به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۸۵۶۲۰
ساختمان‌های زیادی ویران شده است

زلزله مهیب، ترکیه و کُل خاورمیانه را لرزاند

زلزله مهیب، ترکیه و کُل خاورمیانه را لرزاند
گروه حوادث:رسانه های بین المللی از وقوع زلزله شدید ۷.۸  ریشتری در ترکیه خبر داده اند که لبنان ، عراق و دیگر کشورهای منطقه را هم لرزانده است.به گزارش عصر ایران؛ در ساعت ۰۴.۱۷ دقیقه به وقت محلی زلزله ای ۷.۸ ریشتری جنوب ترکیه را لرزاند. شدت این زمین لرزه در حدی بالا بوده که در عراق ، سوریه و لبنان نیز احساس شده و مردم به خیابان ها آمده اند.
 
تا این لحظه، گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.
 
اردوغان ریس جمهور ترکیه درباره زلزله گفت: هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از خسارت های زلزله داشت.همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.
 
ساختمان‌های زیادی ویران شده است
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در این باره گفت که عملیات نجات در منطقه زلزله زده در جنوب ترکیه را مدیریت می کنیم.سویلو همچنین از وقوع چندین پس لرزه در منطقه زمین لرزه در جنوب ترکیه خبر داد.وزیر کشور ترکیه همچنین اعلام کرد که تیم‌های امداد و نجات از تمام ترکیه راهی منطقه زلزله زده هاتای و غازی انتپ شده اند.
 
خبرگزاری آناتولی نیز از آتش سوزی بزرگ در منطقه "کهرمان" به دنبال زمین لرزه بامداد امروز دوشنبه خبر داد.
 مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا قدرت این زمین لرزه ای را ۷.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر)‌ و ترکیه ۷.۴ ریشتر اعلام کرده است.این زمین لرزه در شهرستان بازارجیق در استان قهرمان مرعش در جنوب ترکیه رخ داده است.اداره کل حوادث غیرمترقبه ترکیه زمان این زمین‌لرزه را ساعت ۰۴.۱۷ دقیقه به وقت محلی و عمق آن را ۷ کیلومتر اعلام کرد.
 
بر اثر زلزله مهیب ترکیه اقلا ۱۰۰ نفر تا این لحظه جان خود را از دست دادند. وزیر کشور ترکیه با اعلام هشدار سطح چهار اعلام کرده است.وضعیت در ترکیه در بالاترین سطح هشدار است . وزیر کشور ترکیه با اعلام سطح چهار هشدار خواستار اعزام سریع امدادگران بین المللی به کشورش شده است.
 
آناتولی خبرگزاری دولتی ترکیه با اشاره به سطح بالای تخریب ها در این کشور از کشته شدن دست کم ۱۰۰ شهروند این کشور دقایق نخست و مجروح شدن هزاران تن خبر داده و به دلیل حجم بالای تخریب اماکن و ساختمان ها پیش بینی می شود افراد زیادی زیر آوارها باشند .از بامداد امروز ، ترکیه بارها لرزیده که دو زلزله ۷.۸ ریشتری و ۶.۸ ریشتری بزرگترین لرزه های رخ داده بوده اند.خبرنگار الجزیره اعلام کرد: تعداد قربانیان زلزله در سراسر سوریه به ۸۶ نفر رسید.
 
آمار فجیع قربانیان زلزله در همسایگی ایران 
وزارت بهداشت سوریه از افزایش آمار قربانیان زمین لرزه مهیب در شمال این کشور به ۲۳۷ کشته و ۶۳۹ نفر خبر داد. مدیر سازمان دفاع شهری در شمال سوریه به الجزیره گفت که وضعیت مناطق ما بسیار دشوار است.منابع سوری از وقوع زمین لرزه شدید در سوریه خبر دادند که شمار زیادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.وزارت بهداشت سوریه آمار اولیه زمین لرزه مرگبار را ۱۱۱ کشته و ۵۱۶ زخمی اعلام کرد.وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد که این آمار مربوط به زمین لرزه در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس است.همزمان خبرنگار سانا از پس لرزه‌هایی خبر داد که ساکنان لاذقیه، حمص و حلب احساس کرده‌اند.

افزایش آمار قربانیان زلزله در مناطق شمالی سوریه به ۲۳۷ کشته و ۶۳۹ زخمی/ اوضاع بسیار دشوار است
وزارت بهداشت سوریه از افزایش آمار قربانیان زمین لرزه مهیب در شمال این کشور به ۲۳۷ کشته و ۶۳۹ نفر خبر داد.مدیر سازمان دفاع شهری در شمال سوریه به الجزیره گفت که وضعیت مناطق ما بسیار دشوار است.دفاع مدنی سوریه مناطق غرب سوریه را منطقه فاجعه‌زده اعلام کرد. به گفته دفاع مدنی در شمال سوریه، شهر حلب بیشتر خسارت را از این زلزله دیده است.

بر اساس گزارش سانا، زلزله‌ای به قدرت ۷.۷ ریشتر منطقه اسکندرون را لرزاند و متعاقب آن زمین لرزه ۶.۴ ریشتری منطقه طوروس در مرز سوریه با ترکیه را لرزاند.مرکز ملی رصد زلزله در سوریه اعلام کرد: پس لرزه ۴.۶ ریشتری در ساعت ۸:۳۶ صبح به وقت محلی رخ داده است که ساکنان استان‌های لاذقیه، حمص و حلب آنرا احساس کرده‌اند.

حجم ویرانی‌های زلزله ترکیه به روایت تصویر 
شاهدان عینی گفتند که این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشت و کانون آن در ۲۳ کیلومتری شرق نورداغ در استان غازی‌آنتپ و در عمق ۲۴ کیلومتری زمین قرار داشت.غازی‌آنتپ اندکی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از هاب‌های صنعتی ترکیه است که در مرز سوریه قرار دارد.


برچسب ها: زلزله ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها