کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نرخ اشتغال ناقص زنان و مردان در اقتصاد ایران؛

افزایش اشتغال ناقص زنان در پاییز 1401

17 بهمن 1401 ساعت 13:11


گروه اقتصادی:نرخ اشتغال ناقص مردان در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته کاهش قابل توجهی را تجربه کرده، این در حالیست که در همین بازه زمانی نرخ اشتغال ناقص زنان بالاتر رفته است.به گزارش اکوایران از منظر اقتصاد کلان کسانی که کمتر از بهره‌وری خود در طول هفته کار می کنند و تمایل به این دارند که ساعات کار خود را افزایش دهند اما به دلایلی مانند رکود اقتصادی موفق به افزایش ساعت کاری خود نمی شوند، وضعیت اشتغال ناقص دارند. نرخ اشتغال ناقص در ایران در پاییز امسال 9.5 درصد برآورد شده، به عبارت دیگر از هر ده نفری که در ایران دارای شغل هستند، یک نفر دارای اشتغال ناقص است. جمعیت این گروه در پاییز سال جاری 2 میلیون و 274 هزار تخمین زده شده است.

بررسی ها نشان می دهد نرخ اشتغال ناقص مردان در اقتصاد ایران به شکل قابل توجهی بالاتر از نرخ اشتغال ناقص زنان است. به عبارت دیگر درصد مردان شاغلی که تمایل به کار کردن بیشتری دارند نسبت به درصدی از زنان شاغل که تمایل به کار کردن بیشتر دارند، بالاتر است. نرخ اشتغال ناقص مردان در پاییز امسال 10.3 درصد برآورد شده، این در حالیست که همین شاخص برای زنان 4.7 درصد بوده است. نرخ اشتغال ناقص مردان نسبت به پاییز گذشته 1.4 درصد کاهش یافته اما در آن سو اشتغال ناقص زنان در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته کمی افزایش را تجربه کرده است.

نرخ اشتغال زنان از 11 درصد در پاییز سال گذشته به 11.7 درصد در پاییز سال جاری رسیده است. افزایش قابل توجه زنان در بازار کار در پاییز امسال موجب گشته تا همه این تعداد نتوانند به اندازه بهره‌وری شان ساعت کاری داشته باشند و همین موضوع نیز باعث افزایش اشتغال ناقص زنان شده است.

طی چهار فصل گذشته نرخ اشتغال ناقص در اقتصاد ایران نسبتا روندی نزولی داشته است. این شاخص در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته بالغ بر یک درصد کاهش یافته، البته این نرخ در تابستان امسال 9.2 درصد بوده که نشان می دهد در پاییز کمی بالاتر رفته است. اما از نظر علمی به این علت که هر فصل خاصیت منحصر به فرد خود را دارد، شاخص های نیروی کار هر فصل باید با فصل مشابه اش قیاس شود. یا توجه به اینکه سهم عمده بازار کار ایران در اختیار مردان است، نرخ اشتغال ناقص کل نیز ار نرخ اشتغال ناقص مردان تبعیت کرده و روندی مشابه هم دارند.

کل جمعیت حاضر در سن کار(15 ساله و بیشتر) در اقتصاد ایران 63 میلیون و 886 هزار نفر برآورد شده، از این تعداد حدود 26 میلیون و 207 هزار نفر متقاضی کار کردن هستند. بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز امسال 41 درصد است، به بیان ساده تر از هر ده ایرانی که در سن کار قرار دارد تنها حدود 4 نفر تمایل به شاغل شدن دارند. بررسی ها نشان می دهد حدود 2 میلیون و 136 هزار نفر از کسانی که تمایل به کار کردن دارند نتوانسته اند در پاییز سال جاری برای خود شغلی دست و پا و کنند، بنابراین نرخ بیکاری در کشور 8.2 درصد است. همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته نشان از بهبود نسبی وضعیت بازار کار در ایران دارد.


کد مطلب: 385717

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/385717/افزایش-اشتغال-ناقص-زنان-پاییز-1401

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir