به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۳۸۵۵۳۰

نفوذ چراغ خاموش قطر در لبنان

نفوذ چراغ خاموش قطر در لبنان
گروه بین الملل:یک رسانه آمریکایی فاش کرد که قطر در سکوت تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در لبنان که در حال فروپاشی اقتصادی است، گسترش دهد.
آسوشیتدپرس در این باره نوشت که قطر در سایه بی‌میلی اکثر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که به دلیل تشدید بحران اقتصادی لبنان درصدد خروج از این کشور هستند، به صورت محرمانه و در سکوت کامل برای گسترش نفوذ خود در لبنان تلاش می‌کند.
این رسانه گزارش داد که دوحه همچنان به استقبال و میزبانی از رهبران لبنانی ادامه می‌دهد و ده‌ها میلیون دلار را در بحبوحه یک فروپاشی اقتصادی تاریخی برای کمک به نیروهای مسلح این کشور تزریق می‌کند.
آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است که این کشور غنی از گاز (قطر) در اواخر ژانویه و زمانی که شرکت انرژی دولتی آن جایگزین یک شرکت روسی در کنسرسیوم اکتشاف گاز در دریای مدیترانه در سواحل لبنان شد، ثمره اولیه سرمایه گذاری خود را دید.
طبق این گزارش، همچنین قطر روز دوشنبه برای اولین بار به نشستی در پاریس در کنار مقامات فرانسه، عربستان سعودی و آمریکا ملحق می‌شود تا طی آن درباره بحران‌های سیاسی و اقتصادی لبنان گفت‌وگو کنند.
این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که قطر خود را به عنوان یک قدرت بی‌طرف‌ در لبنان نشان می‌دهد که قدرت‌های خارجی چندین دهه از اختلافات فرقه‌ای در این کشور برای نبردهای نیابتی استفاده کرده‌اند.
در همین حال، «محمد بزی»، مدیر مرکز مطالعات خاور نزدیک «هاگوپ کئورکیان» در دانشگاه نیویورک گفت، با توجه به اینکه عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کمتر به لبنان توجه می‌کنند، قطر تلاش می‌کند نقش خود را به عنوان میانجی در این کشور احیا کند.
بزی تصریح کرد که قطر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر منابع گاز طبیعی تاکنون برای نجات لبنان به تنهایی اعلام آمادگی نکرده است.
طبق این گزارش، قطر سرمایه‌گذاری‌های خود را همزمان با روند نزولی اقتصاد لبنان دو برابر کرد و سرمایه‌گذاران قطری هتل معروف «Le Vendome Beirut» مشرف به دریای مدیترانه را در سال ۲۰۲۰ خریداری کردند و گزارش‌ها حاکی از آن است که دوحه قصد دارد پول را به بخش بانکی بیمار لبنان تزریق کند.
قطر ژوئن گذشته ۶۰ میلیون دلار برای پرداخت حقوق اعضای ارتش لبنان کمک کرد و همچنین ماهانه مواد غذایی برای آن ارسال کرد.
همچنین سه ماه پس از امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر هفته گذشته در مراسم امضای توافقنامه‌ای برای به دست آوردن ۳۰ درصد از سهام کنسرسیوم استخراج نفت و گاز در آب‌های لبنان مشارکت کرد.
در سایه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، لبنان غرق در بحران‌های اقتصادی و سیاسی است و طولانی شدن خلأ ریاست جمهوری در این کشور پس از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون در ۳۱ اکتبر منجر به پیچیده‌تر شدن این بحران شده است.
از نظر سیاسی، قطر به طور علنی از هیچ حزبی حمایت نکرده است؛ اما گفته می‌شود که ژنرال ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان حمایت می‌کند تا رئیس جمهور آینده این کشور شود. ژوزف عون که ارتباطی با میشل عون رئیس جمهور سابق ندارد، دسامبر گذشته برای سفر به قطر دعوت شد و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها