به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۳۸۵۵۵۰

عربستان، سفارتش در کابل را تخلیه کرد

عربستان، سفارتش در کابل را تخلیه کرد
گروه بین الملل: عربستان تمامی کارمندان سفارت خود در کابل را تخلیه کرد.
منابع دیپلماتیک اعلام کردند، تمامی کارمندان دیپلماتیک و وابستگان آنها در سفارت عربستان در کابل، پایتخت افغانستان روز چهارشنبه و پس از آن تخلیه شدند که طالبان افغانستان تمامی کارمندان زن سفارت را از حضور در محل کار خود منع کرد.
این منابع همچنین اعلام کردند: ظاهرا سعودی‌ها سفارت خود را در واکنش به ممنوعیت همکاری کارمندان زن با سازمان‌های بین‌المللی بسته‌اند. اما گمان می‌رود که این تخلیه بر اساس توافق‌های از پیش برنامه ریزی شده باشد.
این منابع همچنین این احتمال را مطرح کردند که سفارت عربستان در کابل شاید به دلیل افزایش تهدیدهای امنیتی بسته شده باشد.
تمامی کارمندان سفارت نیز به ریاض منتقل شده‌اند. عربستان پس از آن از دست کابل خشمگین شده که طالبان طرح ریاض را در  ۱۱ اوت سال ۲۰۲۱ مورد بی‌اعتنایی قرار دادند.
اعضای طالبان افغانستان پیش بینی می کنند که سفارت عربستان سعودی در کابل در چند روز آینده به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.
همچنین گزارش شده که طالبان مایل است برای آنکه عربستان سفارتش را بار دیگر در پایتخت افغانستان باز کند، ضمانت‌هایی را ارائه دهد.
درضمن، این منبع مطلع اعلام کرد که بی توجهی طالبان به پروتکل توافقی با دولت قطر منجر به بسته شدن سفارت عربستان شده است. دولت ریاض و طالبان هنوز در این باره به صورت رسمی اظهارنظر نکرده‌اند.
در دهه ۹۰ میلادی، عربستان یکی از حامیان اصلی رژیم طالبان بود. اما اکنون ریاض همانند قطر و امارات، رویکرد محتاطانه‌تری در قبال طالبان افغانستان در پیش گرفته است.
 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها