به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۳۸۵۵۷۵
نمایندگان فوتبال ما در آسیا همچنان مجهولند

آسیا در غیاب قهرمانان لیگ و حذفی ایران!

آسیا در غیاب قهرمانان لیگ و حذفی ایران!
گروه ورزشی: حدود یک سال از مهم‌ترین تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گذرد و طبق آن لیگ قهرمانان آسیا از سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳ طبق تقویم اروپایی و مطابق با تقویم غرب آسیا شروع می‌شود. موضوعی که باعث شد لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برگزار نشود و به همین دلیل تیم‌های باشگاهی آسیایی که هر کدام در کشور خود قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شدند، سردرگمی عجیبی را تجربه کردند.
در این راستا AFC تصویب کرد تا نحوه و چگونگی حضور تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان سال آینده را بر عهده فدراسیون‌های عضو بگذارد. در ایران، سال گذشته استقلال به عنوان قهرمانی لیگ برتر رسید و نساجی مازندران کاپ قهرمانی جام حذفی را بالای سر برد. هم‌چنین باید به این دو تیم، قهرمان لیگ و جام حذفی امسال را هم‌ اضافه کرد. با این حال اگر بخواهیم تیم‌های دوم و سوم لیگ گذشته و لیگ امسال را کنار بگذاریم، باز هم فدراسیون دغدغه‌ای اصلی برای معرفی نمایندگان ایران خواهد داشت.
چرا که برای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا، به طور قطع سهمیه ۱+۳ برای ایران در نظر گرفته شده که سه نماینده به طور مستقیم و یک نماینده در مرحله پلی‌آف خواهیم داشت. حالا جنگ اصلی صورت می‌گیرد و باید فدراسیون فوتبال برای حل آن وارد شود.
حالت پیش‌فرض را روی این بگذاریم که ۴ نماینده ایران شامل قهرمان لیگ و حذفی سال گذشته و امسال می‌شود. در این بین از ۳ سهمیه مستقیم به طور قطع، ۲ سهمیه در اختیار قهرمانان لیگ برتر قرار می‌گیرد. اما دو قهرمان جام حذفی می‌ماند و یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف که قطعا محل بروز اختلافاتی می‌شود و باید دید راهکار فدراسیون چیست؟
این مسئله از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به وجود آمد و قرار بود در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال حل شود. اما عدم وجود ثبات در بدنه مدیریت این سازمان باعث شد تا همه چیز به دوران مدیریت جدید موکول شود. مهدی تاج قبل از اینکه در انتخابات هشتم شهریور رای بیاورد، یکی از برنامه‌های خود برای اداره فدراسیون را حل این مشکل نام برد.
1756456
بعد از برگزاری انتخابات و استقرار تیم جدید مدیریتی، منصور قنبرزاده به عنوان نایب رئیس دوم و مسئول سازمان لیگ که متولی تدوین قوانین برای مشخص کردن تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیاست، اعلام کرد که کمیته‌ای تشکیل شده تا تمامی راهکارها و شاخص‌های موجود برای تصمیم‌گیری، بررسی و مشخص شود و سپس برای تعیین تکلیف نهایی به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ارجاع شود. چرا که در نهایت فدراسیون و هیئت رئیسه از روی برنامه اعلامی سازمان لیگ تصمیم می‌گیرند چه تیمی در آسیا نماینده ایران باشد.
با این حال چنین اتفاقی تا به امروز رخ نداده است، چرا که مانعی بزرگ پیش روی فدراسیون بود. تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تا حد زیادی دست مدیران فدراسیون را برای تصمیم‌گیری بسته بود. اما با پیگیری‌های مهدی تاج، این کمیته رفع تعلیق شد و حالا در تلاش شبانه‌روزی برای بررسی مدارک باشگاه‌ها جهت صدور مجوز حرفه‌ای است.
این را نباید فراموش کرد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به علت نداشتن مجوز حرفه‌ای از لیگ سال قبل آسیا حذف شده‌اند و حالا نیز امکان دارد دوباره موفق به دریافت آن نشوند. به همین دلیل، فدراسیون فوتبال تصمیم دارد از زمانی که برای معرفی نمایندگان ایران برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا دارد، استفاده کند و در این مدت شرایط مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران را بسنجد.
رئیس فدراسیون فوتبال بعد از رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای اعلام کرد که او تعهد مهمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه داده و متعهد شده است دیگر تخلفی در این زمینه صورت نگیرد، چرا که اگر بار دیگر تخلفی دیده شود، کل فوتبال ایران تعلیق می‌شود. به همین دلیل، سخت‌گیری‌های زیادی برای صدور مجوز حرفه‌ای وجود دارد و فدراسیون ایران کوچک‌ترین موضوعات را موشکافانه بررسی می‌کند. بحث مالکیت، نداشتن بدهی مالی، داشتن استادیوم‌های اختصاصی، تأسیس تیم بانوان، توجه به تیم‌های پایه و… از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که برای صدور مجوز حرفه‌ای مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که به دلیل وجود مشکلات زیاد، تعداد محدودی از باشگاه‌های ایرانی سرافراز از این امتحان سخت بیرون آیند.
در انتها می‌توان گفت هیئت رئیسه‌ فدراسیون در نظر دارد با داشتن زمینه‌ای کامل از این موضوع و البته برنامه و مؤلفه‌‌هایی که برای انتخاب نمایندگان در نظر گرفته شده، تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۴-۲۰۲۳ را اعلام کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها