به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۸۵۶۸۹
شهرداری زاکانی زیر تیغ بی پولی

درآمد ۲۵۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران از عوارض قبرها!

درآمد ۲۵۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران از عوارض قبرها!
گروه جامعه: «در زمان یکی از سلاطین صفوی یک تنبیه این بود که اگر با کسی کج می‌افتادند، می‌گفتند مرده پدرش را از قبر بیرون بکشند و آتش بزنند. از آن زمان ناسزای «پدرسوخته» رسم شد. حالا با این ایده شهرداری، اگر افرادی عوارض قبر پدر و مادر خود را ندهند شهردار به عنوان تنبیه تخلف، مرده را بیرون می‌آورد و صاحب قبر را پدر و مادر سوخته می‌کند و قبر را به دیگری به قیمت روز می‌فروشد. ️فکرش را بکنید به عقل چه کسی می‌رسید!»

به گزارش اقتصاد 24، این جملات بخشی از سخنان محمد طبیبیان، اقتصاددادن بوده که اخیرا و بعد از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران به شورای شهر و در پی مطرح شدن مساله دریافت عوارض از قبر‌های بهشت زهرا مطرح کرده است. سخنان طبیبیان البته اشارات جالب و ظریفی در خود دارد و یکی و از مهم‌تر این است که با مردگانی که عوارض پرداخت نکنند چه خواهید کرد؟

پیشنهاد دریافت سالانه ۱۶۴ هزار تومان از هر قبر
 ماجرای دریافت عوارض از مردگان دفن شده در بهشت زهرا، اما انتقادات بسیاری را با خود به همراه داشت. شهرداری تهران سرانجام پس از دو بار تذکر در صحن علنی شورای شهر تهران نسبت به تاخیر ارسال لوایح عوارضی هفته گذشته این لوایح را به شورای شهر فرستاد.

شورای شهر نیز حالا دیگر فرصت کمی برای بررسی این لوایح دارد و باید تا پایان بهمن ماه این لوایح را تعیین تکلیف کند و اکنون نیز بررسی‌ها در کمیسیون‌های تخصصی در حال انجام است. اما در لایحه ارسال شده برخی از موارد برای سال ۱۴۰۲ پیشنهاد شده است. پیشنهاداتی که تا در صحن شورای شهر به تصویب نرسد و فرمانداری آن را تایید نکند قابلیت اجرا ندارد، اما نگاه مدیران شهرداری تهران برای کسب درآمد به هر قیمتی برای شهر را به وضوح می‌توان در تدوین این لایحه مشاهده کرد. کما اینکه در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها در سال ۱۴۰۲ هزینه‌ای نیز برای نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی ۱۶۴ هزار تومان است.

اگرچه روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه این شهرداری با تحمیل هرگونه هزینه جدید به مردم مخالف است ادامه داد: هزینه‌ای با عنوان نگهداری قبور دریافت نخواهد شد، مردم را بی‌جهت نگران نکنید.
وی البته اعلام نکرده است که اگر شهرداری با وضع این عوارض مخالف است پس چرا لایحه آن را به شورای شهر تقدیم کرده است!

درآمدزایی به هر قیمت ممکن و از هر طریق
کما اینکه در همین رابطه نیز معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به تناقض گفتار شهردار و رفتار شهرداری تهران درباره گران کردن شهر تهران گفته است: در حالی که شهردار تهران اظهار می‌کند که مخالف گران کردن شهر است، اما در سطح سازمان شهرداری شاهد ابداعات و اختراعاتی در مسیر مخالف اظهارات شهردار تهران هستیم. برای نمونه در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال ۱۴۰۲ ما شاهد آن هستیم که شهرداری تهران واگذاری حق انتفاع از قبور یا به عبارتی پیش فروش قبور را رسما وارد چرخه خدمات بهشت زهرا (س) کرده است.

البته پیش از این لایحه نیز سازمان مذکور خبر از اینکه به هر کدملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده داده بود که این موضوعات در مصوبه بهای خدمات سال ۱۴۰۱ سازمان بهشت زهرا (س) به تصویب شورای ششم نرسیده بود، اما اراده مدیران شهرداری بر اجرایی شدن آن‌ها بود و حالا بعد از پیش فروش قبر و برداشتن شرایط انتقال سند قبر به دیگران، در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال ۱۴۰۲ ما شاهد آن هستیم که می‌خواهد پس از تصویب شورای ششم برای نگهداشت سالیانه هر پلاک قبر یعنی خدماتی که بر اساس وظایف ذاتی شهرداری در بهشت زهرا (س) برای نگهداشت فضای سبز، نظافت و رفت و روب انجام می‌شود، رقمی بالغ بر ۱۶۴ هزار تومان دریافت کند، البته این رقم برای آرامگاه‌های خانوادگی به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این هزینه تا پیش از سال ۱۴۰۲ در طول تاریخ بلدیه اخذ نمی‌شده و در شهرداری که شهردارش نمی‌خواهد شهر را گران کند می‌خواهند با استناد به قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها همانطور که بهای خدمات و نگهداشت شهر را از شهروندان می‌گیرند، این بار هزینه نگهداشت قبر‌ها را از بستگان متوفیان برای هر سال بگیرند!

بازگشت دلالی قبر به بهشت زهرا
 نکته عجیب این است که آقایان در حالی مدعی مخالفت با گران کردن شهر هستند و آن را کار شورای دوره پنجم می‌دانند، که حالا می‌خواهند از سال آینده برای هر پلاک قبر فیش هزینه نگهداشت صادر کنند و مبلغش را بازماندگان متوفیان بگیرند و البته سوال مهم این است که به چه صورت قصد دارند این رقم را دریافت کنند و برای تنبیه اگر کسی این رقم را پرداخت نکند چه برنامه‌ای برایش خواهند داشت؟
اما نکته مهم مغفول مانده دیگر در سخنان بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم این مساله است که بار دیگر و در حالی که پیش از این با چنین مصوبه‌ای مخالفت شده بود، اما حالا بار دیگر مساله پیش فروش قبور رسما وارد چرخه خدمات بهشت زهرا (س) شده است.

در حالی که پیش از این و به دلیل رواج دلالی و از کنترل خارج شدن قیمت‌های قبر‌ها در بهشت زهرا مصوب شده بود که هر کد ملی تنها یک قبر می‌تواند خریداری کند، به نظر می‌رسد حالا و با مصوبه جدید، این مساله دستخوش تغییر جدی شده است و همین می‌تواند بار دیگر بساط دلالی را در بهشت زهرا به راه بیاندازد، به طوری که بار دیگر شاهد خریداری قبر به صورت انبوه توسط یک شخص خاص و بعد فروش آن به قیمتی که به آن تمایل دارد در بهشت زهرا باشیم.

درآمدزایی میلیاردی از نگهداری قبرها 
از سوی دیگر در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال ۱۴۰۲ گفته شده است که برای نگهداشت سالیانه هر پلاک قبر یعنی خدماتی که بر اساس وظایف ذاتی شهرداری در بهشت زهرا (س) برای نگهداشت فضای سبز، نظافت و رفت و روب انجام می‌شود رقمی بالغ بر ۱۶۴ هزار تومان دریافت خواهد شد، و این رقم برای آرامگاه‌های خانوادگی به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 حال می‌توان با یک حساب سرانگشتی دریافت که تعداد آرامگاه‌های خانوادگی در بهشت زهرا بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد برآورد می‌شود و عجیب اینکه بعد از بار‌ها تماس با روابط عمومی بهشت زهرا در نهایت هیچ رقم دقیقی در این باره ارائه نشده و هر بار از تعداد بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد آرامگاه خانوادگی یاد شده است.اگر رقم آرامگاه‌ها را ۱۰۰۰ عدد در نظر بگیریم این به آن معناست که شهرداری تهران سالانه بابت نگهداری این آرامگاه‌ها رقمی حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

اما درباره تعداد دقیق قبر‌ها در بهشت زهرا اختلاف جدی وجود دارد.بهشت زهرا به طور کلی شامل دو بخش قدیم و جدید است. بخش قدیمی بهشت زهرا که ۵۳ سال پیش تاسیس شده است، شامل قطعات یک تا ۱۱۰ است و بر اساس برآورد‌ها در هر قطعه بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ قبر وجود دارد. رقم دقیق تعداد قبر در هر بخش بهشت زهرا را تقریبا هیچ کدام از منابع معتبر مشخص نکرده اند، اما برای دست یافتن به یک رقم نسبی می‌توان برای هر قطعه رقمی حدود ۳۵۰۰ قبر را در نظر گرفت و این یعنی در کل قطعات قدیم بهشت زهرا حدود ۳۸۵ هزار قبر وجود دارد.

در بخش جدید که شامل بخش‌های بلوک بندی است، قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۸ قبری وجود دارد و الباقی از ۳۰۰ تا ۳۸۶ را شامل می‌شود که در این بخش‌های بلوک بندی نیز بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ قبر وجود دارد.در واقع در مجموع ۱۴۴ قطعه در بخش جدید که شامل قطعات در دو سوی اتوبان می‌شود به صورت میانگین اگر هر قطعه را شامل ۸۰۰۰ قبر بدانیم، یک میلیون و ۱۵۲ هزار قبر وجود دارد.

مجموع قبر‌ها در بخش جدید و قدیم نیز به طور نسبی حدود یک میلیون و ۵۳۷ هزار قبر خواهد بود که اگر هر قبر سالی ۱۶۴ هزار تومان پرداخت کند درآمد شهرداری رقمی حدود ۲۵۲ میلیارد تومان از محل نگهداری این قبر‌ها و عوارضی است که از این قبر‌ها دریافت می‌کند که با احتساب هزینه نگهداری ۱۰۰۰ آرامگاه خانوادگی این رقم به حدود ۲۵۴ میلیارد تومان خواهد رسید.البته که شاید این رقم در میان ارقام نجومی این سال‌ها و البته هزینه‌ها و کسری بودجه‌های شهرداری تهران رقم چندانی نباشد، اما به هر حال کم درآمد چند ده میلیاردی از قبور و خانواده مردگان در حالی انجام می‌شود که انگار از هیچ بخواهید درآمدزایی کنید.

بدهی چند هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران 
توجه کنید تلاش برای درآمدزایی‌های تازه برای شهرداری تهران و حتی پول گرفتن از مردگان در این سرزمین در حالی انجام می‌شود که معاون مالی شهرداری تهران اخیرا در مورد رقم دقیق بدهی شهرداری با تاکید بر اینکه تا با بانک‌ها در مورد اصل و فرع بدهی‌ها صحبت نکنیم، نمی‌توانیم رقم نهایی و دقیق میزان بدهی شهرداری را اعلام کنیم، گفته است: بانک‌ها مدعی بدهی۶۰ هزار میلیارد تومانی و پیمانکاران نیز مدعی ۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهی خود هستند.

  معاون مالی شهرداری تهران در مورد پیگیری دریافت مطالبات شهرداری تهران از دولت گفت: ما پیگیر هستیم تا مطالبات خود را از دستگاه‌های مختلف دریافت کنیم که تاکنون حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان تأیید شده است و تمام فرآیند طی شده و دولت این مبلغ را پذیرفته است.این ارقام البته نشان می‌دهد که تراز مالی شهرداری تهران منفی‌تر از آن است که با عوارض گرفتن از قبر‌های بهشت زهرا بتوانند این بحران را حل کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها