پایان رساند و کاروان «CESSNA ۲۰۸» را به نمایش گذاشت که یک ماموریت از پیش تعیین‌شده را انجام می‌دهند، فرود می‌آیند و به تنهایی به گیت خود باز می‌گردند. این پرواز توسط خدمه از راه دور Xwing روی زمین، همراه با «رایان اولسون»(Ryan Olson)، خلبان ایمنی آن از کابین خلبان نظارت می‌شد.

Xwing از آن زمان تاکنون بیش از ۱۷ هزار پرواز به طول دو میلیون مایل انجام داده و بیش از ۹ میلیون پوند کالا را تحویل داده است.اگرچه هواپیماهای خودران، یک فناوری کارآمد برای جهان به نظر می‌رسند اما خلبانان از اداره هوانوردی فدرال آمریکا خواسته‌اند که به این فناوری نه بگوید.

«جیمز نیولینگ»(James Newling)، خلبان در یک توئیت نوشت که او ۲۲۰۰ ساعت پرواز دارد و دریافته که مهم‌ترین ویژگی ایمنی یک هواپیما، محیطی با چند خدمه است.در این توئیت آمده است: این فقط مدیریت خطوط هوایی است که امتیازات خود را افزایش می‌دهد و در عین حال، به کاهش شدید ایمنی منجر می‌شود. مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا، لطفا اکنون «نه» بگویید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها