به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۳۸۵۵۹۷

خطر زوال عقل برای این افراد بیشتر است

خطر زوال عقل برای این افراد بیشتر است
گروه علمی: این نتیجه در پژوهشی به‌دست آمده که در آن داده‌های مربوط به بیش از ۵۰۰هزار شرکت‌کننده بررسی شده است.با ارائه حمایت اجتماعی بیشتر و انجام اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از تنهایی، می‌توان جلو ابتلای افراد به ای‌دی‌آردی را گرفت.

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که تنهایی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.عوامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن، ای‌دی‌آر‌دی (ADRD) شامل سیگارکشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، خواب بی‌کیفیت و نداشتن ورزش منظم است.پژوهشگران دریافتند کسانی که چنین عادت‌هایی دارند، احتمال بیشتری دارد که به تنهایی و فقدان حمایت اجتماعی دچار شوند.

درحالی که ای‌دی‌آردی ها به‌دلیل عوامل تغییرناپذیر متعددی از جمله ژنتیک بروز می‌کند، این مطالعه راه آسان‌تری را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌های عصبی ارائه می‌دهد.با ارائه حمایت اجتماعی بیشتر و انجام اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از تنهایی، می‌توان جلوی ابتلای افراد به ای‌دی‌آردی را گرفت.

پژوهشگران داده‌های ۵۰۲ هزار و ۵۰۶ شرکت‌کننده در بایوبنک بریتانیا (UK BioBank) و ۳۰ هزار و ۹۷ نفر در مطالعه درازمدت درباره سالمندی در کانادا را بررسی کردند.در هر دو مطالعه، از شرکت‌کنندگان درباره تنهایی، فراوانی تعاملات اجتماعی و حمایت اجتماعی پرسیدند.

در مطالعه کانادایی، افزایش مشارکت منظم در فعالیت بدنی با افراد دیگر، کاهش ۲۰.۱ درصدی احتمال احساس تنهایی و کاهش ۲۶.۹ درصدی داشتن حمایت اجتماعی ضعیف را به همراه داشت.عوامل سلامت جسمی و روحی که پیش‌تر، با ای‌دی‌آردی مرتبط بود، از جمله بیماری قلبی عروقی، اختلال بینایی یا شنوایی، دیابت و رفتارهای عصبی و افسردگی، نیز به انزوای اجتماعی ربط داشت.

داده‌های بریتانیا نشان می‌دهد اختلال شنوایی هنگامی که سروصدای پس‌زمینه وجود دارد، احتمال احساس تنهایی را تا ۲۹ درصد افزایش می‌دهد.احتمال نداشتن حمایت اجتماعی در افرادی که برای شنیدن تلاش می‌کنند، ۹.۸۶ درصد افزایش را نشان داد.

احتمال احساس تنهایی و نداشتن حمایت به ترتیب ۳.۷ و ۱.۴ برابر بیشتر بود، که تابعی از نمره شرکت‌کننده برای روان‌رنجوری به حساب می‌آمد.روان‌رنجوری یک ویژگی شخصیتی است که برای توصیف افرادی که دارای اضطراب، افسردگی و سایر احساسات منفی‌اند، استفاده می‌شود.

ای‌دی‌آردی بحران فزاینده سلامت عمومی است و هزینه جهانی آن سالانه بیش از یک تریلیون دلار است.براساس پژوهش‌های [موسسه] آلزایمر بریتانیا، ۹۴۴ هزار فرد مبتلا به زوال عقل در بریتانیا وجود دارد. این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به بیش از یک میلیون و تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱.۶ میلیون نفر افزایش می‌یابد.کیمیا شفیقی (کورکت) از دانشگاه مک‌گیل کانادا که نویسنده ارشد این مطالعه است، گفت: «با توجه به تاثیر نامشخص اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی تحمیلی کووید-۱۹، یافته‌های ما بر اهمیت بررسی تاثیر چندمقیاسی انزوای اجتماعی برای اطلاع‌رسانی به مداخله‌های سلامت عمومی برای ای‌دی‌آردی تاکید می‌کند.»این مطالعه در نشریه پلوس وان (PloS ONE) منتشر شده است.
برچسب ها: زوال عقل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها