به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۸۵۸۴۶

مشخصات فنی تسمه‌های کانوایر نقاله

گروه کسب و کار: تسمه نوار نقاله که در زباتن انگلیسی به Conveyor belt شناخته می‌شود نوعی از تسمه صنعتی برای انتقال مواد به نقطه و یا در ارتفاع دیگر می‌باشد. تسمه نوار نقاله را به تسمه کانوایر نیز می‌شناسند و بر حسب صنعت مصرف کننده در متریال‌های مختلف، با عرض و ضخامت متنوع و در طول‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مشخصات فنی تسمه‌های کانوایر نقاله
تسمه نوار نقاله‌هایی که برای انتقال مواد در سطوح ارتفاعی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب بصورت عاجدار مورد استفاده قرار گرفته تا یک سطح اصطکاکی برای جلوگیری از ریزش مواد به سمت عقب ایجاد کنند.
تسمه کانوایر نوار نقاله در عرض‌های مختلف و اغلب در عرض حداقلی 40 سانتی متر و حداکثری 130 سانتی متر تولید می‌شود. این تسمه‌ها بصورت کلاف یا رولی به بازار عرضه شده و پس از برش خوردن در طول مد نظر بصورت حرارتی جوش می‌خورند. ضخامت تسمه نوار نقاله می‌تواند در محدوده 1 الی 8 میلیمتر بر حسب میزان سایش سطحی تغییر کند. در اغلب کاربری‌های صنعتی و معدنی در تولید تسمه کانوایر از ترکیبات پلیمری انعطاف پذیر که شاخص آنها پلی یورتان PU است استفاده می‌کنند. کاربری پلی یورتان بجای لاستیک طبیعی به سبب مقاومت بالاتر آن در برابر حرارت و سایش سطحی می‌باشد. همچنین پلی یورتان که در ترکیبات شیمیایی خود از لاستیک طبیعی نیز بهره می‌برد در برابر خزش یا افزایش طول تحت کشش نیز مقاومت ایده آل تری دارد.  البته متریال بکار رفته در تولید تسمه نقاله تابع صنعت مصرف کننده می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تسمه کانوایر صنعتی و معدنی
در کاربری صنعتی اغلب با اجسام خشن سر و کار داریم. انواع سنگ، قطعات فلزی و برنده در کاربری صنعتی توسط تسمه کانوایر جابجا می‌شوند. از پر کاربرد ترین نوع تسمه کانوایر در صنایع می‌توان به تسمه کانوایر سیمان که در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره نمود. تسمه‌های کانوایر مورد استفاده در صنایع و معادن اغلب با تنش‌های سایشی بالا روبرو می‌باشند و از این رو اولا از ترکیبات سخت پلی یورتان با مقاومت سایشی بالا تولید می‌شوند و ثانیا اغلب دارای ضخامت بالایی نیز هستند.
تسمه کانوایر معدنی علاوه بر سایش با پدیده ضربه Impact ناشی از سقوط اجسام بر روی تسمه نیز روبرو می‌باشد. از این رو ایجاد خراش و سوراخ‌های سطحی با وجود مقاومت سایشی بالا برای تسمه نوار نقاله صنعتی و معدنی امری طبیعی بوده و طول عمر کاری این تسمه‌ها پایین تر از تسمه‌های نقاله در کاربری‌های دیگر از جمله غذایی است. در انتقال برخی مواد معدنی واکنش‌های شیمیایی سطحی تسمه نقاله با مواد نیز محتمل می‌باشد که این امر بالاخص در دماها و شرایط مرطوب کاری تسمه مشهود تر خواهد بود.

تسمه نوار نقاله مصرفی در صنایع غذایی
تسمه نقاله مواد غذایی در واقع نوعی تسمه با سختی کششی حد متوسط می‌باشند که بر روی دو و یا چند پولی بسته شده و بصورت ریلی حرکت می‌کنند. وظیفه اصلی تسمه نقاله موارد غذایی که بصورت معمول بر روی ماشین آلات بسته بندی نصب میشود انتقال مواد غذایی بسته بندی شده در خروجی ماشین آلات به نقطه مکانی دیگر بر روی ریل می‌باشد. تسمه نقاله مواد غذایی جزو تسمه‌های با کاربری حساس نمی باشد و معمولا در ابعاد مختلف به رنگ‌های مختلف که عمومی ترین آنها سبز، آبی، طوسی و مشکی می‌باشند تولید میشوند. در اغلب موارد تکنولوژی تولید تسمه نقاله مواد غذایی مانند تولید تسمه‌های بکار رفته در ساختمان تردمیل‌ها و دسته‌های پله برقی می‌باشد. هر چند انواع محدودی از تسمه نقاله مواد غذایی وجود دارد اما گرید‌های تولید و ابعاد و رنگ‌های آنها بسیار متعدد می‌باشد.

از پر مصرف ترین نمونه‌های تسمه صنعتی در نقاله‌های مواد غذایی تسمه‌های پلاستیکی هستند. تسمه نقاله پلاستیکی از جنس PVC خشک تولید می‌شود و بصورت اجزای مجزا و بصورت فشاری به هم اتصال پیدا می‌کنند. با توجه به ساختمان مولکولی پلیمر‌هایی مانند پلاستیک که دارای تعداد مولکول‌های بالا و وزن مولکولی سنگین هستند، این مواد واکنش پذیری بسیار اندکی در تماس با مواد خورنده بالاخص چربی و اسید‌های گوشت و سبزیجات داشته و سبب مسمومیت غذایی نمی شوند. یکی دیگر از بحث‌های مهم در تسمه کانوایر مواد غذایی قابلیت شستشو و ضد عفونی سطحی تسمه‌ها بصورت پیوسته می‌باشد که از این منظر نیز تسمه کانوایر پلاستیکی به سبب واکنش ناپذیری با اسید‌ها دارای قابلیت‌های بسیار بالایی است.
آشنایی با انواع تسمه صنعتی
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها