به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۸۵۷۰۰
مشاور رئیس شورای رقابت

جدیدترین اخبار لغو عرضه خودرو از بورس کالا

جدیدترین اخبار لغو عرضه خودرو از بورس کالا
گروه اقتصادی: حذف عرضه خودرو از بورس کالا با واکنش خودروسازان مواجه شد. این روند می‌تواند تبعات منفی بر بازار خودرو داشته باشد.

واکنش مدیرعامل ایران خودرو به لغو عرضه خودرو در بورس کالا
مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو گفت: قرار شده است با هماهنگی با بهمن و سایپا اقدام جمعی و نامه نگاری حقوقی با شورای رقابت انجام بدیم و ماجرا را به تجدید نظر ببریم و این راه را تا آخر خواهیم رفت.
 
اختلالات منجر به لغو عرضه شد؟
اسماعیل شجاعی مشاور رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در کجای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟ گفت: فقط شما فکر این هستید که خودروساز زیانده بوده حالا بردیم در بورس کالا و حالا سودده شده؟ نه، چهار سال است که قیمت خودرو را افزایش داده یا تعدیل نشده است.مشاور رئیس شورای رقابت گفت: خودرو در بازار بورس کالا عرضه نمی‌شود همچنانکه در هیچ جای دنیا نیز در بورس عرضه نمی‌شود.

اسماعیل شجاعی در یک برنامه تلویزیونی درباره انتشار مصوبه شورای رقابت درباره دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری براساس فرمول خاصی انجام می‌شود و خودرو توسط خودروسازان عرضه خواهد شد؟ افزود: مطالبی که پخش شد موضوع را اینگونه نشان می‌دهد که ظاهرا شورای رقابت با تصمیمی که اتخاذ کرده موجب این اختلال یا اشکال شده یا زیانی که سهامداران در بورس متحمل شده اند شورای رقابت مقصر است در صورتیکه اینگونه نیست.
 
وی اضافه کرد: شورای رقابت یک نهاد تصمیم گیرنده و سیاست گذار است و یک تنظیم گر کلان محسوب می‌شود، زیرا برنامه‌ای را که شورای رقابت در خودرو داشت سال گذشته به واسطه این که آن شورای سیاست گذاری سران سه قوه، تصمیم گیری در مورد شورای خودرو را از شورای رقابت گرفته بودند و قرار شده بود آن جا سیاست گذاری انجام بشود، اما آن امر یک ساله بود و در پایان مهرماه این دوره تمام شده بود و قاعدتا سیاست گذاری کلان در حوزه خودرو دوباره در شورای رقابت باید اتفاق می‌افتد؛ اما متاسفانه مدیرانی که تصمیم گیر در بورس کالا هستند، بدون این که از شورای رقابت کسب تکلیف و چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند، عرضه این محصول را از طریق بورس انجام دادند.

شجاعی با بیان اینکه در کجای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟ گفت: فقط شما فکر این هستید که خودروساز زیان.ده بوده حالا بردیم در بورس کالا و حالا سودده شده؟ نه، چهار سال است که قیمت خودرو را افزایش داده یا تعدیل نشده. ضمن اینکه سیاست‌های مختلفی اتخاذ شده که هم به زیان مصرف کننده و هم به زیان تولیدکننده بوده است.شجاعی گفت: به دلیل اختلالاتی که ایجاد شد، شورای رقابت، تصمیم خود را گرفت که باید سیاست گذاری حوزه خودرو را دوباره انجام دهد و آن تصمیم اشتباهی که گرفته شده بود فقط شورای رقابت واکنش نشان داد که قرار نیست خودرو در بازار بورس کالا عرضه شود.

گروه بهمن زیربار دستورالعمل شورای رقابت نرفت
گروه بهمن نیز امروز این دستورالعمل شورای رقابت را نپذیرفت و در نامه‌ای نوشت: شرکت گروه بهمن اعتقاد دارد مصوبه مذکور نافی سایر قوانین جاری کشور درخصوص کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا است و لذا قصد پیگیری موضوع را از طریق مجاری قانونی دارد.ضمنا برنامه فروش سال 1401 شرکت فرعی بهمن موتور از طریق بورس کالا و سایر روش‌ها صورت پذیرفته است و این مصوبه تاثیری بر عملکرد سال جاری این شرکت نخواهد داشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها