به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۸۵۶۶۱

ضربه بحث‌برانگیزی که سرمربی استقلال خورد

ضربه بحث‌برانگیزی که سرمربی استقلال خورد
گروه ورزشی:هفته هجدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که این هفته یکی از بحث‌برانگیزترین هفته‌های لیگ بود.به گزارش روزنامه شرق، هفته هجدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که این هفته یکی از بحث‌برانگیزترین هفته‌های لیگ بود. عمده اتفاقات مربوط به بازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس با رقبا بود که هر دو هم به اندازه کافی جنجال داشت.

پرسپولیس در روزی که اعضای این تیم اعتقاد داشتند داوری برای چندمین بار علیه‌شان بود، در تهران برابر آلومینیوم متوقف شد تا یحیی گل‌محمدی سرمربی این تیم از کوره دربرود و در کنفرانس خبری حرف‌های تندی به زبان بیاورد. ماجرا فردای آن روز در کرمان بُعد دیگری به خود گرفت، چراکه بازی استقلال و مس کرمان که نهایتا با برتری ۳ بر ۲ تیم تهرانی به پایانی رسید، اتفاقات خبرسازتری داشت. استقلال که در این بازی نیاز مبرم به سه امتیاز داشت ابتدا از رقیب عقب افتاد، ولی نهایتا ۳ بر یک پیش افتاد تا لحظه جنجالی فرابرسد. در آن لحظه از بازی مشخص نشد که چه اتفاقی رخ داده که اعضای نیمکت تیم مس به سمت سرمربی استقلال یورش برده و قصد متنبه‌کردن سرمربی پرتغالی استقلال را داشتند.

سا پینتو که آرام اتفاقات رخ‌داده را مشاهده می‌کرد، در همین صحنه با دریافت کارت از داور مسابقه برای چندمین بار در این فصل از کنار زمین اخراج شد تا به‌ناگاه رو به انجام حرکات محیرالعقول بیاورد. او ابتدا به سمت تماشاگران استقلالی که گوشه زمین قرار داشتند رفت و با خوشحالی خاصی برد تیمش را در شرایطی که هنوز بازی تمام نشده بود، جشن گرفت. در سوی دیگر، عده زیادی در تلاش بودند تا این مربی را که اخراج شده بود از زمین بیرون ببرند.
درست در هنگام خروج او از زمین مشخص نشد که از روی سکو چه چیزی خطاب به او عنوان شد که ساپینتو دوباره تحریک شد و این‌بار با حرکات دستش سعی کرد اعتراض جدیدی را به نمایش بگذارد. در ادامه تعداد بیشتری برای بیرون‌بردن او از زمین مسابقه وارد میدان شدند که اینجا اتفاق عجیب‌تری رخ داد. یکی از اعضای یگان ویژه که مأمور حفظ امنیت ورزشگاه بودند ظاهرا پس از اینکه اخطارهایش به سا پینتو برای ترک زمین کارگر نمی‌افتد، به او ضربه‌ای می‌زند که این صحنه دوباره موجب عصبانیت بیشتر سا پینتو می‌شود و او برمی‌گردد تا با مأمور مربوطه و همکارش درگیر شود.

ویدئوی این صحنه در فضای مجازی و حقیقی چرخیده و حالا مسئولان باشگاه استقلال از رفتاری که با سرمربی‌شان شده حسابی شاکی شده‌اند. اتفاق زشت این ماجرا یکی، دو تا نیست؛ اول اینکه مسئولان مس کرمان مدعی شدند الفاظ رکیک سا پینتو و حرکات بحث‌برانگیز دستش خطاب به این نیمکت چنان زننده بود که آنها شرم دارند تمامی تصاویر ثبت‌شده از این اتفاق را منتشر کنند. همین روز گذشته توییتر منتسب به یکی از مربیان این تیم کرمانی الفاظ تندی خطاب به سرمربی استقلال به کار برده و با هشتگ کاپیتولاسیون از این نوشته که ظاهرا این مربی مصونیت دارد که توهین کند و در امان بماند.

اتفاق بد دیگر ولی رفتار مأمور یگان ویژه‌ای است که مشخصا مأمور برقراری نظم و انضباط در ورزشگاه است ولی خودش وارد می‌شود و از قرار به طور خودجوش تصمیم می‌گیرد ضربه‌ای به سرمربی استقلال که برای بیرون‌رفتن از زمین مقاومت می‌کرده، بزند. اینکه نگاه به نیرویی که حافظ امنیت است در چنین شرایطی تغییر می‌کند و با انتشار فیلم‌هایش هم جای توجیهی باقی نمی‌گذارد، قاعدتا به اندازه کافی بحث‌برانگیز می‌شود. البته که نباید از کنار اتفاق قشنگ دیگر در این ماجرا که دوباره از سوی فرمانده همان یگان ویژه رقم خورد گذشت.

آن‌طورکه رسانه‌ها خبر داده‌اند و حتی سایت پلیس هم به طور رسمی آن را عنوان کرده، فرمانده یگان ویژه بعد از بازی، مأمور خاطی را نزد ساپینتو در رختکن استقلال می‌برد تا از سرمربی استقلال دلجویی کند. پذیرش اشتباه و پوزش بابت اتفاق رخ‌داده کار قشنگی بوده که مأموران یگان ویژه در آن بازی انجام دادند. گو اینکه این موضوع نمی‌تواند توجیه کاملی بر رفتار رخ‌داده باشد. به هر روی بعد از بازی، طرفین، پلیس از یک سو و باشگاه استقلال از سوی دیگر، درباره اتفاق رخ‌داده واکنش نشان داده‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس توضیح کوتاهی دراین‌باره منتشر کرده و نوشته است براساس شواهد موجود و تصاویر بازی، به دنبال اخراج سرمربی استقلال از سوی داور و درگیری سرمربی پرتغالی با داور و نیمکت‌نشینان تیم مس و خارج‌نشدن او از زمین بازی و متشنج‌شدن جو، مأموران یگانِ حاضر در استادیوم براساس وظایف محوله، او را به سمت رختکن هدایت کردند که البته با مقاومت و پرخاشگری او مواجه شدند. در پایان با حضور مدیران باشگاه، فرمانده یگان و سرمربی و کادر تیم استقلال از یکدیگر دلجویی کردند و تیم استقلال برای بازگشت به تهران به فرودگاه هدایت و همراهی شدند.
 
 
 
از باشگاه استقلال خبر می‌رسد که مدیرعامل این باشگاه با فرمانده نیروی انتظامی تماس گرفته و خواستار پیگیری شده است. در واقع بعد از این حواشی، رسانه رسمی باشگاه استقلال با انتشار بیانیه‌ای نوشته است که «پس از اتفاقات و حواشی به‌وجود‌آمده در دیدار استقلال مقابل مس کرمان، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال، بلافاصله در تماس با فرماندهی نیروی انتظامی کشور، پیگیر این مسئله شد. قرار است این موضوع توسط نیروی انتظامی پیگیری شود». با وجود این، فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال، در صحبتی که با تلویزیون داشته ابعاد جدیدتری را رو کرده و گفته بسیاری منتظر هستند تا ببینند با فرد خاطی چطور برخورد می‌شود. «بدیهی است حمله فیزیکی به سرمربی استقلال، از جانب هر که باشد به هیچ عنوان قابل گذشت نیست. ‌قانون‌گذار ما به هیچ فرد حتی ضابط قضائی اجازه ضرب و شتم افراد ولو فرد متهم را نداده و در صورت حدوث آن بلافاصله دادسرای انتظامی ورود می‌کند. حال اینجا که فرد مضروب مربی فوتبال یک تیم باشگاهی با ده‌ها میلیون نفر هوادار است و طبق فیلم موجود، بی‌دلیل و به‌خاطر تعصب باشگاهی توسط افرادی مورد حمله فیزیکی و کلامی قرار می‌گیرد، متأسفانه به‌جای عذرخواهی سریع و رسمی از سوی ضارب، اعلام شد شخص مضروب و ضارب از یکدیگر دلجویی کرده‌اند! امری که بی‌تردید باعث شگفتی فیفا و AFC خواهد شد، چراکه بی‌گمان همه منتظر برخورد قضائی با ضارب هستند. مضروب‌کردن سرمربی یک تیم باشگاهی در انتهای مسابقه و در داخل ورزشگاه، مسئولیتی تمام و کمال متوجه میزبان هم می‌کند. از‌این‌رو می‌طلبد که ارکان قضائی فدراسیون هم به این موضوع ورود کنند».
موضوع خبرساز دراین‌باره ولی مربوط به برخورد با یکی از مربیان مطرحی است که بعد از سال‌ها به فوتبال ایران آمده است. درست است که نباید هرگز چنین اتفاقی را به کل لیگ تعمیم داد و زحمت افرادی را که عهده‌دار تأمین امنیت مسابقات هستند، زیر سؤال برد، ولی پخش چنین تصاویری در رسانه‌های خارجی آن‌هم با توجه به شرایط کنونی می‌تواند به وخامت اوضاع بینجامد. نباید از یاد برد که همین چند هفته قبل یورگن لوکادیا، مهاجم سرشناس و هلندی پرسپولیس، ایران را به دلیل رخ‌دادن اتفاقات اخیر، ترک کرد و در فضای مجازی و یکی دو مصاحبه کوتاه، حرف‌های چندان خوبی درباره ایران به زبان نیاورد. ضمن اینکه اصولا کار یگان ویژه و نیروهای انتظامی حفظ امنیت ورزشگاه است و بدیهی است که چنین حرکاتی جای سؤال دارد.
برچسب ها: لیگ برتر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها